• Anonym

Skolans ansvar??

Vilda Tiger skrev 2012-11-06 21:00:15 följande:
    Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta. Nu är jag på gymnasiet och är inte helt söker på att samma gäller för grundskolan.
    Att skicka med 20 timmars läxor över ett lov är inte tillåtet! Lov är lov!
  • Anonym
    Friedegard skrev 2012-11-06 21:08:04 följande:
    Skulle varje sida ta nästan 2 timmar att göra?

Låter inte speciellt troligt för tvåans matte...
    Det beror på vilket barn man har.
  • Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-06 21:28:17 följande:
    blir nyfiken om det är andra i tråden som har barn i åk två? hur snabbt har de lärt sig klockan? ida kunde bara hel och halv timme samt kvart i och kvart över. nu ska hon kunna svara på minuten, vad klockan är. och hon ska kunna titta på klockan och se att den är tjugo över tre och svara på vad klockan är om en kvart. detta tragglar vi fortfarande trots mycket jobb förra veckan. och jag har aldrig upplevt tidigare att hon har svårare än nån annan att lära. däremot känns hon rätt stressad över matten hur mycket jag än försöker förmedla att det inte är snabbhet som avgör om man är bra i matte, utan att man förstår vad man gör.
    Jag kan berätta att min dotter var duktig i matte, men fick skäll för att hon arbetade så långsamt..:( Hon fortsatte tack vare uppmuntran hemifrån att snabbast är inte bäst och idag så har hon klarat matte D med MVG och är på väg mot en karriär inom det matematiska.
  • Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-06 21:24:18 följande:
    Hej du skriver att du är rekot,r får jag "hoppa på dig" och fråga lite? vad tänker du at tjag ska säga till läraren, vilka frågor bör jag ställa? jag vill veta vilka brister hon kan se, jag vill veta vad hon som pedagog gjort för att komam vidare. och jag vill att det tas flera steg före hon skickar ut ida till en annan liten grupp (stämplande för ida och det känns soma tt hon bara själv vill slippa min flicka??)
    Och jag vill definitivt bli uppdaterad i god tid, när det finns något min flicka behöver öva på? inte kan man mena att det är "inom rimlig tid" när det gått så här långt??
    Tänker jag fel?

ska se om jag kan tolka dina frågor:

du ska absolut inte fråga hur ida ligger till jämfört med sina kamrater. Det är helt ointressant. Du ska fråga hur hon ligger till i jämförelse till målen och den planering som finns. och att skicka ut till en liten grupp förstår jag inte. Barn ska inkluderas i skolarbetet (vilket man kan ha mycket synpunkter på) och jag förstår inte vad det är för grupp hon ska skickas till. Och att hon ska slippa din flicka i så fall tror jag är en tolkning du gör. 

"inom rimlig tid" tycker jag faktiskt att hon har flaggat upp detta. Om det bara gäller matten och inget annat ämne så är det faktiskt inte hela världen om ida ligger några  sidor efter. Det som däremot är oroande är om det tar henne 20 timmar att räkna  dessa sidor. Det skulle jag tycka var mer oroande än antalet sidor. Det har spekulerats i dyskalkyli men det har jag svårt att tänka mig om det är klockan som är den stora boven i dramat.    
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 21:16:08 följande:
    Att skicka med 20 timmars läxor över ett lov är inte tillåtet! Lov är lov!

återigen - var är ditt lagstöd????
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 07:58:07 följande:
    Återigen, var är ditt?Flört

Jag behöver inget då det är du som säger att det finns förbud. Fram med "bevisen" på detta - nej just ja, det finns inget.....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 08:06:30 följande:

Jag behöver inget då det är du som säger att det finns förbud. Fram med "bevisen" på detta - nej just ja, det finns inget.....
    Den obligatoriska verksamheten får omfatta högst 190 dagar per läsår och åtta timmar eller, i de två lägsta årskurserna, sex timmar per dag. Sådan verksamhet får inte förläggas till lördagar, söndagar eller andra helgdagar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 08:58:41 följande:
    Den obligatoriska verksamheten får omfatta högst 190 dagar per läsår och åtta timmar eller, i de två lägsta årskurserna, sex timmar per dag. Sådan verksamhet får inte förläggas till lördagar, söndagar eller andra helgdagar.

Skolåret omfattar 178 dagar för elever och 194 dagar för pedagogsk personal. VERKSAMETEN, dvs själva skolan, får inte förläggas på helger. Förr hade man skola på lördagar. DET STÅR INGENTING OM LÄXOR, ENBART OM KONTINERLIG VERKSAMHET!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 09:02:03 följande:

Skolåret omfattar 178 dagar för elever och 194 dagar för pedagogsk personal. VERKSAMETEN, dvs själva skolan, får inte förläggas på helger. Förr hade man skola på lördagar. DET STÅR INGENTING OM LÄXOR, ENBART OM KONTINERLIG VERKSAMHET!!

Då tolkar jag dig som att läxor inte är obligatoriska och inte ingår i verksamheten. Men läxor brukar vara kontinuerliga så självklart ingår de i begränsningen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 09:07:37 följande:
    Då tolkar jag dig som att läxor inte är obligatoriska och inte ingår i verksamheten. Men läxor brukar vara kontinuerliga så självklart ingår de i begränsningen.

Hur du tolkar får du svara för. Jag efterlyser ditt förbud mot läxor. Det finns inget sådant.

/jobbat i skolan i 19 år varav 14 som rektor 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 09:11:46 följande:

Hur du tolkar får du svara för. Jag efterlyser ditt förbud mot läxor. Det finns inget sådant.

/jobbat i skolan i 19 år varav 14 som rektor 
    Var i skollagen står det att skolan får lämna ut läxor och räkna dem som obligatoriska?Obestämd
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 09:41:18 följande:
    Var i skollagen står det att skolan får lämna ut läxor och räkna dem som obligatoriska?Obestämd

Återigen, min fråga är var någonstans du hittar lagstöd för att läxor är förbjudna? Kom fram med den lagtexten så kan jag diskutera med dig sen.
  • Anonym
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:11:01 följande:
    Ulf Leo är en svensk som har forskat kring läxor. Han har granskat styrdokumenten och kommit fram till att det i dag inte finns något som reglerar läxornas omfattning. Han kommer fram till att: ”Skolan har inte som uppdrag att ge elever läxa”( Leo 2004:4).

Precis, finns inget som reglerar läxor. Därav kan man heller inte göra den tolkning som han gör och tolka den som att "läxor är förbjudna". Detta är en forskares synpunkt.
  • Anonym
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:20:02 följande:
    Skolarbete ska göras på skoltid. Obligatoriskt arbete ska klaras av under obligatorisk tid. Läraren måste kanske börja ta mer ansvar för att även klara av att hjälpa de barn som är lite svagare inom ämnet?

och enligt skollagen har barn med särskilda behov rätt till stöd. Vet du att det även inbegriper barn som har det väldigt lätt i skolan och ligger långt framme kunskapsmässigt? Om en lärare ska tillbringa en massa tid med en elev som ligger 12 sidor efter i en mattebok, vad ska de övriga eleverna göra och var är deras rättigheter som elever?
  • Anonym
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:29:10 följande:
    Då får skolan plocka in hjälp så att inlärningen klaras av under den tid som skolan har i uppdrag att klara elevens utbildning. Det är inte föräldrarnas ansvar att sköta lärarnas arbete. Lagen säger max 6 timmars dag för barn i åk 1 & 2. Det inkluderar obligatoriskt hemarbete och läxor. Mer tid än så får inte gå åt till skolarbete.

skulle vilja veta vad obligatoriskt hemarbete och läxor nämns i förordningar......
  • Anonym
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:29:10 följande:
    Då får skolan plocka in hjälp så att inlärningen klaras av under den tid som skolan har i uppdrag att klara elevens utbildning. Det är inte föräldrarnas ansvar att sköta lärarnas arbete. Lagen säger max 6 timmars dag för barn i åk 1 & 2. Det inkluderar obligatoriskt hemarbete och läxor. Mer tid än så får inte gå åt till skolarbete.

Och vad gör man åt barn som vill göra skolarbete hemma för att dom tycker att det är kul? Ska föräldrar hänvisa till "sorry Lennart, du har gått i skolan dina 6 timmar idag så nu får du göra något annat"
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-07 10:34:18 följande:
    inte undra på att skolan ser ut som den gör när man lägger allt ansvar på lärarna.

Instämmer. Och lärarna idag ska inte bara vara pedagoger utan kuratorer, fredsmäklare, assistenter, kontorister, utvecklare av verksamheten mm.
  • Anonym

Det finns absolut stöd för att läxor främjar lärandet. Framförallt bygger läxor tidigt upp en vana som är absolut nödvändig att ha med sig till högre studier.

Ofta handlar läxor om att öva många gånger på samma sak eller att låta en föreläsning sjunka in - dvs ett STÖD för undervisning.

Den som kommer ihåg en text efter en enda läsning, den behöver inte läsa texten flera gånger. Precis lika självklart som att den som vet att 6 x 7 = 42 inte behöver öva hundra gånger på samma räknetal.

Läxorna tillför ingen ny information. Läxorna går ut på att låta information som man redan har fått sjunka in eller övas upp. Läxorna ska kunna göras utan föräldrarnas stöd - eleven ska i första hand idka självstudier.

• Anonym

Men var är ditt föräldraansvar?? Har du aldrig hjälpt ditt barn med matteläxorna? För då borde du väl själv märkt att hon har svårt med det. Man kan tycka vad man vill om det är rimligt med läxor och självstudier för att komma ikapp men om du vill att din dotter lär sig matte får du se till att antingen byta skola till någon bättre eller stötta ditt barn mer hemma med matten.

Svar på tråden Skolans ansvar??