Inlägg från: Stugmamman |Visa alla inlägg
  • Stugmamman

Mitt tips för att bli av med PCO

Höga insulinnivåer i kroppen medför oftast övervikt. Själv har jag alltid varit i det närmsta underviktig trots insulinresistens, det har väl med arv och gener att göra. Mina blåsor på äggstockarna blev jag av med när jag började äta metformin (diabetesmedicin) men blodsockret stabiliserades inte förrän jag började äta lchf. Efter två år är jag inte längre lika känslig för kolhydrater utan kan äta en kost med mycket lågt GI.

• Stugmamman

Hade turen att komma till en läkare som låg ajour med den senaste forskningen. Detta var över tio år sedan så det var inte förrän långt senare jag förstod hur ovanlig denne läkare var.

Men det är ju bättre att undvika kolhydrater än att äta en medicin som tvingar kroppen att  acceptera mer kolhydrat än vad den biologiskt klarar att ta emot. Har slutat att ta Metformin nu.

• Stugmamman

Olika upplägg med kost o liknande passar olika människor man får testa och se vad som funkar för en själv.

Personligen tror jag också att det finns olika orsaker till att man får pco. Precis som typ1 och typ 2 diabetes är två helt olika sjukdomar fast med samma symptom.  

Svar på tråden Mitt tips för att bli av med PCO