• SötaSarah

Hur få tillbaka pengar för ej ombokningsbar biljett?!

Jag är ute efter lite tips, fult jag vet men bokat en USA-resa med en vän men pga ekonomiska skäl (ändrade famijeförhållanden) tror jag att jag måste försöka komma ur det men känns surt att slänga 10000 kr på flyget som ej är om- eller avbokningsbart (fanns inga såna biljetter) och man får inte heller ändra namn på dom så kan inte sälja. Då hade prolemet kanske vart löst! Men nu är frågan, kan man på nåt sätt "fejka" sjukdom? Tänker typ magsjuka, då vill dom ju knappast ha in en på vårdcentralen om man ringer och säger att man fått magsjuka, tror ni dom skriver sjukintyg då?! 

Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Svar på tråden Hur få tillbaka pengar för ej ombokningsbar biljett?!
  • Rugguggla

Nej det tror jag inte sjukintyg krävs om du varit sjuk längre en 7 dagar och det skall du ju sen skicka till resebolaget nej jag tror inte det kommer gå igenom så du får ersättning av resebolaget

• SötaSarah

Jo har försäkring via mitt kreditkort om vi eller dom man ska hälsa på blir sjuk och inte kan resa så får man tillbaka pengarna. Så klart skulle jag på riktigt bli sjuk dagen innan eller samma dag t ex och inte kunna åka så får man ju tillbaka men som sagt problemet är om man får intyg av en läkare så lätt?!

• SötaSarah
    Mirali skrev 2012-11-04 21:19:34 följande:
     Det brukar ingå i hemförsäkringen också. Det är lätt när det gäller sådant. Hon kommer såklart ställa en massa frågor om hur du mådde, hur mycket du kräktes och hur du mår efteråt osv så var beredd med svar, men är du bara lite förberedd borde det gå bra. Klart du inte ska betala för en resa du inte utnyttjar!
    Ja plus att jag tog avbeställningsskydd när jag bokade biljetten.... Så har från flera håll... Vet ju hur det är att va magsjuk så ska nog inte va nåt problem! :) Bara dom inte ber mig komma in så dom får göa nå tester haha
    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Dixie
    Mirali skrev 2012-11-04 20:58:43 följande:
    Klart det går igenom, det ingår ju i försäkringen att man får pengarna tillbaka om man är sjuk och inte kan resa

Tvivlar på att det är så lätt..... Varför skulle då någon beställa biljetter som är ombokningsbara, det är ju bara att feka en sjukdom om man inte vill åka....
  • Rugguggla
    Dixie skrev 2012-11-04 22:36:47 följande:
    Tvivlar på att det är så lätt..... Varför skulle då någon beställa biljetter som är ombokningsbara, det är ju bara att feka en sjukdom om man inte vill åka....

Så tänker jag med så så lätt tror jag inte det blir för ts. Jag vet några som inte enkelt fått läkarintyg att visa flyg där de fått betala men ts bekymmer när ts får pynta ändå
  • Rugguggla
    deecember skrev 2012-11-05 11:27:06 följande:
    orebroll.se/Files-sv/.../Resebyra.pdf Här är ett exempel på hur läkarintygen ska se ut. För att sjukdomen ska bli godkänd ska alltså läkaren avråda från resa bl.a..

Hur avråder en läkare om man ringer och skyller på magsjuka efter planet lyft för det är så jag upplever ts tänker göra? Då är det inte läkare som avråder längre
  • Tutilure

Är du säker på att du inte kan ändra namnet på biljetten? Jag vet att det går hos vissa flygbolag, mot en avgift förstås.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • deecember

Nu vet ju inte jag exakt hur TS villkor ser ut, eftersom jag inte heller har en aning om vilket bolag det var meningen att TS skulle resa med.

De flesta bolag kräver dock att man lämnar in ett läkarintyg som en till försäkringskassan knuten läkare, självständigt skrivit ut och fyllt i. Läkaren skall bl.a fylla i om denne avråder personen att resa, eller om denne anser att sjukdomen inte hindrar en avresa. Läkarintyget skall sedan till bolaget inom 5 dagar från att avresan skulle ägt rum.

Huruvida TS story om magsjuka går igenom hos bolaget som TS köpt biljetter från, det visar sig först när läkarintyget är inskickat och granskat. Hade jag haft ett flygbolag hade då inte jag velat att en passagerare ev. smittat ner hela kabinen med magsjuka, bara för att inte "slänga pengarna i sjön"..

(Om nu inte TS köpt till en försäkring där läkarintyg inte behövs, om det fortfarande finns sådana vill säga.)

Svar på tråden Hur få tillbaka pengar för ej ombokningsbar biljett?!