• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym (fia)

ja visst är alltihop väldigt konstigt? ska ha samtal nästa vecka med läraren men känenr att jag förutoma tt jag vill styra upp vad vi ska göra NU vill ha koll på vad som är rimligt, vad är elevansvar, föräldraansvar och skolans ansvar. att sitta med så här mycket matte hela lovet har sänkt dotterns självförtroende massor hur mycket vi än pratat om att det är fullt naturligt att man kan hamna sådär ibland i skolan, att vi hjälps åt, tar det steg för steg osv. hon är knäckt.
    vi har utvecklingssamtal först om några veckor, förra var i våras och då var allt lugnt, men även om man bara har ett samtal per termin måste de väl signalera i tid om hon halkar efter??
    och har inte vi föräldrar rätt att få ta del av planen för vad de ska kunna, och när? jag kan inte veta att de jobbat med klockan (rätt avancerat, typ "om klockan är tjugo över tre, hur mycket är den då om tjugo minuter?" )och vet jag itne det så kan jag inte öva det hemma. och tydligen behövs det för att hon ska hänga med. sen undra rjag omd et är rimligt att de itne får öva tillräckligt i skolan men det kan ju handla oma tt just mitt barn behöver mer tid på sig? har aldrig tidigare märkts men ok?
    i alla andra ämnen verkar det gå bra men jus tnu blir jag förstås osäker på alltihop.

hur förhåller jag mig på ett bra sätt på mötet tro? att vräka ur mig hur arg jag är är ju inte direkt konstruktivt. alla tips välkomna!

• Anonym (fia)

ok så åtgärdsprogram vill jag se.
    punkter har jag börjat skriva.
    Jo jag har tittat i matteboken men det står ingenstans hur långt hon ska ha kommit så jag har ju inte kunnat se att hon ligger efter. jag har inte heller sett nåt om klockan tex men den ska man kunna på minuten nu.
    jag har kikat lite på läroplanen men kan jag verkligen utgå från den. om jag ska översätta till verkligheten, alltså att svaret står att finna i läroplanen så skulle det innebära att alla barn i åk två denna termin nu ska kunna klocka, tvåan, femmans och tians gångertabell, ha börjat med division osv. stämmer det eller fel tolkar jag?

• Anonym (fia)

men är det rimlgit att ida hamnat så långt efter att detta ska behövas när läraren först för en vecka sen såg och kontaktade oss? ska hon inte säga till långt tidigare? vi är två aktiva föräldrar sitter alltid med vid läxarbete, går på alla föräldramöten, går båda på utvecklingssamtalen, läser all info från skolan och försöker hela tiden aktivt veta vad som sker och stötta vårt barn. hur aktiv ska en förälder vara egentligen, jag trodde vi verkligne hade koll och att resten var skolans ansvar. och jag litade på att de säger till I TID;inte när åtgärdsplan och specialpedagoger ska in? problemet med det är ju dotterns självförtroende. ska hon behöva slita med det så i onödan när vi kunde gjort nåt tidigare??

• Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-05 21:57:05 följande:

har hon varit sjuk/ledig några dagar? på lågstadiet går det rasande fort fram i matteboken coh har man missat några dagar så ligger dom långt efter.
    hon har haft en enda sjukdag hittills.
  • Anonym (fia)
    Anonym (Lärare) skrev 2012-11-05 22:01:31 följande:
    Om Ida varit min elev hade jag flaggat för problematiken tidigare. Men, mitt råd till Ts är att ta emot den hjälp som skolan erbjuder i form av specialpedagog, åp etc. Gå inte till mötet med läraren och utgå från att han/hon gjort fel, utan gå dit och tänk " nu ska vi tillsammans arbeta så att Ida får det bättre och lättare med sin inlärning".

Ja förlåt det var säkert speciallärare hon sa.
    Bra råd. jag ska samla mig och självklart ska jag göra mitt bästa för att dottern får all hjälp som erbjuds. Tack till dig och till alla som skrivit. ibland är familjeliv fantastiskt bra!
  • Anonym (fia)

oj vad mycket som händer i  tråden. ska läs aoch se vad jag kan ta till mig inför möte med skolan. men några saker vill jag bemöta, kanske missar viktiga saker men återkomemr om jag får tillfälle. jag har bett läraren att skicka hem matteboken om ida inte hunnit veckans arbete, detta för att ida själv nämde att hon inte hunnit med. läraren svarade ja på detta. när boken då int ekom hem så trodde jag det var grönt, ida med. jag har inte vad jag kan se, missat att följa upp nån mailkontakt utan det var först nu läraren mailade. däremot mailade jag med läraren i början av terminen, då med oro för en grej som dottern itne kunde hantera. läraren svarade att jag aldrig behöver oroa mig, de hör alltid av sig om det är nåt vi föräldrar behöver veta.

jag tänker att det inte riktigt stämmer, känner mig väldigt lurad eftersom hon nu låtit det gå så långt. vid utvecklingssamtal i maj (början av maj tror jag) i ettan låg dottern fint till i alla ämnen. nu har hon alltså gått drygt två månader i åk två och har pltösligt brister som gör att läraren slår på stora trumman utan förvarning. jag tänker att HON brister i sitt ansvar som pedagog? borde hon itne dels informerat redan då det började sacka? dels bord ehon försöka finns ingångar till hur hon ska fånga upp ida i undervisningen? första lösning är väl inte att skicka iväg till liten grupp?

vad gälelr tolv sidor i matteboken så jo det tog tjugo timmar (rtäknat mellan tummen och pekfingret) det handlar om multiplikationstabellerna 2, 5, 10. om att kunna massor mer om klockan, om division, att skriva ett stort antal räknehändelser, att hitta på egna tal, träna in hur man använder tallinje, för att nämna några saker.
    så själva att fylla i de tolv sidorna går fortare, men att förstå, jobba in och få det att fastna, tar betydligt längre tid.

några har skrivit att ida verkar syssla med annat på lektionen. jag kan förstås inte veta riktigt men hon är inte typen som struntar i, däremot vet jag att hennes tro på sig själv vad gäller matte har sjunkit drastiskt så jag kan tänka att hon nog sitter rätt blockerad och tänker "jag fattar inte". hon har berättat (vilket flera av hennes kompisar också berättat) att hon inte vågar be om hjälp för läraren blir arg om man inte förstår direkt. att det är stökigt i klassrummet och läraren skriker sig hes och slår i bänken. ida är rätt lättstressad för sånt. så jag tror inte hon känenr sig så trygg med läraren.
    vill tillägga att jag planerar att dubbelkolla alla andra ämnen nu så det är som jag tror. jag uppfattar att hon ligger bra till i de andra ämnena, att koncentration och engagemang funkar. men som sagt jag vill dubbelkolla allt nu,.

sen till sist ang läxors vara eller icke vara. jag vet inte. jag avstår fråna tt ta ställning just nu. det enda jag vill är att ida ska känna att hon behärskar det hon behöver behärska. om det betyder att jag ska jobba massor med henne så gör jag gärna det. jag vill bara att skolan samarbetar, och inte knäcker min Ida. just nu känns allt uselt skött!

• Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-06 21:02:02 följande:

Stämmer bra. Är själv rektor.
    Hej du skriver att du är rekot,r får jag "hoppa på dig" och fråga lite? vad tänker du at tjag ska säga till läraren, vilka frågor bör jag ställa? jag vill veta vilka brister hon kan se, jag vill veta vad hon som pedagog gjort för att komam vidare. och jag vill att det tas flera steg före hon skickar ut ida till en annan liten grupp (stämplande för ida och det känns soma tt hon bara själv vill slippa min flicka??)
    Och jag vill definitivt bli uppdaterad i god tid, när det finns något min flicka behöver öva på? inte kan man mena att det är "inom rimlig tid" när det gått så här långt??
    Tänker jag fel?
  • Anonym (fia)
    Friedegard skrev 2012-11-06 21:08:04 följande:
    Skulle varje sida ta nästan 2 timmar att göra?

Låter inte speciellt troligt för tvåans matte...
    skrev lite om det ovan, att vi övat och övat utifrån uppgifterna på sidorna. själva att fylla i tar självklart inte så mycket tid, men nä jag överdriver tyvärr inte.
  • Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-06 21:24:55 följande:
    Det beror på vilket barn man har.
    blir nyfiken om det är andra i tråden som har barn i åk två? hur snabbt har de lärt sig klockan? ida kunde bara hel och halv timme samt kvart i och kvart över. nu ska hon kunna svara på minuten, vad klockan är. och hon ska kunna titta på klockan och se att den är tjugo över tre och svara på vad klockan är om en kvart. detta tragglar vi fortfarande trots mycket jobb förra veckan. och jag har aldrig upplevt tidigare att hon har svårare än nån annan att lära. däremot känns hon rätt stressad över matten hur mycket jag än försöker förmedla att det inte är snabbhet som avgör om man är bra i matte, utan att man förstår vad man gör.
  • Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-06 21:41:22 följande:
    Jag kan berätta att min dotter var duktig i matte, men fick skäll för att hon arbetade så långsamt..:( Hon fortsatte tack vare uppmuntran hemifrån att snabbast är inte bäst och idag så har hon klarat matte D med MVG och är på väg mot en karriär inom det matematiska.
    tack! jag tänker att det är just det. att man FÖRSTÅR, och det handlar inte om att vara snabb. men det ÄR ett tragglande här, framför allt för att hon inte tror att hon kan. när hon glömmer av det och bara sugs med i uppgiften funkar det ofta fort.

skönt att höra att andra barn inte heller kan allt detta. det är lätt att börja fundera omd et är jag som borde drivit på lärande mer hemifrån eller om jag har en flicka som behöver sitta en stund extra varje dag eller...

ska kolla dyskalkeli (nä heter det så?) för säkerhets skull men inget jag uppfattat hittills. kan dock itne tillräckligt om det. bra tips.

jag har varit med lite mer i skolan idag. bara en stund men jag tycker det är rörigt och jag förstår ida när hon säger det är störande stämning ch höjda röster på läraren... men som sagt en stund ger ingen helhetsbild.
  • Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-07 07:54:58 följande:

ska se om jag kan tolka dina frågor:

du ska absolut inte fråga hur ida ligger till jämfört med sina kamrater. Det är helt ointressant. Du ska fråga hur hon ligger till i jämförelse till målen och den planering som finns. och att skicka ut till en liten grupp förstår jag inte. Barn ska inkluderas i skolarbetet (vilket man kan ha mycket synpunkter på) och jag förstår inte vad det är för grupp hon ska skickas till. Och att hon ska slippa din flicka i så fall tror jag är en tolkning du gör. 

"inom rimlig tid" tycker jag faktiskt att hon har flaggat upp detta. Om det bara gäller matten och inget annat ämne så är det faktiskt inte hela världen om ida ligger några  sidor efter. Det som däremot är oroande är om det tar henne 20 timmar att räkna  dessa sidor. Det skulle jag tycka var mer oroande än antalet sidor. Det har spekulerats i dyskalkyli men det har jag svårt att tänka mig om det är klockan som är den stora boven i dramat.    
    stort tack för ditt svar (och alla andras!) det hjälper mig vidare i mina tankar inför att planera hur jag kan förhålla mig på ett bra sätt på mötet med skolan.
    jag tänker att om man kommit så långt efter att speciallärare med liten grupp ska in för att klara matten då har man väl inte flaggat i tid? hon borde väl sagt till när hon tyckte att ida skulle kunna vissa saker som de gjorde för ett par veckor sen men hon tydligen inte kan?
    vad jag VILL är nu att be henne att ta sig tid att få med ida på mattetåget igen, återupprätta idas (och vårt men främst idas) förtroende för läraren och tro att hon KAN förstå matte. läraren har givit ida känslan att hon är så korkad att hon kanske behöver gå om årskurs två (nej hon har knappast sagt detta men ida tog upp det med mig igår att HON tror att det är så och varifrån komemr de tankarna??) och hon har gjort ida rädd att fråga när hon itne förstår för läraren blir bara arg om ma inte snabbt fattar.
    jag vill alltså be henne att fokusera extra på ida (förstås inte samtidigt som hon ska hinna alla andra elever) till hon fått kläm på vari svårigheterna ligger och till hon återupprättat förtroendet. udner den tiden vill jag att vi kikar på matten vecka för vecka, hon tillsammans med ida och sen mail hem till oss om vad vi ska öva just den veckan så får vi se hur det går? jag vill se om det FÖRST går att häva idas blockering "jag fattar inte matte och jag vågar itne försöka förstå för fatta rjag inte blir hon arg" (hon har tyckt OM matte till i början av den här temrinen) och sen om detta inte räcker får väl skolans andra förslag vara aktuella. klart jag vill att ida ska få all hjälp de bedömer att hon behöve rmen det är nånting i det här som känns konstigt och förhastat?

ska läsa igenom dina och många andras tankar igen och förbereda mig för mötet. tack!
Svar på tråden Skolans ansvar??