Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Skolans ansvar??

Om Ida varit min elev hade jag flaggat för problematiken tidigare. Men, mitt råd till Ts är att ta emot den hjälp som skolan erbjuder i form av specialpedagog, åp etc. Gå inte till mötet med läraren och utgå från att han/hon gjort fel, utan gå dit och tänk " nu ska vi tillsammans arbeta så att Ida får det bättre och lättare med sin inlärning".

• Anonym (lärare)

Du har rätt att få reda på målen som förälder.
    Du har rätt att få veta hur ditt barn ligger till i förhållande till målen.
    Du har rätt att få del av en övergripande planering.
    Ditt barn har rätt till särskilt stöd om det behövs.
    Det skall aldrig komma som en överraskning att barnet inte klarar sig. 
    Det är inte roligt med extra hemarbete men om barnet ligger efter tycker i alla fall jag att det är värre om det fortsätter att ligga efter än att det måste jobba extra - men det är min åsikt!    

• Anonym (lärare)

Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta.

Men det är väl just repetition som räknandet i matteboken är?? Fröken har ju gått igenomde matematiska principerna tidigare. Nu skall kunskaperna befästas och repeteras.

Ärligt talat - vem är förloraren om tjejen inte gör sina sidor?? Och i den bästa av världar hade det varit utmärkt om det funnits en extrafröken som kunde hjälpa till, men utan extra resurser och med stora klasser är det inte möjligt om man inte vill tumma på kvaliten på övriga lektioner.  

Varje möte, varje papper som skall skrivas, varje dokument som skall laddas upp på intranät tar tid från den pott som fröken har att förbereda spännande och inspirerande lektioner och från den tid hon kan ge feedback och bedömning för lärande. Det finns ingen extra tid som bara ligger och väntar!  
  • Anonym (lärare)
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:11:01 följande:
    Ulf Leo är en svensk som har forskat kring läxor. Han har granskat styrdokumenten och kommit fram till att det i dag inte finns något som reglerar läxornas omfattning. Han kommer fram till att: ”Skolan har inte som uppdrag att ge elever läxa”( Leo 2004:4).

Fast återigen - vem blir förloraren om barn A håller tänkt takt i skolan men barn B inte gör det, om barn B sedan inte tar tid hemma för att komma i kapp? Alla barn har rätt att lära sig det som står i läroplanen, men vissa barn behöver mycket mer tid på sig. Är det då inte bättre att jobba hemma än att förlänga skoltiden med ett extra år?
  • Anonym (lärare)
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:20:02 följande:
    Skolarbete ska göras på skoltid. Obligatoriskt arbete ska klaras av under obligatorisk tid. Läraren måste kanske börja ta mer ansvar för att även klara av att hjälpa de barn som är lite svagare inom ämnet?
    Hur menar du att läraren skall kunna ta ansvar för att ett barn behöver 30, 40, 50 % mer tid på sig? I mitt resonemang var det vad jag utgick ifrån - inte om det fanns särskilda svårigheter som man behöver möta med specifika pedagogiska insatser.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:29:10 följande:
    Då får skolan plocka in hjälp så att inlärningen klaras av under den tid som skolan har i uppdrag att klara elevens utbildning. Det är inte föräldrarnas ansvar att sköta lärarnas arbete. Lagen säger max 6 timmars dag för barn i åk 1 & 2. Det inkluderar obligatoriskt hemarbete och läxor. Mer tid än så får inte gå åt till skolarbete.
    Och om barnet ändå behöver mer tid på sig så anser du alltså det viktigare att det inte jobbar hemma än att det lär sig vad det har rätt till??!

Fy för vilken människosyn!  Aldrig att jag skulle vilja missunna några barn att lära sig det det har rätt till bara för att de är långsammare! Med en sådan elitistisk inriktning undrar jag om du även tycker att arbetslivet bara skall vara till för dem som gör allt på mediantid eller snabbare?
Svar på tråden Skolans ansvar??