Platt huvud.
Min bebis är ca 3 månader och har ett ganska platt huvud i bak. Är det nåt som växer bort eller finns det några tips hur man ska göra så det inte blir platt. Och nej hon ligger inte ner hela dagar.
Min bebis är ca 3 månader och har ett ganska platt huvud i bak. Är det nåt som växer bort eller finns det några tips hur man ska göra så det inte blir platt. Och nej hon ligger inte ner hela dagar.
Humla85: var köpte du den?
Panda kudden motverkar platt huvud, den har ett fast innehåll av viskoelastisk skum dvs det tryckavlastar barnets skalle, och lyfter inte barnets huvud utan kvarhåller nackens raka linje, kan användas från födsel ca pris 199kr
om barnet redan har utvecklat shev skalle, har jag hört att man ska avlasta området till 100%, och jag är lite skeptsisk till de produkter som har i funktion att "forma ut" det skeva på barnets skalle - mimos som ovan likaså finns det en kudde som heter lovenest som är rätt så hård. I AFF rekommenderade en Sjukgymnast i ämnet en kil kudde för sidoläge Babysleep om barnet redan har utvecklat skevskalle för att avlasta 100%
Pandakudden funkar nog för nyfödd, men inte för lite större bebis som redan utvecklatt platt huvud, eftersom kanterna är så låga att barnet faller ur den.
Mimoskudden har en speciell yta som gör att barnet ändå kan röra huvudet från sida till sida och ändra sovställning. Om barnet skulle snurra runt och hamna på mage går det ändå att andas igenom kudden, det tycker jag kändes tryggt.
Vår sjukgymnast, som jobbar på Växjö lasarett, rekommenderade denna kudden och den hade vi på nätterna. På dagarna när han sov hade vi honom utan kudden sovandes på sidan. Detta funkade kanon för oss. Jag skulle inte vilja ha mitt barn sovandes på sidan hela nätterna, då måste man ju ändra sida några gånger eller? Inte skönt att ligga fastlåst i samma position i flera timmar.
Jag beställde kudden via hemsidan jag länkade till. Det finns olika storlekar beroende på ålder, jag tror inte att man behöver använda en sådan här kudde i förebyggande syfte utan det är nog mer om man ser att det börjar bli platt.
Låt barnet sova på sidan och växla hö/vä.
Sidoställaren babysleep varju klockren. Jga säger "bellytime" låt barnet ligga på mage vaken och övervakad tid
Lägg henne på sidan och byt sida då och då. Skaffa en mjuk kudde som hon har huvudet på. Och nej är hon väldigt platt växer det inte bort av sig själv.
Haha såg att tråden var ett år gammal.
Jag kör med sidoläge. Ingen av mina 4 barn har platt huvud. Men min näst äldsta tjej var påväg att få det som bebis men då började jag genast vända på hennes huvud regelbundet och efter en månad var hon rund och fin igen.
Min pojke är platt på en sida... Han vägrar sova på andra sidan... Vänder alltid på sig i sömnen. Han har utvecklat det nattetid då han har aldrig velat ligga ner själv dagtid. Nu är han 7 månader... Någon som har tips? Jag testade kuddan Lovenest från ca 4 månaders ålder men nu är han för stor för den.
Mimos kudden är den enda som är rekommenderad av över 1000 läkare, barnmorskor och kirurger. Den används både i syfte att förebygga samt motverka platthuvud. Finns i olika storlekar. Helt fri från kvävningsrisk. Finns numera att beställa på svenska sidor, www.4sure.se samt www.babykoncept.se
Jag blev introducerad Mimos kudde och den har vart kanon att behandla platt huvud. Särskillt viktigt är det ju i babyskyddet och vagnen (personlig åsikt).
Jag köpte mina på www.mimosbabypillow.se. Min BVC sköterska rekommenderade denna för mig! Kan verkligen rekommendera den!!