• Hjärtegulle

Platt huvud.

Min bebis är ca 3 månader och har ett ganska platt huvud i bak. Är det nåt som växer bort eller finns det några tips hur man ska göra så det inte blir platt. Och nej hon ligger inte ner hela dagar.

• Svar på tråden Platt huvud.
  • Höghus

Låt bebisen sova på sidan. (blockera med filt så att hen inte välter över på mage. Vi får alltid beröm för bebisens huvudform och det enda jag kan komma på som vi gjort är att låta honom sova på sidan. Han ligger i princip aldrig platt på rygg.

• Tiiipsy

Så länge inte BVC påpekar något så är det ingen fara, bebisar i den åldern har, mer el mindre platt huvud. Detta försvinner när de lär sig sitta upp då de inte ligger på huvudet lika mycket...:)

Som sagt, BVC kommer att säga något om de anser att er bebis har för platt huvud...:)

• Höghus

Tiiipsy: jag fick se bilder hos min BM om det här häromdagen och det är ett stort problem med platta huvuden idag. Alldeles för många barn har detta. Och nej, det går inte tillbaka helt utan huvudet och även ansiktsformen förändras permanent.

• soccermum01
    Höghus skrev 2012-11-05 08:05:15 följande:
    Låt bebisen sova på sidan. (blockera med filt så att hen inte välter över på mage. Vi får alltid beröm för bebisens huvudform och det enda jag kan komma på som vi gjort är att låta honom sova på sidan. Han ligger i princip aldrig platt på rygg.

Glöm inte växla sida bara Flört
  • Kasihi

Våran Bvc sköterska med många många år inom yrket sade. Vi tog upp det men hon tyckte inte det var någon fara. Vi kämpade ändå men fick aldrig riktigt till det då vi insåg det ganska sent. Sonen är nu 2 år och har en viss platthet.

• Valkyria75

Se till att du har en bra kudde. Det finns också sk trekantskuddar som gör att barnet lättare ligger på sidan. Kommer inte ihåg vad de heter nu men kan ta reda på om du inte hittar. Försök rätta till det nu, för det går lättare ju yngre barnet är.

Lycka till!

• Höghus

Såklart inte min BM som visade bilder utan BVC- sköterskan. Men iaf så ska man se upp med detta för det kan ge permanenta förändringar.

• Tiiipsy

Fast om permanenta förändringar ska uppstå så ska barnet vara rejält platt...visst är det bra att förebygga med kudde, lägesändring osv men såvida du inte vill springa och vända ditt barn var 5:e min så är nog MER el MINDRE platthet svårt att undvika...:)

• johanna35

Vanlig kudde motverkar INTE platthuvud - utan kan snarare fixera huvudet till ett tryck på ett och samma ställe samt gör att barnet själv inte kan röra nacken sidledes, vilket behövs för att utveckla nackens muskler. Däremot finns det kuddar med tryckavlastande egenskaper som  den lilla panda kudden. Den tryckavlastar och bibehåller den runda formen på barnets skalle. kilkudden som tidigare nämns heter babysleep som håller barnet på sidan för att avlasta platt bakhuvud. Lycka till!

• Humla85

Denna kudden har hjälpt vår son då han fick platt huvud på ena sidan av bakhuvudet. Han sov på denna i cirka 3 månader och nu är det nästan helt borta. Fick tipset om denna från en sjukgymnast. Vi testade först med pandakudden men den rullade han ur för lätt (han var då 3 månader). Denna heter Mimos och finns i olika storlekar beroende på ålder. Kostar litegrann men det är den aboslut värd. De skickade jättefort, hade den i brevlådan två dagar efter beställning.

www.plagiocephalyflathead.com/baby_pillow.php

Svar på tråden Platt huvud.