• Tess 138

Kan annan stå på hyreslägenheten medans jag bor där

Hej!

Jag sökte runt lite på google men hittade inget direkt bra svar. Jag undrar om någon vet om man kan göra så att ens förälder står som "ägare" eller vad man nu ska kalla det, på en hyresrätt fast jag och min pojkvän bor där? 

Någon som vet? 

• Svar på tråden Kan annan stå på hyreslägenheten medans jag bor där
  • Misantrop

Du menar om du kan göra så att dina föräldrar står som hyresgäster medan ni bor där?

Generellt sett nej.

Någon har antagligen kötid för att få skriva på hyreskontraktet, det kan vara dina föräldrar eller du/din pojkvän. Om det är dina föräldrar så kan de troligtvis inte skriva på ett hyreskontrakt då värden inte kommer tillåta det. Förutsatt att de har ett boende ordnat redan. Om de mot förmodan kan skriva på kontraktet så måste de få en andrahandsuthyrning till er godkänd av hyresvärden vilket inte är sannolikt att de får beviljat. Detta pga att de inte skrivit på kontraktet för att bo där utan för att hyra ut.

Om ni har kötid och skriver på kontraktet kommer ni mest troligt inte få överlåta det till dina föräldrar heller.

Får man fråga vad som föranleder er att vilja göra på detta viset? Jag kanske kan hjälpa bättre om jag vet lite mer.

• myone

Min mamma stod på hyreskontraktet åt mig när jag var yngre. (gick i skolan)

Men det varierar nog mellan olika fastighetsbolag. För att veta säkert så prata med dem.

Varför står du inte på kontraktet själv? 

• Tess 138
    Misantrop skrev 2012-11-04 20:41:06 följande:
    Du menar om du kan göra så att dina föräldrar står som hyresgäster medan ni bor där?

Generellt sett nej.

Någon har antagligen kötid för att få skriva på hyreskontraktet, det kan vara dina föräldrar eller du/din pojkvän. Om det är dina föräldrar så kan de troligtvis inte skriva på ett hyreskontrakt då värden inte kommer tillåta det. Förutsatt att de har ett boende ordnat redan. Om de mot förmodan kan skriva på kontraktet så måste de få en andrahandsuthyrning till er godkänd av hyresvärden vilket inte är sannolikt att de får beviljat. Detta pga att de inte skrivit på kontraktet för att bo där utan för att hyra ut.

Om ni har kötid och skriver på kontraktet kommer ni mest troligt inte få överlåta det till dina föräldrar heller.

Får man fråga vad som föranleder er att vilja göra på detta viset? Jag kanske kan hjälpa bättre om jag vet lite mer.
    Då jag är 17 år är ju jag för ung, har jag fått för mig iallafall?

Min pojkvän som är 20 har tyvärr fått en betalningsanmärkning, ren otur faktiskt men finns inte så mycket att göra åt saken. 

Då finns det alltså inte så mycket att göra förutom att vänta tills jag fyller 18 ? :) 
  • Misantrop
    Tess 138 skrev 2012-11-04 20:44:50 följande:
    Då jag är 17 år är ju jag för ung, har jag fått för mig iallafall?

Min pojkvän som är 20 har tyvärr fått en betalningsanmärkning, ren otur faktiskt men finns inte så mycket att göra åt saken. 

Då finns det alltså inte så mycket att göra förutom att vänta tills jag fyller 18 ? :) 
    Beror på hur ni har fått fatt i hyreskontraktet. Bor ni på en ort där det är mycket tomt och fastighetsägaren är glad över att få något uthyrt eller krävs det kötid där ni bor?

Vem har i så fall kötiden?

Är det dina föräldrar som har kötiden hur ser deras boendesituation ut idag?
  • Tess 138
    Misantrop skrev 2012-11-04 20:47:16 följande:
    Beror på hur ni har fått fatt i hyreskontraktet. Bor ni på en ort där det är mycket tomt och fastighetsägaren är glad över att få något uthyrt eller krävs det kötid där ni bor?

Vem har i så fall kötiden?

Är det dina föräldrar som har kötiden hur ser deras boendesituation ut idag?
    Det är stor kötid här, och min mamma står väldigt långt fram i kön. Hon bor nu i bostadsrätt.  
  • Misantrop
    Tess 138 skrev 2012-11-04 20:49:28 följande:
    Det är stor kötid här, och min mamma står väldigt långt fram i kön. Hon bor nu i bostadsrätt.  
    Då blir det troligtvis rejält tufft.

Fastighetsägaren kontrollerar normalt sett vem de hyr ut till och kan mycket väl kontrollera din mammas boendeform och om de har för avsikt att sälja sin bostadsrätt. De vill inte att man ska ha flera boenden. Det går bättre att behålla en hyresrätt när man flyttar till BR eller hus men ska man sen byta hyresrätten så kan man bli av med kontraktet.

Du vill alltså att din mamma ska skriva på kontraktet för att sedan hyra ut till dig och din pojkvän? Ska det ske med eller utan fastighetsägarens tillstånd?

Ni kommer med 99% säkerhet inte få fastighetsägarens tillstånd då din mamma aldrig haft avsikten att bo i lägenheten utan endast hyra ut den. Kontraktet sägs upp och ni är tillbaka på ruta 1.

Gör ni det svart så kommer ni om det upptäcks att bli uppsagda som hyresgäster, kontraktet sägas upp och din mamma förlorar sin kötid.

Så ja, det kommer bli väldigt svårt att få till det.

Vill ni göra rätt för er ringer ni fastighetsägaren och är ärliga och hoppas på det bästa men ställer er in på ett nej vilket ni sannolikt får.

• Tess 138
    Misantrop skrev 2012-11-04 20:56:36 följande:
    Då blir det troligtvis rejält tufft.

Fastighetsägaren kontrollerar normalt sett vem de hyr ut till och kan mycket väl kontrollera din mammas boendeform och om de har för avsikt att sälja sin bostadsrätt. De vill inte att man ska ha flera boenden. Det går bättre att behålla en hyresrätt när man flyttar till BR eller hus men ska man sen byta hyresrätten så kan man bli av med kontraktet.

Du vill alltså att din mamma ska skriva på kontraktet för att sedan hyra ut till dig och din pojkvän? Ska det ske med eller utan fastighetsägarens tillstånd?

Ni kommer med 99% säkerhet inte få fastighetsägarens tillstånd då din mamma aldrig haft avsikten att bo i lägenheten utan endast hyra ut den. Kontraktet sägs upp och ni är tillbaka på ruta 1.

Gör ni det svart så kommer ni om det upptäcks att bli uppsagda som hyresgäster, kontraktet sägas upp och din mamma förlorar sin kötid.

Så ja, det kommer bli väldigt svårt att få till det.

Vill ni göra rätt för er ringer ni fastighetsägaren och är ärliga och hoppas på det bästa men ställer er in på ett nej vilket ni sannolikt får.

Då vet vi, tack för dina svar även om det inte var svaren jag hoppas på haha, men tack ändå!
  • Misantrop
    Tess 138 skrev 2012-11-04 20:59:33 följande:
    Då vet vi, tack för dina svar även om det inte var svaren jag hoppas på haha, men tack ändå!
    Det var så lite så.

Fråga på om du undrar över något annat eller kommer på nåt annat sätt.
  • Kodia

Jag tror inte att det går att låta din mamma stå på kontraktet. Även om ni skulle lyckas göra det "svart" kan det då bli problem i framtiden, om ni tex ska byta lägenhet, eller om ni behöver bostadsbidrag, etc. Ni får prata med hyresvärden och se till att göra ett gott intryck! Jag vet inte om det går att göra så längre, men när jag flyttade hemifrån och inte hade någon fast inkomst gick mina föräldrar i borgen för hyran. Kolla den möjligheten när ni pratar med hyresvärden.

• bustjejen

Eftersom du är 17 år får du inte teckna kontrakt.
    Det bästa är att kolla med olika hyresvärdar, om de accepterar upplägget med att dina föräldrar står på kontraktet tills dess att du är 18 år åtminstone, och sen skriv över till dig och de får gå i borgen för dig istället. 

• Misantrop
    bustjejen skrev 2012-11-05 13:05:03 följande:

Eftersom du är 17 år får du inte teckna kontrakt.
    Det bästa är att kolla med olika hyresvärdar, om de accepterar upplägget med att dina föräldrar står på kontraktet tills dess att du är 18 år åtminstone, och sen skriv över till dig och de får gå i borgen för dig istället. 

Problemet är ju fortfarande att de vill nyttja mammans kötid då det är lång kötid på orten. Det leder mig till att tro att deras enda chans är att nyttja den värden mamman köat till.

De kommer inte tillåta mamman att skriva ett kontrakt för att direkt hyra ut till sin 17-åriga dotter och sen dessutom skriva över kontraktet på henne när hon fyller 18. 

Det är generellt inte tillåtet att överlåta kötid eller att gå runt regelverket. 
  • bustjejen
    Misantrop skrev 2012-11-05 13:28:22 följande:
    Problemet är ju fortfarande att de vill nyttja mammans kötid då det är lång kötid på orten. Det leder mig till att tro att deras enda chans är att nyttja den värden mamman köat till.

De kommer inte tillåta mamman att skriva ett kontrakt för att direkt hyra ut till sin 17-åriga dotter och sen dessutom skriva över kontraktet på henne när hon fyller 18. 

Det är generellt inte tillåtet att överlåta kötid eller att gå runt regelverket. 

Nej helt rätt att det inte går att överlåta kötid. Nu vet jag inte vilken ort ts bor i, och hur kösituationen ser ut just där. Men mamman står ju förmodligen i kö hos en specifik hyresvärd. Det finns kanske andra lägenheter på orten att söka.

Många hyresvärdar har ingen kö, utan annonserar lägenheter när de kommer bli lediga, och väljer en hyresgäst av de sökande.  Dock gör det inte saken så mycket mer positiv för ts, eftersom man som hyresvärd hellre strävar efter en hyresgäst med stabil inkomst och arbete.
  • CinnamonGirl

Om du är för ung och din kille har betalningsanmärkning kan väl föräldrarna gå in som säkerhet? Borgenär liksom?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Loncelot

Så länge din förälder står inskrivna i lägenheten så är det ingen som kan säga att personen inte bor där och ni står som inneboende, varje person har rätt att ha ett hyreskontrakt så länge man uppfyller hyresvärdens krav, tex jag och min man kan ha varsin även fast vi är gifta så länge vi står inskrivna i våra lägenheter samma gäller dina föräldrar...

• Loncelot

Dock står hon ägare på en bostadsrätt måste hon sälja lägenheten i samband med hyreskontrakt.

Svar på tråden Kan annan stå på hyreslägenheten medans jag bor där