• Javli

Sover för sent?

Vår dotter blir strax 6 månader och vaknar oftast mellan 6 och 7 på morgonen, sedan orkar hon vara uppe 3-4 timmar och somnar lätt mellan 10.00 och 11.00 för att sova ungefär 2 timmar. På eftermiddagen är hon ofta vaken till 15.30 och sover då ungefär en timme. På kvällen är hon ganska pigg, vi har försökt att natta henne vid 19.00 och då har hon varit vaken från 16.30. Det är svårt och oftast somnar hon inte förrän nästan 21.00 och den sista tiden är hon väldigt övertrött men kommer ändå inte till ro.

Ska vi prova att begränsa sovtiden på eftermiddagen så hon är tröttare till läggdags? När kan man börja styra barnens sovtider lite, hur sover era barn som är cirka 6 månader?

• Svar på tråden Sover för sent?
  • lövet2

Att mixtra med spädbarns sömn brukar vara ett säkert sätt att skaffa sig problem. Jag förstår uppriktigt sagt inte heller vad du ser som fel med hennes sömn ...?

• Marren38

En tumregel brukar vara att fyra-fem timmar måste passera mellan sista sovpasset och nattning för att det ska fungera bra. Om hon sover till 16:30 så kan man inte räkna med att hon ska göra natt förrän runt 21. 

• Lilla fjunet

Jag hade nog provat att lägga henne lite tidigare på förmiddagen kanske redan vid 9 igen så att det inte blir så sent på eftermiddagen sen. klart att hon inte är trött efter 2 timmar vakenhet på kvällen.

• Snöfrun

Jag började styra barnens sömn runt 5 månader. De då aldrig sova efter kl 15:30 på eftermiddagen. Då somnade de runt 19-19:30 på kvällen och vaknade runt 6-6:30 på morgonen. Båda mina barn (idag 2 och 4 år gamla) sov hela nätter enligt dessa tiden från ca 7-8 månader. Vi tog aktivt bort nattamningen ungefär då. För oss har detta varit jättebra och barnen sover nästan alltid hela nätter. Nu när de är äldre så somnar de närmare kl 20 och när det är förskola väcker vi 6:45, på helgen sover de strax efter 7. Den stora sover inget på dagen men den lilla sover 45min efter lunch.

Om du testar något nytt så testa samma sak i ett par veckor för det tar lite tid att få in nya rutiner. Lycka till!

• Javli

Tack för alla svar! Jag tror nog att dottern egentligen behöver sova kring 20-tiden eftersom den där sista timmen är hon ganska övertrött. Vi ska se om vi kan tidigarelägga vilorna alternativt låta henne sova i sele en stund på eftermiddagen.

• Fialottis

Det med att inte sova för sent stämmer inte för alla våra killar sover sista gången ca 1745 till 1815 och lägger sig för natten 1930. Somnar lätt och sover till ca 06. De är 5,5 månad nu.

• Javli

Ja, det verkar vara totalt olika. Vi har också tänkt att dottern skulle kunna sova så sent och sedan ändå somna vid 20.tiden men det verkar inte fungera. Hon får gärna vara uppe till 21 om hon vill men sista timmen är som sagt i ren övertrötthet, hon är trött men ändå inte för att somna.

Svar på tråden Sover för sent?