• lollo3

Någon som arbetar som tolk?

Undrar om det är någon här som arbetar som tolk? Auktoriserad inom ngt område, auktoriserad allmänt, eller på grundutbildningsnivå? Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att läsa grundutb på distans för att sedan ev vidareutbilda mig. Men jag har ingen susning om hur lönen ser ut eller hur jag går tillväga sen för att få jobb?, hur arbetsmarknaden ser ut?, ska man starta egen firma eller gå via tolkförmedling? etc etc.... Kontaktade mitt fack men fick bara luddiga svar. Har googlat men hittar inte riktigt de svar jag är ute efter. 

Finns det ngn vänlig själ som kan ge mig lite info?   Glad.

• Svar på tråden Någon som arbetar som tolk?
  • Duckan

Vilket språk har du tänkt dig? Att vara auktoriserad tolk är nästan ett måste. Via tolkförmedling har de bestämda taxor. Tolkar inom efterfrågade språk kan tjäna ganska bra.

• seandra82

det beror på vilken sorts tolk du vill bli ? språktolk(ex tolka eng-svenska  eller teckesnpråkstolk/( vet inte vad det heter men tolka för en blindpersson (kan säga att det är häftigt att se när ngn tolkar till en blind ( träffade en man på en tspdag när jag läste 2 terminer på folkuniversitetet denne man var blind o döv , han berättade via tolken att han var döv sedan barn men för ngra år sedan blev han rånad o misshandlat så illa att han förlorade synen , berörd blir man o arg blir man när man får höra va de gjorde mot denna gamla man . jag vet i alla fall att det är stenhård intagning på teckenspråkstolk ( i kungälv ,göteborg ) o man måste ha svenska c o sen är det spec intagningar det räcker inte bara med att ha svenska c 

• lollo3