• eilenna78

Jobbet nekar ledighet för Ultraljud!

Min kollega som är gravid har nu med 6 veckors varsel meddelat att hon har en tid för ultraljud som infaller under arbetstid. Hon arbetar heltid och därmed blir det väldigt svårt att ens få en tid utöver arbetstid. Nu har jobbet nekat henne ledigheten för ultraljudet!!! Kan man göra det? Har man laglig rätt att gå på det? Vi är tyvärr inte fackligt anslutna.

Elias 07 **** Max 09**** Lilla Hoppsan 13****
  • Svar på tråden Jobbet nekar ledighet för Ultraljud!
  • DexX

Är ganska säker på att de inte kan nekas, lär ju räknas som ett sjukhusbesök.

• Fosse

Man har rätt att ta ledigt för att gå på läkarbesök.
    Arbetsgivaren har rätt att bestämma om man ska få lön eller inte undertiden man är borta, men det är allt.

• eilenna78

Det är ju vad jag också misstänkte. Någon mer som varit med om detta?

Elias 07 **** Max 09**** Lilla Hoppsan 13****
  • Tirem

Med öppen vård avses all sjukvård då arbetstagaren inte är inlagd på sjukhus. Arbetstagaren har ingen automatisk rätt att vara ledig. Det är arbets- givaren som avgör om det finns tillräckliga skäl att vara ledig för t.ex. ett läkarbesök under betald arbetstid. En arbetstagare som t.ex. arbetar kon- centrerad deltid bör i första hand lägga sina läkarbesök på sin fritid. I de fall där läkaren inte har möjlighet att ta emot under dessa dagar kan naturligtvis betald ledighet beviljas. Klippt från www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifter/Lon.pdf ------------ Har man rätt att gå till läkare/tandläkare under sin arbetstid? Carina Hjelm svarar Hej Martina! Du har ingen rätt att gå till läkaren eller tandläkaren på arbetstid. Däremot kan du ansöka om att få tjänstledigt (ledig utan betalning)för ett läkar-/tandläkarbesök. I en del kollektivavtal finns det skrivningar om man har rätt till ledighet med betalning eller inte och vid vilka läkarbesök. Carina Klippt från www.lonestatistik.se/fraga.asp/svar/vad-galler-for-lakarbesok-under-arbetstid-10173 ----------- Fråga: Har de anställda rätt till ledighet för läkar-/tandläkarbesök under arbetstid? Har de anställda rätt till lön vid besök av läkare/tandläkare under arbetstid? Svar: Enligt lag finns ingen direkt rätt att vara ledig för läkarbesök, utan arbetsgivaren anses behöva gå med på ledigheten (även om man inte alltid kan angripa olovlig frånvaro på denna grund). Det finns heller inget i lag som ger rätt till lön för sådan ledighet. Klippt från www.wise.se/sv/Wise-OnLine/Valkommen/Fragor--svar/Ledighet-fran-arbetet/ ---------- Vad jag kan se efter snabb googling så har man inte rätt till ledighet utan det är faktiskt upp till arbetsgivaren...

• Tirem

Sorry för dåligt inlägg, tydligen funkar inte radbrytning när man skriver på iPaden på den vanliga familjelivsidan och inte på mobilsajten som ligger nere för mig nu... sorry

• Gladskit

Arbetsgivaren kan neka.
    Rätten till att gå på läkarbesök på arbetstid (dvs utan löneavdrag) är i de flesta kollektivavtal bundet till att det ska vara akuta läkarbesök. Att gå på ultraljud om 6v räknas inte som akut läkarbesök i den bemärkelsen i och med att hon vet om det redan nu. Således får hon antingen boka om tiden eller ta ledighet med tjänstledighetsavdrag de timmarna. Alternativt ta ut komp eller så.

• Marina80

Fast jag förstod det som att hon ville ha ledigt för att gå på ul-ljud, dvs utan betalning men att själva tiden var under tiden hon jobbar. Frågan är då om man kan neka.

• Gladskit
    Marina80 skrev 2012-11-05 14:23:38 följande:
    Fast jag förstod det som att hon ville ha ledigt för att gå på ul-ljud, dvs utan betalning men att själva tiden var under tiden hon jobbar. Frågan är då om man kan neka.
    Eftersom det är frivilligt att gå på UL så tror jag inte att man har någon laglig rätt att kräva ledigt, nej.
    Om man däremot nu ansöker 6v innan om själva ledigheten så borde man som arbetsgivare ge ok till det kan jag tycka. Om det inte innebär påtaglig störning för verksamheten.
  • Marina80

Fast så kan man ju inte se det. Isåfall är ju all tandläkare och läkare frivilligt.

• 2009

I vår kommun där jag är anställd (SSK på äldreboende) har vi rätt att gå på undersökningar (UL, MVC osv) två gånger under graviditeten på arbetstid med bibehållen lön. Övriga tillfällen som infaller under arbetstid får vi ta ut komp/semester/saldoledighet samt att det måste fungera för verksamheten.

Svar på tråden Jobbet nekar ledighet för Ultraljud!