• Anonym (TS)

Julångest...

Nu kommer julen och all ångest med den. Min sambo är arbetslös och får ut ca 5000:- och jag får ut lite drygt 8000:- som föräldraledig..

Nu kommer julen och det ska köpas julklappar, julmat och julpynt och vi som inte ens har råd med alla räkningar. Hur f-n ska det gå till?

Vi är dessutom låsta i vårt hem över jul, så att åka och fira hos någon annan och på så sätt spara in på julmatspengarna går inte. Tidigare jular har vi firat halva dagen hos pappa och halva hos mamma, men de senaste åren har vi inte alls firat hos mamma. Pappa har en särbo som han vill åka till på jul också, så de senaste julaftorna har vi spenderat eftermiddagen ensam, utan någon som helst julstämning.

Ska vi bjuda in folk till oss eftersom vi inte kan åka någonstans? Det gör ju så vår matkostnad blir ännu högre.

Åååh, jag vill bara gråta. Allt känns så hopplöst. Har aldrig råd att köpa något utöver måsten. Hur f-n ska vi då ha råd med julklappar, julmat och allt vad det innebär?

• Svar på tråden Julångest...
  • Anonym

hjälp organisationer? loppisar(tänker då på julpynt).. julklappar behöver inte kosta en förmögenhet, tanken som räknas, ni vuxna klarar er utan va ?

• SilverEmma

Julklappar behöver inte kosta mycket. Man måste inte köpa julklappar för tusentals kronor. Hitta någon billigare till barnen, kolla begagnat (vet inte hur gamla de är?). Du och sambon behöver ju inte köpa något alls till varandra, hitta på något mysigt tillsammans istället när ni får tillfälle till det. Julmat behöver inte kosta så mycket. Leta billig färs redan nu och frys in till köttbullar. En skinka behöver inte vara dyr, lite sill, rödbetssallad och brunkål, baka ett bröd...sen behövs det väl inte så mycket mer? Sitt och pyssla med barnen och gör eget julpynt.Om ni bjuder över folk så säg att det är knytis så att de får ta med sig något själva, så blir det inte dyrare.

En jul behöver inte betyda att man spenderar massor av pengar. 

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • kiki

Usch låter inge vidare kul :( Men hur gamla är barnen? Om dom är små så blir dom glada för allt :) Skippa att köpa till dom vuxna, berätta läget om dom inte redan vet (?) Julmat, är det bara familjen? Gör ER favoriträtt, kanske tacos? Behöver inte bli så dyrt.. MEN köp en julskinka, det är trots allt den som är julen ;) lr varför inte bjuda på knytkalas? Alla tar med sig något till julbordet? Kanske finns nått hemma som ni inte behöver längre och kan sälja? Alla slantar är som sagt välkomna när man har ont om pengar.. Kram

• Emmi27

Vi har alltid knytkalas, för att stå för all mat blir ju jättedyrt. Julklapparna behöver inte vara dyra, om barnen är små så köp flera små som är billiga, ungar gillar ju mest att öppna paket när de är mindre =)

Och julpynt, vad är det som fattas? Tänker att julpynt brukar man ju köpa en gång sen har man det år efter år, eventuellt nytt glitter och ljus. Ni kan göra eget =) Gillar nog barnen också!

Såg nu att SilverEmma skrivit precis det jag skriver och tänkt skriva så räcker med att jag håller med det inlägget =)

• Edda2

Aldrig roligt att sitta själv.
    Hur gammalt är barnet/en? Är inte hur många och dyra julklappar som räknas.
    Även om man sitter själv så kan man ändå ha julstämning. Förra året var vi alla magsjuka utom maken, han jobbade.
    Jag satt själv med barnen och gjorde ändå en mini julbufé lite godis mm.
    Nått år hade vi knappt pengar var i samma sits som er och lyckades ändå få ihop "billiga" julklappar betalade knappt 500kr för 2 barn och de var nöjda ändå.
    Förstår det är tråkigt men man kan alltid skapa mys/julstämning på något vis.

• Anonym (TS)

Julen har alltid varit, ända sedan jag var liten, en stor familjefest. Sedan mamma och pappa separerade så har julen bara varit ångest.Vi barn flyttade hemifrån, mamma till annan ort och sedan dess har det varit kaos.

Jag ser julen som en högtid med massa släktingar, paket under granen, matlagning osv. Inte som en dag fylld med ångest och där man får sitta själv.

Ni säger knytkalas. En bra idé tycker jag. Men det känns som att alla som man isf bjuder bara kommer en stund. Nästan alla har ju en till familj. Min syster och hennes sambo har ju hans föräldrar att åka till, pappa har sin särbo, mamma och hennes sambo har hans familj också. Min sambos familj bor så långt bort, så att vi skulle dela på julen går inte. Vi har bara oss, så att säga.

Jag har märkt att vi t ex som har varit halva julen hos mamma och halva hos pappa, då har man ätit hos pappa och sedan inte orkat något hos mamma.

Julen hos mamma har alltid varit roligast. Pappa har alltid varit ensam, lagat lite skinka, köttbullar osv för att han sedan skall åka till sin särbo. Han har som bara haft julen för vår skull. Mamma har haft massor med släktingar hos sig, stort julbord och julstämning.

Nu kommer tårarna. Dels för att jag tycker så synd om min pappa och dels för att jag tycker så synd om mig själv.

Min och sambons barn är bebis än, bara någon månad på jul. Men han har barn sedan innan, de kommer nog inte fira med oss men de måste ju också få någonting.

Jag och sambon har nog inte ens råd att unna oss något mys, tyvärr. Alla pengar som blir över går till vårt barn.

• Anonym (-)

Självklart ska ni bjuda in folk om ni vill det. Vi brukar göra så att alla tar med något. På det viset kommer ni ju billigare undan eftersom man bara gör ett par grejjer.

Julklappar behöver inte vara dyrt till barnen. Är de små så är de glada för det lilla och är de stora så förstår de.

Julpynt kan du säkert hitta på loppis. På ikea har de billiga grejjer som är fina. Eller så kör du mycket naturellt med grankvistar, kottar och tända ljus. Skitmysigt och fint!

• Anonym (-)
    Anonym (TS) skrev 2012-11-05 10:23:10 följande:
    Julen har alltid varit, ända sedan jag var liten, en stor familjefest. Sedan mamma och pappa separerade så har julen bara varit ångest.Vi barn flyttade hemifrån, mamma till annan ort och sedan dess har det varit kaos.

Jag ser julen som en högtid med massa släktingar, paket under granen, matlagning osv. Inte som en dag fylld med ångest och där man får sitta själv.

Ni säger knytkalas. En bra idé tycker jag. Men det känns som att alla som man isf bjuder bara kommer en stund. Nästan alla har ju en till familj. Min syster och hennes sambo har ju hans föräldrar att åka till, pappa har sin särbo, mamma och hennes sambo har hans familj också. Min sambos familj bor så långt bort, så att vi skulle dela på julen går inte. Vi har bara oss, så att säga.

Jag har märkt att vi t ex som har varit halva julen hos mamma och halva hos pappa, då har man ätit hos pappa och sedan inte orkat något hos mamma.
    Julen hos mamma har alltid varit roligast. Pappa har alltid varit ensam, lagat lite skinka, köttbullar osv för att han sedan skall åka till sin särbo. Han har som bara haft julen för vår skull. Mamma har haft massor med släktingar hos sig, stort julbord och julstämning.

Nu kommer tårarna. Dels för att jag tycker så synd om min pappa och dels för att jag tycker så synd om mig själv.

Min och sambons barn är bebis än, bara någon månad på jul. Men han har barn sedan innan, de kommer nog inte fira med oss men de måste ju också få någonting.

Jag och sambon har nog inte ens råd att unna oss något mys, tyvärr. Alla pengar som blir över går till vårt barn.
    Kan ni inte bjuda in er hos din mamma och säga att ni lagar något och tar med?

Det känns egentligen inte som att det är pengarna som är det riktiga problemet utan avsaknaden på sällskap under julafton och den här stora, riktiga julen med mycket folk.
  • Anonym (Annica)

Jag håller med den som skrev att det verkar som om problemet snarare är bristen på sällskap än bristen på pengar. Tänk efter vad ni vill göra i första hand, och vilka möjligheter det finns till det. Exakt hur det sa göras får bli ett senare problem.

Har ni några som ni skulle vilja bjuda in? Kan ni välja att fira med din mamma,  eller varför gör ni inte det?

Det finns många sätt att fira jul!
    - Bjud hem folk. Be att de bara tar med sig dryck och godis, så står ni för resten.. Sill, potatis och skinka är inte dyrt...Bjuder ni hem flera par/familjer kan någon annan ta bröd, smör och ost (också ganska dyrt...) Pynta med vad ni har i skåpen och hittar i naturen. Komplettera med en hyacint. Förbered julmusik.
    -Se det som sista chansen till mysjul, innan barnet blivit tillräckligt stort för att kräva ett firande. Gå på långpromenad, titta på julskyltningen, mys i soffan, ät det ni själva tycker är gott, gå i kyrkan, titta på en film, osv.

• Anonym

Men om nu din pappa vill vara hos sin särbo i jul så kan ni väl fira julen hos din mamma ?

Svar på tråden Julångest...