• Anonym (TS)

Hur är det möjligt att mamman får välja om hon vill dela med sig av barnbidraget vid VV? År 2012?!

Vi har delad vårdnad om två barn, vi har barnen varannan vecka. Båda köper ytterkläder, skor osv som används hemma "hos sig". Inga avgifter för fritidsaktiviteter röker liknande finns. Mamman har hela tiden behållt båda barnbidragen och varje gång jag tagit upp att vi borde dela blir hon helt rabiat och säger att det är hennes rätt som mor att behålla barnbidraget. Båda barnen står skrivna hos mamman eftersom hon bor närmast skolan av oss två, därav får hon även bostadsbidrag. Jag tycker att det är självklart att eftersom vi spenderar lika mycket tid och pengar så ska det delas, har jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Hur är det möjligt att mamman får välja om hon vill dela med sig av barnbidraget vid VV? År 2012?!
  • Anonym (TS)

Ursäkta avsaknad av styckesindelning, iPad...

• L i n n

Vem betalar dagis/fritids och försäkringar för barnen?

Jag har valt att inte delat barnbidraget på vår son eftersom jag betalar hans dagis samt försäkring.
    Utöver de utgifterna delar vi nog ganska lika på övriga inköp.

Sonen står skriven hos sin far.

• kossi

Hon har inte rätt till hela barnbidraget vid vv.
    Gå in på fk:s hemsida.
    Där finns en blankett du kan skriva ut och fylla i om delat barnbidrag.
    Då kommer automatiskt hälften till ditt konto varje månad

• L i n n

Kossi: Jag var tvungen att skriva på den blanketten, vilket jag inte gjorde.
    Så jag får hela barnbidraget.

• SupersurasunkSara
    kossi skrev 2012-11-05 21:11:25 följande:
    Hon har inte rätt till hela barnbidraget vid vv.
    Gå in på fk:s hemsida.
    Där finns en blankett du kan skriva ut och fylla i om delat barnbidrag.
    Då kommer automatiskt hälften till ditt konto varje månad
    Fel.Om mamman inte vill dela så delas det inte utan vidare. Detta är på gång att ändras tror jag, på både gott och ont..
  • Anonym

Vaddå på gott & ont?

Om barnen bor lika mycket hos båda föräldrar så ska väl barnbidraget delas?
    Dagisavgiften kan man ju också dela, förskolan kan fakturera båda föräldrarna sin del.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-05 21:21:44 följande:
    Vaddå på gott & ont?

Om barnen bor lika mycket hos båda föräldrar så ska väl barnbidraget delas?
    Dagisavgiften kan man ju också dela, förskolan kan fakturera båda föräldrarna sin del.
    Gott= när föräldrarna är bra på att samarbeta och verkligen lägger lika mycket (ungefär) pengar på sitt/sina barn och också har ungefär samma inkomst och utgifter.

Ont= När föräldrarna inte samarbetar så bra och den ena av föräldrarna väljer att inte lägga pengar på kläder och liknande och om det är stora skillnader i inkomster och utgifter.

• Adonis
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-05 21:31:19 följande:
    Ont= När föräldrarna inte samarbetar så bra och den ena av föräldrarna väljer att inte lägga pengar på kläder och liknande och om det är stora skillnader i inkomster och utgifter.

Vad är det som säger att det är mamman som ska ha hela barnbidraget då? Det kan ju lika gärna vara hon som pappan som väljer att inte lägga lika mycket pengar på kläder och liknande.
  • Anonym

Ts, tjänar mamman och pappan lika mycket? Vem betalar fritids, vabbar, betalar mediciner, försäkring, handlar presenter till kalas osv?

Och; Varför i hela fridens namn äger era barn inte sina kläder och skor? Varför behöver ni dubbel uppsättning?

• SupersurasunkSara
    Adonis skrev 2012-11-05 22:07:24 följande:

Vad är det som säger att det är mamman som ska ha hela barnbidraget då? Det kan ju lika gärna vara hon som pappan som väljer att inte lägga lika mycket pengar på kläder och liknande.
    Det sa jag inte, men i nuläget ser det ut så, att mamman får hela om hon inte vill dela. Antagligen för att de som inte är gifta fastställer man inte faderskapet förrän pappan skrivit på eller efter DNA test. Och då betalas det ut till den man VET är förälder. En orsak kan också vara att mammor oftare har sämre ekonomi än pappor.
    Lever föräldrarna inte ihop vid barnets födelse så är det ju (oftast) så att barnet bor hos mamman heltid = mamman får barnbidraget.
Svar på tråden Hur är det möjligt att mamman får välja om hon vill dela med sig av barnbidraget vid VV? År 2012?!