• SötaSarah

Hur få tillbaka pengar för ej ombokningsbar biljett?!

Jag är ute efter lite tips, fult jag vet men bokat en USA-resa med en vän men pga ekonomiska skäl (ändrade famijeförhållanden) tror jag att jag måste försöka komma ur det men känns surt att slänga 10000 kr på flyget som ej är om- eller avbokningsbart (fanns inga såna biljetter) och man får inte heller ändra namn på dom så kan inte sälja. Då hade prolemet kanske vart löst! Men nu är frågan, kan man på nåt sätt "fejka" sjukdom? Tänker typ magsjuka, då vill dom ju knappast ha in en på vårdcentralen om man ringer och säger att man fått magsjuka, tror ni dom skriver sjukintyg då?! 

Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Svar på tråden Hur få tillbaka pengar för ej ombokningsbar biljett?!
  • Gladskit

Jag är väldigt skeptisk till att du kan få något om du inte bokar av biljetten, dvs du kan inte komma i efterhand och säga att du inte kunde resa pga sjukdom. Utan ofta är kravet att du bokar av resan så snart sjukdomen inträffar, det brukar vara en grundförutsättning för att man ska få en återbetalning.
    Om man skiter i det och helt enkelt bara inte dyker upp vid incheckningen så anses biljettens värde förverkat, sjukdom eller ej.  

• SötaSarah

Men om jag VERKLIGEN skulle bli magsjuk skulle jag bli bra förbannad om jag INTE fick tillbaka pengarna! För ingen sätter sig på ett plan och smittar folk eller spyr liksom... :S

• SötaSarah
    Tutilure skrev 2012-11-05 11:44:53 följande:
    Är du säker på att du inte kan ändra namnet på biljetten? Jag vet att det går hos vissa flygbolag, mot en avgift förstås.
    Japp helt säker... Måste vara ombokningsbar. Har redan kollat
  • SötaSarah
    Gladskit skrev 2012-11-05 13:50:53 följande:
    Jag är väldigt skeptisk till att du kan få något om du inte bokar av biljetten, dvs du kan inte komma i efterhand och säga att du inte kunde resa pga sjukdom. Utan ofta är kravet att du bokar av resan så snart sjukdomen inträffar, det brukar vara en grundförutsättning för att man ska få en återbetalning.
    Om man skiter i det och helt enkelt bara inte dyker upp vid incheckningen så anses biljettens värde förverkat, sjukdom eller ej.  
    Självklart skulle jag ringa typ kvällen innan isf ! :)
  • SötaSarah

Vet inte ens om jag behöver läkarintyg men tagit det för givet! Har avbeställningsskydd om vi eller dom vi ska besöka blir sjuka, både via flygbolaget och kreditkortet! 

• evaoregon
    SötaSarah skrev 2012-11-05 20:51:32 följande:
    Vet inte ens om jag behöver läkarintyg men tagit det för givet! Har avbeställningsskydd om vi eller dom vi ska besöka blir sjuka, både via flygbolaget och kreditkortet! 
    Du får läsa vad som står om avbeställningsskyddet, men jag tror att du måste ha läkarintyg.  

http://www.flygbiljetter.se/kundtjaenst/faq
  • SötaSarah
    evaoregon skrev 2012-11-05 21:20:44 följande:
    Du får läsa vad som står om avbeställningsskyddet, men jag tror att du måste ha läkarintyg.  

www.flygbiljetter.se/kundtjaenst/faq
    Ska göra det!: )

Men tänker om dom man besöker utomlands då blir sjuka, hur ska man visa det, måste dom då fixa läkarintyg i t ex USA och et kanske inte funkar på samma sätt ?!  
  • BeanBag

Jag fick magsjuka en gång när jag skulle flyga. Ringde och avbokade biljetten och ringde sedan till vårdcentralen och bad om ett intyg. Det var inga problem.

• evaoregon
    SötaSarah skrev 2012-11-06 21:15:19 följande:
    Ska göra det!: )

Men tänker om dom man besöker utomlands då blir sjuka, hur ska man visa det, måste dom då fixa läkarintyg i t ex USA och et kanske inte funkar på samma sätt ?!  
    Läkarintyg kan man fixa i vilket land som helst.  Jag känner en familj som drabbats av sjukdom utomlands flera ggr och de har fått pengar tillbaka genom sin hemförsäkring efter att ha visat upp läkarintyg.  Om man t ex åker på charter så kan man få en rejäl summa tillbaka om delar eller hela semestern blivit förstörd.  
  • SötaSarah
    BeanBag skrev 2012-11-06 21:26:45 följande:
    Jag fick magsjuka en gång när jag skulle flyga. Ringde och avbokade biljetten och ringde sedan till vårdcentralen och bad om ett intyg. Det var inga problem.
    Okok. Gjorde dom intyg utan att du kom dit? Tänker ju de att dom vill väl inte ha dit en magsjuk liksom
  • BeanBag
    SötaSarah skrev 2012-11-06 21:46:11 följande:
    Okok. Gjorde dom intyg utan att du kom dit? Tänker ju de att dom vill väl inte ha dit en magsjuk liksom
    Japp det gjorde de. De vill absolut inte ha någon magsjuk i väntrummet

Svar på tråden Hur få tillbaka pengar för ej ombokningsbar biljett?!