Anonym (fia) skrev 2012-11-07 18:40:43 följande:
stort tack för ditt svar (och alla andras!) det hjälper mig vidare i mina tankar inför att planera hur jag kan förhålla mig på ett bra sätt på mötet med skolan.
jag tänker att om man kommit så långt efter att speciallärare med liten grupp ska in för att klara matten då har man väl inte flaggat i tid? hon borde väl sagt till när hon tyckte att ida skulle kunna vissa saker som de gjorde för ett par veckor sen men hon tydligen inte kan?
vad jag VILL är nu att be henne att ta sig tid att få med ida på mattetåget igen, återupprätta idas (och vårt men främst idas) förtroende för läraren och tro att hon KAN förstå matte. läraren har givit ida känslan att hon är så korkad att hon kanske behöver gå om årskurs två (nej hon har knappast sagt detta men ida tog upp det med mig igår att HON tror att det är så och varifrån komemr de tankarna??) och hon har gjort ida rädd att fråga när hon itne förstår för läraren blir bara arg om ma inte snabbt fattar.
jag vill alltså be henne att fokusera extra på ida (förstås inte samtidigt som hon ska hinna alla andra elever) till hon fått kläm på vari svårigheterna ligger och till hon återupprättat förtroendet. udner den tiden vill jag att vi kikar på matten vecka för vecka, hon tillsammans med ida och sen mail hem till oss om vad vi ska öva just den veckan så får vi se hur det går? jag vill se om det FÖRST går att häva idas blockering "jag fattar inte matte och jag vågar itne försöka förstå för fatta rjag inte blir hon arg" (hon har tyckt OM matte till i början av den här temrinen) och sen om detta inte räcker får väl skolans andra förslag vara aktuella. klart jag vill att ida ska få all hjälp de bedömer att hon behöve rmen det är nånting i det här som känns konstigt och förhastat?
ska läsa igenom dina och många andras tankar igen och förbereda mig för mötet. tack!
Man får inte gå om en årskurs bara för att man ligger efter i matten. Man får extrahjälp.