• Anonym (Bara undrar)

Stavade mitt Ö, eo ist för oe, på flygbokningen. Fick betala 1050 kr för att ändra stavningen

Jag bokade ett flyg till USA i mars, såg dagen efter att jag hade lyckats stava ett Ö i vårt efternamn eo istället för oe som sig bör. Ringde direkt flygbolaget och fick betala 1050 kr för den ändringen. 
    Är det verkligen så det ska gå till när felet upptäcks så tidigt, när inga flygbiljetter har tryckts och när det handlar om ett litet stavfel?
    Har betalat summan, är bara nyfiken på om det är OK av flygbolaget att göra så 

• Svar på tråden Stavade mitt Ö, eo ist för oe, på flygbokningen. Fick betala 1050 kr för att ändra stavningen
  • pellepelle

Inom 24 timmar har du rätt att boka av enligt distansköpslagen, så var det inom den perioden borde de rekommenderat dig att boka av och sedan boka på nytt (dock har man inte rätt att göra den ändringen direkt i biljetten enligt den lagen)

Min stora fråga är dock varför du inte skrev ö? Skriver du det får ju deras system automatiskt "översätta" om det behövs. Jag har aldrig varit med om ett bokningssystem på nätet som inte godkänner det.. Vilken sida var det?

• Anonym (Bara undrar)
    pellepelle skrev 2012-11-05 10:35:28 följande:
    Inom 24 timmar har du rätt att boka av enligt distansköpslagen, så var det inom den perioden borde de rekommenderat dig att boka av och sedan boka på nytt (dock har man inte rätt att göra den ändringen direkt i biljetten enligt den lagen)

Min stora fråga är dock varför du inte skrev ö? Skriver du det får ju deras system automatiskt "översätta" om det behövs. Jag har aldrig varit med om ett bokningssystem på nätet som inte godkänner det.. Vilken sida var det?
    man fick inte använda  å, ä, ö. Bolaget är irländskt
  • Anonym

Menar du Aerlingus eller Ryanair? Jag har Ä i mitt namn och har flugit med båda bolagen utan några problem. Det låter jättekonstigt faktiskt.

Men som svar på din fråga. Ja, flygbolaget får ta ut en avgift för namnändring om du stavat fel, så det är helt i sin ordning.

• Anonym (Bara undrar)

när jag försökte fylla i bokningen med ö fick jag felmeddelande. 

• Anonym (Märkligt)

Frugan skulle till USA och hade råkat få namnet en smula felstavat på färdbiljetten. Detta dilemma löste incheckningspersonalen på Finnair med ett par knapptryckningar i datorn samt drog de  dit en liten rosa lapp på färdbiljetten med en prydlig stämpel på.

På denna lapp framgick förändringen/rättelsen av namnet. Finnair tog icke något betalt för denna ändring.
    Fungerade precis perfekt hela resan tor

• Maggimou

Det är inte så lätt att "bara ändra". Bokningsystemen är krångligare och dummare än så tyvärr. Har man tixat, dvs skrivit ut biljetten i original(görs hos flygbolag eller resebyrå) så är det lite kört och man måste krångla en del. Sen är en del fel lättare än andra beroende på vilket namn som är fel, vilket flygbolag det är

• Anonym (Bara undrar)
    Maggimou skrev 2012-11-05 16:40:57 följande:
    Det är inte så lätt att "bara ändra". Bokningsystemen är krångligare och dummare än så tyvärr. Har man tixat, dvs skrivit ut biljetten i original(görs hos flygbolag eller resebyrå) så är det lite kört och man måste krångla en del. Sen är en del fel lättare än andra beroende på vilket namn som är fel, vilket flygbolag det är
    Fast detta handlar om en flygning om 6 månader vid tillfället och ett misstag som insågs knappa dygnet efter bokningen gjordes. 
  • Maggimou

Och för att svara på din fråga; japp, det får göra så. När du trycker på ok så är ansvaret ditt. Flygbolag får göra en hel massa saker som är rätt skumma. Typ säga att planet är fullt när du ska checka in, trots att du har biljett.

• Maggimou
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-11-05 16:42:54 följande:
    Fast detta handlar om en flygning om 6 månader vid tillfället och ett misstag som insågs knappa dygnet efter bokningen gjordes. 
    Ja vet. Krångligt att förklara. Men tex där jag jobbar så skrivs biljetten ut när pengarna kommer in. Så betalar någon online så piper det hos mig och jag tixar direkt biljetten när jag ser att det är betald. Det går att ångra sig (alltså för mig) om felets upptäcks samma dag. Nästa dag är det värre. 

Samma sak gäller om man "håller" en flygbokning.
    Varje dag vid midnatt försvinner priset och flygbiljetten måste prissättas om med skatter och sånt. Därför går priset på en biljett aldrig att fastställa förens den dagen den betalats.
  • Anonym (Bara undrar)
    Maggimou skrev 2012-11-05 16:48:47 följande:
    Ja vet. Krångligt att förklara. Men tex där jag jobbar så skrivs biljetten ut när pengarna kommer in. Så betalar någon online så piper det hos mig och jag tixar direkt biljetten när jag ser att det är betald. Det går att ångra sig (alltså för mig) om felets upptäcks samma dag. Nästa dag är det värre. 

Samma sak gäller om man "håller" en flygbokning.
    Varje dag vid midnatt försvinner priset och flygbiljetten måste prissättas om med skatter och sånt. Därför går priset på en biljett aldrig att fastställa förens den dagen den betalats.
    jag har inte ens fått biljetten ännu, bara en bekräftelse. när jag gjorde ändringen fick jag dock den biljetten inom 1 timme, men min biljett har jag ännu inte fått
Svar på tråden Stavade mitt Ö, eo ist för oe, på flygbokningen. Fick betala 1050 kr för att ändra stavningen