• Tjolinti

Att arbeta som kontaktperson/familj

Någon som kan någonting om detta? Jag vill i framtiden arbeta på ett ungdomshem men jag tror de tycker jag inte har någon erfarnhet, så tänkte jag oom jag arbetar som kontaktperson eller familj under tiden som jag läser så är det kanske bra för framtidsarbete. Någon som vet något om det? Hur går allt till, vad gör man osv? Får man ersättning för utgifter? Får man välja personen man ska umgås med?

• Svar på tråden Att arbeta som kontaktperson/familj
  • JanaLiiN

Jag är kontaktperson åt en kvinna som jag kände genom mitt jobb. Man får en liten ersättning som också ska täcka utgifter. Jag får 550 (arvode) plus 550 (för utgifter) kronor i månaden, som sedan ska skattas. Jag gör det inte direkt för pengarnas skull... Om du inte känner någon sen innan får man väl prova och se om man trivs ihop. Man bestämmer tillsammans vad man ska göra. Vi brukar gå och fika eller äta lunch, jag följer med på jobbiga möten, vi tränar på svåra saker (åka bus, tåg). Vi pratar i telefon någon gång i veckan kanske.

• Tjolinti
    JanaLiiN skrev 2012-11-11 00:45:17 följande:
    Jag är kontaktperson åt en kvinna som jag kände genom mitt jobb. Man får en liten ersättning som också ska täcka utgifter. Jag får 550 (arvode) plus 550 (för utgifter) kronor i månaden, som sedan ska skattas. Jag gör det inte direkt för pengarnas skull... Om du inte känner någon sen innan får man väl prova och se om man trivs ihop. Man bestämmer tillsammans vad man ska göra. Vi brukar gå och fika eller äta lunch, jag följer med på jobbiga möten, vi tränar på svåra saker (åka bus, tåg). Vi pratar i telefon någon gång i veckan kanske.
    Jag har varit i kontakt med socialtjänsten här var jag bor och jag ska på möte nästa vecka. Jag vill arbeta mer med ungdomar för jag vill arbeta på behandlingshem senare. Jag gör inte de för pengarna utan ser de som en möjlighet att få erfarenhet att vara lite med ungdomar. Tror du man skulle kunna tigga till sig en utbildning i MI eller någt liknande om man är kontaktperson?
  • eva4753

Försök att söka till att bli god man hos övrförmyndaren på kommunen. Du behövs. Lycka till.

• JanaLiiN
    Tjolinti skrev 2012-11-11 02:10:15 följande:
    Jag har varit i kontakt med socialtjänsten här var jag bor och jag ska på möte nästa vecka. Jag vill arbeta mer med ungdomar för jag vill arbeta på behandlingshem senare. Jag gör inte de för pengarna utan ser de som en möjlighet att få erfarenhet att vara lite med ungdomar. Tror du man skulle kunna tigga till sig en utbildning i MI eller någt liknande om man är kontaktperson?
    Nej. Som kontaktperson är du en avlönad kompis.
  • Lilia

Min bror har en kontakt person, som han har enligt LSS. Han är autistisk och lätt utvecklingsstörd. De brukar gå promenader, gå och fika, kolla lite i affärer, de var på en mässa en gång. De gör helt enkelt sådant som min bror gillar att göra. En kontaktperson är som en kompis, min bror träffar sin person en gång i veckan. Han fick önska vilken sorts person han ville ha (kön, ålder och intressen) så försöker de matcha så gott det går. Om båda inte är nöjda så kan man byta. Då man är kontaktperson vill de helst att man kan engagera sig i ett år.

Svar på tråden Att arbeta som kontaktperson/familj