• lollo3

Någon som arbetar som tolk?

Undrar om det är någon här som arbetar som tolk? Auktoriserad inom ngt område, auktoriserad allmänt, eller på grundutbildningsnivå? Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att läsa grundutb på distans för att sedan ev vidareutbilda mig. Men jag har ingen susning om hur lönen ser ut eller hur jag går tillväga sen för att få jobb?, hur arbetsmarknaden ser ut?, ska man starta egen firma eller gå via tolkförmedling? etc etc.... Kontaktade mitt fack men fick bara luddiga svar. Har googlat men hittar inte riktigt de svar jag är ute efter. 

Finns det ngn vänlig själ som kan ge mig lite info?   Glad.

• Svar på tråden Någon som arbetar som tolk?
  • Duckan

Vilket språk har du tänkt dig? Att vara auktoriserad tolk är nästan ett måste. Via tolkförmedling har de bestämda taxor. Tolkar inom efterfrågade språk kan tjäna ganska bra.

• seandra82

det beror på vilken sorts tolk du vill bli ? språktolk(ex tolka eng-svenska  eller teckesnpråkstolk/( vet inte vad det heter men tolka för en blindpersson (kan säga att det är häftigt att se när ngn tolkar till en blind ( träffade en man på en tspdag när jag läste 2 terminer på folkuniversitetet denne man var blind o döv , han berättade via tolken att han var döv sedan barn men för ngra år sedan blev han rånad o misshandlat så illa att han förlorade synen , berörd blir man o arg blir man när man får höra va de gjorde mot denna gamla man . jag vet i alla fall att det är stenhård intagning på teckenspråkstolk ( i kungälv ,göteborg ) o man måste ha svenska c o sen är det spec intagningar det räcker inte bara med att ha svenska c 

• lollo3

Tack för era svar :) jag pratar flera språk bla engelska, spanska, arabiska och franska därav intresset att blu tolk. Jag håller med om att auktoriserad tolk är bästa alt. Jag tänkte inom vården och inpm rättsväsendet. Har ringt runt olika förmedlingar o kikat på olika taxor som ligger ute på nätet, men där står ju vad förmedlingen tar och vad kunden betalar, jag kan inte ngnstans var själva tolken tjänar. För jag gissar att en del av arvodet som står på dessa listor går till förmedlingen...

• CML
    seandra82 skrev 2012-11-06 20:02:37 följande:
    det beror på vilken sorts tolk du vill bli ? språktolk(ex tolka eng-svenska  eller teckesnpråkstolk/( vet inte vad det heter men tolka för en blindpersson (kan säga att det är häftigt att se när ngn tolkar till en blind ( träffade en man på en tspdag när jag läste 2 terminer på folkuniversitetet denne man var blind o döv , han berättade via tolken att han var döv sedan barn men för ngra år sedan blev han rånad o misshandlat så illa att han förlorade synen , berörd blir man o arg blir man när man får höra va de gjorde mot denna gamla man . jag vet i alla fall att det är stenhård intagning på teckenspråkstolk ( i kungälv ,göteborg ) o man måste ha svenska c o sen är det spec intagningar det räcker inte bara med att ha svenska c 

det räcker om du har högskolebehörighet.för att komma in på teckenspråkstolk utb. Men sen är det antagningsprov som bedömer språknivå och personlig lämplighet. Efter 4 år blir man teckenspråk och dövblindtolk. Då kan man teckna taktilt till dövblinda! :)
  • Duckan

Sjukvård/rättsväsendet kräver auktoriserade tolkar i första hand.

• CML

Vad jag har förstått det som är språktolkar inte välbetalda, det har varit en del snack om att det varit skamlön för vissa. Kammarkollegiet ansvarar för auktorisation av tolkarna men en tolkförmedling kan.svara på lön osv!

• Duckan

Kammarkollegiet ansvarar för auktorisation, men där jobbar iaf en tolk vet jag och tänkte att de kanske vet på ett ungefär vad lönen ligger på. Ring en tolkförmedling annars.

• lollo3

Det är där min sko klämmer :) jag får inte kläm på hur mkt som betalas ut till mig. Har ändå kollat runt en hel del nu. Vill inte satsa på en utb om lönen är usel. Hade verkligen behövt komma i kontakt med ngn som jobbar som auktoriserad tolk...

• lollo3

Ringde en förmedling idag o de ville inte lämna ut uppgifter, som att jag spionerade på dem..

• CML

Det är nog svårt att få en anställning, träffar ofta språktolkar de brukar vara frilans. Tyvärr vet jag inte vad de tjänar:(

• Duckan

Jag jobbade på en tf för 10 år sen så taxorna har ändrats sen dess så där är jag inte behjälplig.

• PeacenLove

Halloj! 

Jag har varit tolk en gång, utan utbildning eller erfarenhet. Fick 400kr/h. Så det ligger antagligen ännu högre när man har en utbildning.

Svar på tråden Någon som arbetar som tolk?