Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta.
Men det är väl just repetition som räknandet i matteboken är?? Fröken har ju gått igenomde matematiska principerna tidigare. Nu skall kunskaperna befästas och repeteras.
Ärligt talat - vem är förloraren om tjejen inte gör sina sidor?? Och i den bästa av världar hade det varit utmärkt om det funnits en extrafröken som kunde hjälpa till, men utan extra resurser och med stora klasser är det inte möjligt om man inte vill tumma på kvaliten på övriga lektioner.  
Varje möte, varje papper som skall skrivas, varje dokument som skall laddas upp på intranät tar tid från den pott som fröken har att förbereda spännande och inspirerande lektioner och från den tid hon kan ge feedback och bedömning för lärande. Det finns ingen extra tid som bara ligger och väntar!