• Hjärtegulle

Platt huvud.

Min bebis är ca 3 månader och har ett ganska platt huvud i bak. Är det nåt som växer bort eller finns det några tips hur man ska göra så det inte blir platt. Och nej hon ligger inte ner hela dagar.

• Svar på tråden Platt huvud.
  • SweetJune
    Humla85 skrev 2013-04-21 20:36:00 följande:
    Denna kudden har hjälpt vår son då han fick platt huvud på ena sidan av bakhuvudet. Han sov på denna i cirka 3 månader och nu är det nästan helt borta. Fick tipset om denna från en sjukgymnast. Vi testade först med pandakudden men den rullade han ur för lätt (han var då 3 månader). Denna heter Mimos och finns i olika storlekar beroende på ålder. Kostar litegrann men det är den aboslut värd. De skickade jättefort, hade den i brevlådan två dagar efter beställning.

www.plagiocephalyflathead.com/baby_pillow.php

Ska man ge denna kudden även om barnet inte har platt huvud? Vilken kudde ska man ge till nyfödd? Har inte barn, men planerar så det är bra att veta
  • johanna35

Panda kudden motverkar platt huvud, den har ett fast innehåll av viskoelastisk skum dvs det tryckavlastar barnets skalle, och lyfter inte barnets huvud utan kvarhåller nackens raka linje, kan användas från födsel ca pris 199kr

om barnet redan har utvecklat shev skalle, har jag hört att man ska avlasta området till 100%, och jag är lite skeptsisk till de produkter som har i funktion att "forma ut" det skeva på barnets skalle - mimos som ovan likaså finns det en kudde som heter lovenest som är rätt så hård. I AFF rekommenderade en Sjukgymnast i ämnet en kil kudde för sidoläge Babysleep om barnet redan har utvecklat skevskalle för att avlasta 100%

• Humla85

Pandakudden funkar nog för nyfödd, men inte för lite större bebis som redan utvecklatt platt huvud, eftersom kanterna är så låga att barnet faller ur den.

Mimoskudden har en speciell yta som gör att barnet ändå kan röra huvudet från sida till sida och ändra sovställning. Om barnet skulle snurra runt och hamna på mage går det ändå att andas igenom kudden, det tycker jag kändes tryggt.

Vår sjukgymnast, som jobbar på Växjö lasarett, rekommenderade denna kudden och den hade vi på nätterna. På dagarna när han sov hade vi honom utan kudden sovandes på sidan. Detta funkade kanon för oss. Jag skulle inte vilja ha mitt barn sovandes på sidan hela nätterna, då måste man ju ändra sida några gånger eller? Inte skönt att ligga fastlåst i samma position i flera timmar.

Jag beställde kudden via hemsidan jag länkade till. Det finns olika storlekar beroende på ålder, jag tror inte att man behöver använda en sådan här kudde i förebyggande syfte utan det är nog mer om man ser att det börjar bli platt.

• christina74

Sidoställaren babysleep varju klockren. Jga säger "bellytime"  låt barnet ligga på mage vaken och övervakad tid

• johanna35
    Humla85 skrev 2013-04-22 09:02:15 följande:
    Pandakudden funkar nog för nyfödd, men inte för lite större bebis som redan utvecklatt platt huvud, eftersom kanterna är så låga att barnet faller ur den.

Mimoskudden har en speciell yta som gör att barnet ändå kan röra huvudet från sida till sida och ändra sovställning. Om barnet skulle snurra runt och hamna på mage går det ändå att andas igenom kudden, det tycker jag kändes tryggt.

Vår sjukgymnast, som jobbar på Växjö lasarett, rekommenderade denna kudden och den hade vi på nätterna. På dagarna när han sov hade vi honom utan kudden sovandes på sidan. Detta funkade kanon för oss. Jag skulle inte vilja ha mitt barn sovandes på sidan hela nätterna, då måste man ju ändra sida några gånger eller? Inte skönt att ligga fastlåst i samma position i flera timmar.

Jag beställde kudden via hemsidan jag länkade till. Det finns olika storlekar beroende på ålder, jag tror inte att man behöver använda en sådan här kudde i förebyggande syfte utan det är nog mer om man ser att det börjar bli platt.
    Stämmer, Panda kudden är till i FÖREBYGGANDE syfte mot platt bakhuvud, då vanlig kudde inte bevisligen avlastar ett spädbarns mjuka skalle. Då det framkommit i flera fall att de tom "fixerat" barnets skalle till att "forma" platt huvud.
    Panda kudden är relativt platt för att inte skada nacke och även låter barnet kunna vrida huvudet sidledes, så den är ergonomiskt utformad till spädbarn och upp till ca 6 månader. Vid Ca 6 mån. ålder är de mer rörliga och risken för psd och platt bakhuvud är mycket mindre.

Däremot tror jag att Memos kudden mer för att "FORMA" redan platt huvud, vilket kan kännas lite diffust?? Sedan undrar jag vad för yta den kudden har som gör att barnet kan vrida skallen med dessa höga kanter ? det är lite motsägelsefullt, eller har jag missförstått ? hhmm har inte sett den...
  • viseversa

Lägg henne på sidan och byt sida då och då. Skaffa en mjuk kudde som hon har huvudet på. Och nej är hon väldigt platt växer det inte bort av sig själv. 

• viseversa
    Tiiipsy skrev 2012-11-05 08:13:39 följande:
    Så länge inte BVC påpekar något så är det ingen fara, bebisar i den åldern har, mer el mindre platt huvud. Detta försvinner när de lär sig sitta upp då de inte ligger på huvudet lika mycket...:)

Som sagt, BVC kommer att säga något om de anser att er bebis har för platt huvud...:)
    Oj du har ju noll koll. vet du inte att det är ett ganska stort problem med platta bakhuvuden idag då alla spädbarn ska sova på rygg? och nej det växer inte tillbaka utan man kan få leva med platt eller snett huvud hela livet om inget görs.
  • johanna35
    viseversa skrev 2013-05-10 19:55:55 följande:
    Haha såg att tråden var ett år gammal. 
    ha ha , hakade på tråden också, men det är ju faktisk ett större problem idag än vad det var för et år sedan. Tyvärr hjälper inte de mjuka eller fluffiga kuddarna mot platt huvud som man trodde tidigare, de tenderar att istället - SKAPA platt huvud då de "fixerar" barnets skalle, dvs "fäster" barnets huvud tryck på ett och samma ställe och motverkar barnets naturliga sätt att vrida på huvudet och fördela trycket på bakhuvudet. Så en ergonomisk kudde med viskolelastiskt skum i förebyggande syfte eller sidoläge om skalldeformiteter redan utvecklats... ?? eller
  • viseversa

Jag kör med sidoläge. Ingen av mina 4 barn har platt huvud. Men min näst äldsta tjej var påväg att få det som bebis men då började jag genast vända på hennes huvud regelbundet och efter en månad var hon rund och fin igen.

• Babyface01

Min pojke är platt på en sida... Han vägrar sova på andra sidan... Vänder alltid på sig i sömnen. Han har utvecklat det nattetid då han har aldrig velat ligga ner själv dagtid. Nu är han 7 månader... Någon som har tips? Jag testade kuddan Lovenest från ca 4 månaders ålder men nu är han för stor för den.

• Flickan och kråkan
    Babyface01 skrev 2013-05-11 22:07:10 följande:
    Min pojke är platt på en sida... Han vägrar sova på andra sidan... Vänder alltid på sig i sömnen. Han har utvecklat det nattetid då han har aldrig velat ligga ner själv dagtid. Nu är han 7 månader... Någon som har tips? Jag testade kuddan Lovenest från ca 4 månaders ålder men nu är han för stor för den.
    Det är lite lurigare när de börjar bli så pass stora. Huvudet är inte lika mjukt och det är svårare att få dem att sova på ett specifikt sätt. I ditt läge hade jag försökt få träffa en sjukgymnast. De är bra på just det. Kan bero på att ena nackmuskeln är lite stelar exempelvis så att han föredragit/föredrar ena sidan när han sover - vanligt. Är han väldigt sned (blir de platta på ena sidan brukar de bli skeva om man tittar på huvudet uppifrån så att säga) finns det hjälmar och liknande. 
  • 4sure

Mimos kudden är den enda som är rekommenderad av över 1000 läkare, barnmorskor och kirurger. Den används både i syfte att förebygga samt motverka platthuvud. Finns i olika storlekar. Helt fri från kvävningsrisk. Finns numera att beställa på svenska sidor, www.4sure.se samt www.babykoncept.se

• MammanTillTva

Jag blev introducerad Mimos kudde och den har vart kanon att behandla platt huvud. Särskillt viktigt är det ju i babyskyddet och vagnen (personlig åsikt).
    Jag köpte mina på www.mimosbabypillow.se. Min BVC sköterska rekommenderade denna för mig! Kan verkligen rekommendera den!!

Svar på tråden Platt huvud.