• Vaniljsemlan

Varför lägger ni upp bilder på era barn på Facebook? Och än värre varför delar ni med er priva saker kring barnet?

Jag undrar verkligen! Får era barn, när de blir äldre lägga upp bilder på er? Får de också skriva vad ni har sagt och gjort lite när som? Berätta!

• Svar på tråden Varför lägger ni upp bilder på era barn på Facebook? Och än värre varför delar ni med er priva saker kring barnet?
  • SuzR

Ja det får dom väl...har inte så mycket att dölja. Jag lägger upp lite bilder på min dotter, tycker det är kul och kul för vänner jag har som jag inte träffar så ofta att se hur hon ser ut. Vet ingen som inte lägger upp bilder på sina barn.

• BeanBag

Jag lägger upp bilder för att släkt och vänner som bor långt borta vill se hur vi har det
    Och ja när de blir så stora så de får ha Facebook så får de vist lägga upp bilder på mig

• hannis

Javisst får de det. Jag har bara vänner och släktingar som vänner på facebook så jag ser ingen anledning till varför de inte skulle få dela min vardag med mitt barn.  

• Björckan

Jag säger samma som de övriga. Jag har bara släkt och irl-vänner som vänner på fejjan. Eftersom jag inte alltid träffar alla vänner så ofta. (särskilt de som bor utomlands) så använder jag mig av facebook för att dela med mig av vår vardag.
    Om många år när min son skaffar facebook får han väl skriva om mig om han vill, men jag undrar just över det barn som väljer att lägga upp bilder på sin mamma och skriva statusar om vad hon sagt eller gjort? Jag brukar liksom inte lägga upp bilder på min mamma... och om jag skriver något om henne så är det i så fall för att skicka lite "internet-kärlek" typ i stil med "Jag har världens bästa mamma!" Och om min son vill skriva något sådant så får han absolut det och jag skulle bli alldeles varm i hjärtat.

Men TS, jag undrar lite över din frågeställning? Är det verkligen så svårt att förstå varför folk lägger ut bilder på sina barn?  

• Vaniljsemlan
    Björckan skrev 2012-11-04 21:31:28 följande:
    Jag säger samma som de övriga. Jag har bara släkt och irl-vänner som vänner på fejjan. Eftersom jag inte alltid träffar alla vänner så ofta. (särskilt de som bor utomlands) så använder jag mig av facebook för att dela med mig av vår vardag. Om många år när min son skaffar facebook får han väl skriva om mig om han vill, men jag undrar just över det barn som väljer att lägga upp bilder på sin mamma och skriva statusar om vad hon sagt eller gjort? Jag brukar liksom inte lägga upp bilder på min mamma... och om jag skriver något om henne så är det i så fall för att skicka lite "internet-kärlek" typ i stil med "Jag har världens bästa mamma!" Och om min son vill skriva något sådant så får han absolut det och jag skulle bli alldeles varm i hjärtat. Men TS, jag undrar lite över din frågeställning? Är det verkligen så svårt att förstå varför folk lägger ut bilder på sina barn?  

Jag tycker inte det är helt enkelt och självklart att man som förälder har "rätt" att lägga upp bilder på sina som är tagna här och där. Många gånger verkar det som att barnen är inte ens medvetna om att de är fotade och än mindre medvetna om att andra ser bilderna och ger synpunkter. Jag tycker även att en del föräldrar delar med sig för mycket om vad barnet har gjort. I vissa fall skrivs även ut saker som hör hemma i journaler. Jag skulle inte gilla om min son tog bilder på mig lite överallt och när jag inte ens vet om det. Jag skulle inte heller vilja att jag är citerad från samtal eller återgiven från pinsamma situationer. Ungefär så tänker jag.
  • Vaniljsemlan

Alltså, min son får såklart ta bilder på mig när som helst. Det jag glömde att lägga till var attrahera skulle nog inte gilla att han la ut det på Facebook.

• Vaniljsemlan

(Fel igen... Svårt att skriva rätt på IPad...) Men ni fattar!

• myone

Jag lägger INTE ut bilder på mitt barn på internet alls. Varför exponera ett litet barn för hela världen? Ja, för har en bild hamnat på nätet en gång, så kommer den alltid att finnas där.

• Bräckehäxan

Väldigt intressant diskussion TS! Jag har funderat mycket på detta!

Slits mellan att vilja dela med mej sv vår vardag till familj och släkt på olika delar av Sverige och världen, men vill inte ha massa bilder och info om mej och mina barn på Facebook/nätet....

Blev också lite bestört när en nära vän taggade sej i mitt hus och därmed gjorde hela adressen offentlig på Facebook, mina vänner och hennes vänner samt en tredje vän som också var taggad, flera hundra personer fick veta exakt var jag bor.... Jag kanske har ett stort integritetsbrhov men jag kände mej kränkt då hon inte kollade om det var okej fast jag stig bredvid henne när hon gjorde det, utan att veta vad hon gjorde i förväg, då hade jag stoppat....

Nån jävla gräns får det väl va!?

• Vaniljsemlan

Jag tänkte inte alls på frågeställningarna när min son var liten. Första gången jag kände att det inte är ok att fota när som helst var efter en gång när jag hade fotat honom när han sov. När han såg bilden blev han missnöjd och vi kom överens om att jag inte ska ta bilder på honom sovande. Jag tyckte inte att det var en stor sak, men eftersom han kände så, så blev det inte så. Det var långt innan Facebook. När man läser mina statusuppdateringar förstår man knappt att jag har ett barn alls. Jag skriver om mig och min make. Min son hamnar med ibland om jag nämner helt allmänna saker som att vi har varit på bio. Jag skriver aldrig om hans personliga åsikter, omständigheter eller händelser.

Svar på tråden Varför lägger ni upp bilder på era barn på Facebook? Och än värre varför delar ni med er priva saker kring barnet?