• Lillapålandet08

Affektanfall vid smärta och/eller rädsla

Vi har just rett ut att vår 1-åriga dotter får affektanfall. Jag skriver det här för att det kanske kan hjälpa någon annan att veta hur det kan vara.

Jag är sjukvårdsutbildad och har hört talas om affektanfall tidigare, men bara i samband med ilska/ledsenhet, att barn kan lära sig att framkalla dem själv osv..
    Så behöver det alltså inte vara utan de kan utlösas av smärta eller rädsla som "blir för mycket" för barnet.
    Vår dotter har ikväll haft sitt tredje anfall, hon krockade med storebror i leken och slog i huvudet. Hon skrek och blev ledsen och jag kan direkt se att hon kommer att försvinna, hon blir spänd som en båge, ögonen är helt frånvarande, hon slutar andas och så tuppar hon av i ca 10-15 sekunder och kommer sen sakta tillbaka. Efteråt är hon vansinnigt blek och inte riktigt med på ca 20 minuter, hon blir väldigt trött.
    Förra gången det hände, innan vi började förstå att det hade ett samband med den första gången, var jag helt övertygad om att vi höll på att förlora henne, så vansinnigt otäckt är det.
    Det är dock helt ofarligt och är inte en sjukdom utan en omognad i hjärnan som gör att barnet inte kan hantera känslan. De två senast gångerna har hon varit i min famn när hon svimmat och det är det enda man kan göra, att finnas där och hålla om dem.

Någon mer som varit med om detta och har erfarenhet, dela gärna med er!

• Svar på tråden Affektanfall vid smärta och/eller rädsla
  • MaNiMi

För väldigt många år sedan hade grannfamiljen ett barn med affektkramp. Jag ställde upp som barnvakt åt dem vid flertalet tillfällen då det inte fanns någon annan i deras närhet som vågade passa det barnet pga kramperna.
    Vilket jag delvis kan förstå, för det ser ju verkligen obehagligt ut, samtidigt tycker man ju att det med lite kunskap borde gå att våga försöka iaf. För det mesta var det en glad, pigg och rolig unge att passa
    Känner iaf igen det du beskriver med spännbågen, frånvaron och andningsuppehållet..detta barn blev även väldigt slappt efter och behövde läggas på soffan, eller sitta i knät en stund innan benen bar igen. 
    Nu hände det bara några  gånger medan jag var där själv, däremot såg jag anfallen vid flera tillfällen då jag var där och föräldrarna var hemma. Blir ju lättare konflikt och mer trots mot föräldrar än när jag var där som någon rolig lektant
    Hursom så blev det färre och färre av dem ju äldre barnet blev.

• Lillapålandet08

Det där har jag tänkt på, det där med barnvakt. Min mamma har passat henne några timmar efter att vi upptäckt att hon har det här och det har gått bra. Min mamma är rädd och orolig av sig så jag tycker ändå det var modigt. Så himla bra tänkt av dig och fint att du ställde upp som barnvakt!
    Vår dotter är på förskolan 3 dagar i veckan eftersom jag jobbar 60% och de har tagit det väldigt bra måste jag säga.

• trollis 81

Vår kille på 1,5 får oxå såna, som du skriver trodde jag oxå hans sista stund va kommen första gången d hände.
    Vi filmade d en gång och visade dagis hur fort d kan gå. Svårt att förstå innan man sett hur d går till.
    Både farmor och mormor passar men bara farmor har varit med om det när hon passat.
    D e väldigt skönt att veta att d inte e nått farligt även om d ser läskigt ut.

• after eight

Min dotter hade affektanfall från att hon var nyfödd, tills att hon var fyra månader och vi fick konstaterat att hon var mjölkallergiker. Hon hade upp emot 15-20 anfall varje dag, av smärta. Tänk vilken smärta hon måste genomlidit sina första fyra månader, än i dag gör det ont att tänka på. Gråter Så fort vi slutade med mjölken slutade anfallen. Fruktansvärt läskigt och sorgligt att det skulle ta fyra månader innan vi konstaterade vad det var. :(

Isabel 050105, Vincent 071211 och Selma 110413
Svar på tråden Affektanfall vid smärta och/eller rädsla