• Anonym (orolig)

    Är det ärftligt att stamma?

    Hej.

    Jag funderar på om stammning är ärftligt? jag stammade nämligen mycket som barn och hade en logoped i de lägre åldrarna i skolåren. Det har blivit bättre med åren men nu i vuxen ålder kan jag stamma om jag blir nervös eller ska skynda mig att säga någonting.

    Vi har en son som snart är 7 månader, han har börjat härma ljud och har mycket för sig... ibland kommer det ut ett "konstigt" ljud som jag är lite orolig på om det är en början till stammning, svårt och beskriva... men det låter som om han tar i från magen med et ljud men ut kommer det inget... utan när det väl kommer så blir han flrvånad. Väldigt svårt att förklara. men kan man redan se hos en 7 månader om han/hon har tendens till stammning?
    Vad kan man göra för att förbygga det?

    hoppas på svar!!

    Mvh

    ......      

  • Svar på tråden Är det ärftligt att stamma?
  • Fråga logopeden

    Hej,

    Ja, det kan vara ärftligt. Det är mycket troligare att barn stammar som har föräldrar eller släktingar som stammar. 
    Alla små barn stammar och gör konstiga ljud. Det är en del av tal- och språkinlärningen. Det går alltså inte att avgöra nu om din son kommer att stamma när han är äldre. 

    Det viktigaste du kan göra som förälder är att fundera lite över din egen stamning. Minns du hur du själv blev bemött? Hur reagerar du när du hör vuxna eller barn som stammar? Sådana saker plockar nämligen barn upp. Om föräldrarna blir besvärade av att barnet stammar, så kommer även barnet att bli det. Det kan bli tabu att stamma och det kan bli så att barnet blir tystlåtet och hellre inte pratar för mycket och riskera att stamma. Därför är det allra bästa som förälder att vara tillåtande och uppmuntra all typ av kommunikation och inte vara rädd för konstiga ljud och upprepningar. 

    Jag tycker att du ska ta kontakt med en logoped som du kan prata med om din egen stamning. När din son blir äldre är det viktigt att låta honom tala till punkt, inte träna honom att prata flytande, utan istället erbjuda en lugn och tyst miljö, så att han inte känner sig stressad att bli färdig, som man kan bli om man stammar. Det är inte alls säkert att han kommer att stamma, men det är ändå ett bra förhållningssätt att ha, oavsett om ens barn stammar eller inte.

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea.

Svar på tråden Är det ärftligt att stamma?