• mandelblomma

Sena i språket

jag har två killar på 4 år som har ett enormt ordförråd och förståelse, men de kan inte prata rent.
    Vilket mer och mer börjar bli ett problem på dagis och med kompisar.
    De är tvillingar och de brukar vara senare i talet och som grädde på moset är de öronbarn och hör lite dåligt i alla fall på ett öra.
    Vi ska till logoped, men eftersom de behöver opereras om nu innan jul så har vi beslutat att skjuta på logopeden tills efter operation.
    men ni alla kloka, har ni några konkreta tips och råd på vad vi själva kan göra mer än att läsa, ha dem delaktiga i samtalen hemma såklart.

• Svar på tråden Sena i språket
  • glassen

Oj, är det redan ett problem. Det är ju vanligt att 4-åringar inte pratar rent. Hör man inte alls vad de säger eller varför är det ett problem? Vad gör de på dagis? Har de inga råd att komma med? Hjälper de inte alla barn att vara med i leken?  Min 6-åring pratar orent och det gör flera i hans klass. Jag hoppas att vi ska få hjälp av en logoped, men i 4-5 års åldern redan kom det aldrig på tal.

• Alexi

Min dotter blir fyra i december och vi har logopedkontakt sen ett år ungefär men hon gör inte särskilt mycket aktivt ännu ändå faktiskt. Hon ser att dotterns utveckling går så mycket framåt att hon tror att uttalet kommer bli bra av sig självt. dottern verkar inte ha problem på dagis dock med att göra sig förstådd även om inte ens vi förstår allt hon säger.

Senast hos logopeden fick vi tips om att leka lite med ljuden, för att öva fram ett medvetande om ljud och olika. Tex vad säger ormen? sss och vad kan man använda det ljudet till? Jo tex "sol" (dottern säger gärna sol med t "tol"). Går rätt trögt med dessa övningar dock...

• anyXX

Det finns en bokserie om babblarna (finns även en webbsida) som är särskilt utvecklad för barn som behöver lite hjälp med språket. Det är böcker med spel till, testa dem! Vet att logopeder brukar rekommendera dem. Kanske finns på ert bibliotek?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Flickan och kråkan

Vår äldsta fyller 5 år snart och vi har logopedkontakt sedan ett år, eller jag vi var där första gången när han var 3 men det är först efter 4 som de arbetar mer aktivt om det inte är mer omfattande svårigheter barnet har. Min pojke har en konstaterad uttalsförsening. För övrigt språkligt är han tidig. Mycket god kognition, rikt ordförråd, läser själv lätt att läsa böcker. Just för tillfället har vi ett par täta träningstillfällen då vi jobbar med de bakre ljuden för det är de som är problemet för vår pojke. Han saknar alla de bakre ljuden. 

Man får väldigt bra tips av logopeden och de tittar ju mer exakt på vad det är för svårighet de har. 

• Flickan och kråkan

TS, det är ju skillnad om de har enbart uttalssvårigheter eller om det är mer omfattande språkliga svårigheter. Eftersom det verkar som det handlar om uttalet så skulle jag inte stressa om ni ändå ska till logoped relativt snart. Det man kan göra är att hjälpa dem konkret genom att visa hur man formar olika ljud och så klart att leka med ljud. 

• jordgubbe0812
    glassen skrev 2012-11-05 21:32:20 följande:

Oj, är det redan ett problem. Det är ju vanligt att 4-åringar inte pratar rent. Hör man inte alls vad de säger eller varför är det ett problem? Vad gör de på dagis? Har de inga råd att komma med? Hjälper de inte alla barn att vara med i leken?  Min 6-åring pratar orent och det gör flera i hans klass. Jag hoppas att vi ska få hjälp av en logoped, men i 4-5 års åldern redan kom det aldrig på tal.

Det är väl en skala när det gäller att prata rent. Det är ganska vanligt att 4-åringar fortfarande har problem med att säga någon enskild bokstav (främst r eller s) eller att de har problem med vissa bokstavskombinationer även om de kan alla ljuden enskilt.

Det är däremot inte vanligt att ha så dåligt uttal att man är svår att förstå.
  • Dr Mupp

been there, done that got the T-shirt. Typ.

Fyraåringen hade svårt att säga S, F och sj-ljud. Logopedkontakt.

Lite tips som vi fick.

Betona de bokstäver han har svårt för tex sssstol, ffffalla. Vi fick lite olika spel och övningar för att förstärka bokstäverna på det sättet.

I vanliga talet så bara upprepa det de säger men korrekt ex.

- Titta en hågel.
    - Ja, det var en fin fågel. 

- mamma jag vill ha mör
    - Vänta så ska du få smör.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • mandelblomma
    Dr Mupp skrev 2012-11-09 19:34:44 följande:
    been there, done that got the T-shirt. Typ.

Fyraåringen hade svårt att säga S, F och sj-ljud. Logopedkontakt.

Lite tips som vi fick.

Betona de bokstäver han har svårt för tex sssstol, ffffalla. Vi fick lite olika spel och övningar för att förstärka bokstäverna på det sättet.

I vanliga talet så bara upprepa det de säger men korrekt ex.

- Titta en hågel.
    - Ja, det var en fin fågel. 

- mamma jag vill ha mör
    - Vänta så ska du få smör.

Tack, vi gör allt det där och lite till tror jag.
    Känns som vi nog bara får ta det lite lugn och invänta logopedkontakten och hoppas att det i kombination med operation gör sitt snabbt :)
Svar på tråden Sena i språket