• Anonym (***)

Skolans ansvar??

har ni haft utvecklingssamtal? vad sades då?
    jobbar på gymnasiet, så det är ju annorlunda, men hade det plötsligt hänt nåt i elevens utveckling hade mentor hört av sig hem, så jag har svårt att tänka mig att det inte är skolans ansvar i ditt fall.
    skolan bör också tillgodose din dotters behov.
    boka möte med läraren och rektor och påtala att du är beredd att prata med utbildningschefen (rektorns chef ) om de inte har resurser.

• Anonym (***)
    Anonym (fia) skrev 2012-11-05 20:36:12 följande:
    ja visst är alltihop väldigt konstigt? ska ha samtal nästa vecka med läraren men känenr att jag förutoma tt jag vill styra upp vad vi ska göra NU vill ha koll på vad som är rimligt, vad är elevansvar, föräldraansvar och skolans ansvar. att sitta med så här mycket matte hela lovet har sänkt dotterns självförtroende massor hur mycket vi än pratat om att det är fullt naturligt att man kan hamna sådär ibland i skolan, att vi hjälps åt, tar det steg för steg osv. hon är knäckt.
    vi har utvecklingssamtal först om några veckor, förra var i våras och då var allt lugnt, men även om man bara har ett samtal per termin måste de väl signalera i tid om hon halkar efter??
    och har inte vi föräldrar rätt att få ta del av planen för vad de ska kunna, och när? jag kan inte veta att de jobbat med klockan (rätt avancerat, typ "om klockan är tjugo över tre, hur mycket är den då om tjugo minuter?" )och vet jag itne det så kan jag inte öva det hemma. och tydligen behövs det för att hon ska hänga med. sen undra rjag omd et är rimligt att de itne får öva tillräckligt i skolan men det kan ju handla oma tt just mitt barn behöver mer tid på sig? har aldrig tidigare märkts men ok?
    i alla andra ämnen verkar det gå bra men jus tnu blir jag förstås osäker på alltihop.

hur förhåller jag mig på ett bra sätt på mötet tro? att vräka ur mig hur arg jag är är ju inte direkt konstruktivt. alla tips välkomna!
    skriv upp punkter innan och repetera dem så du är lugn och saklig.
    ta anteckningar på vad läraren säger -kan vara bra att ha att "gå tillbaka" på.

be dessutom att få se skolans anteckningar om dotterns framsteg och deras åtgärdsplan.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-05 20:50:59 följande:

Ett åtgärdsprogram skrivs om läraren upplever det som ett problem och flaggar detta för rektor. Om det inte av läraren anses ha gått så långt finns inget åtgärdsprogram. Det är liksom inget man skriver i parti och minut oc föräldrar och elevhälsan (om sådan finns på skolan) deltar i upprättandet av ÅP. Och rektor beslutar om eventuella åtgärder.
    "Ida" ska ju gå till specialpedagog, så nog bör det finnas ett åtgärdsprogram.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-05 21:20:33 följande:
    om inte vårdnadshavaren deltagit finns inget ÅP.

Skolan borde kallat till möte innan specialpedagogen sattes in.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 09:36:52 följande:
    De FÅR INTE kräva att skolarbete ska göras hemma! De kan be om det men de har inget stöd i skollagen för att elever ska arbeta med skolarbete utanför skoltid.
    lagstöd på det?
    (nej, jag håller med om att skolarbete och nya moment inte ska göras hemma, men att repetera och befästa kunskaper tror jag är bra)
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:00:48 följande:
    Precis, lärarna saknar stöd i lagen på att de får använda sig av läxor för att klara av att se till att eleverna uppnår målen.

I detta fall handlar det inte om lite repetition utan om 20 timmars mattepluggande på höstlovet! Förkastligt helt enkelt. Läraren borde skämmas.
    var står det att man inte får det å andra sidan?
    du vet, det är ganska mycket i verksamheten som inte står explicit...

nej, i det här fallet borde skolan kallat till möte för att diskutera "Idas" svårigheter istället för att låta det gå så långt.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:05:02 följande:
    De kan försöka men de kan inget göra om barnen/föräldrarna vägrar göra läxor. De kan inte ge sämre betyg pga det.
    betyg? vad pratar du om, tjejen går i 2:an...

läxor är -i min verklighet -till för att befästa kunskapen och ge en större säkerhet på området, så klart det kan visa sig i betyget.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:14:04 följande:
    Till exempel betyg. I alla åldrar för man in uppgifter på om eleverna nått målen. De kan inte ta med hemarbete som föräldrar inte godkänt i det!

Nej, läxor är tjoller och det är lärare som saknar kompetens som behöver ge barnen läxor för att hinna med skolarbetet som egentligen ska skötas på skoltid!
    du får ha din åsikt så har jag min.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:16:10 följande:
    Nog får du ha en åsikt men barnets fröken har gjort fel för skolan får inte tvinga på barn läxor.

vi pratar inte läxor i TS fall, men jo, det får de.
    visa lagtexten där det står att de inte får det.
  • Anonym (***)
    Vilda Tiger skrev 2012-11-06 21:00:15 följande:
    Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta. Nu är jag på gymnasiet och är inte helt söker på att samma gäller för grundskolan.
  • Anonym (***)
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:20:02 följande:
    Skolarbete ska göras på skoltid. Obligatoriskt arbete ska klaras av under obligatorisk tid. Läraren måste kanske börja ta mer ansvar för att även klara av att hjälpa de barn som är lite svagare inom ämnet?
    inte undra på att skolan ser ut som den gör när man lägger allt ansvar på lärarna.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-07 21:04:49 följande:
    Men var är ditt föräldraansvar?? Har du aldrig hjälpt ditt barn med matteläxorna? För då borde du väl själv märkt att hon har svårt med det. Man kan tycka vad man vill om det är rimligt med läxor och självstudier för att komma ikapp men om du vill att din dotter lär sig matte får du se till att antingen byta skola till någon bättre eller stötta ditt barn mer hemma med matten.
    har du alls läst TS..? Obestämd
Svar på tråden Skolans ansvar??