Tv-spel till 4-åring? Vad tycker ni?
Min 4-åring älskar att spela spel på dator och mobiltelefon. Detta får hon dock inte göra speciellt ofta, kanske två gånger i veckan och en halvtimme varje gång på sin höjd. Men hon frågar ofta och hon är jättesmart och förstår hur man ska göra i spel som jag inte ens förstår.
Nu till min fråga, är det fel att köpa en spelkonsoll (tv-spel eller nåt likt nintendo DS) åt henne i julklapp? Vill ju inte uppmuntra speladet så liksom men samtidigt, hon tycker ju att det är jätteroligt. Hon älskar när hon får sitta vid datorn och spela Kalle kunskap eller andra såna spel. Hon är ju ute hela dagarna och leker liksom, inte så att jag skulle låta henne spela hela dagarna. Det känns bara som att det är lite tabu att ge så små barn tv/dataspel. Men som sagt de måste väl få "leka" med sådant också ibland om de tycker det är roligt, och givetvis spel anpassade för deras ålder (och gärna nåt man lär sig nåt av). Kan själv tycka att det är okej en regnig dag eller att sitta en stund på kvällen istället för att titta på tv som de ofta gör innan läggdags. Kan väl inte vara värre att spela en halvtimme än att se på film/tv?
Vad tycker ni?