• Lattjo

Bukplastik..

Jag har precis blivit godkänd för op och ska också opas på St G. En kompis till mig gjorde sin där i dec av en privatkirurg, för henne gick det undan, hon ringde och tjatade så gissa vad jag kommer att göra ;) Jag vill bara ha det gjort nu! Har också gjort en gbp och gått ner 47 kg så magen ser ju ut därefter...

• Lattjo

Pratade med en kompis som jobbar på St G igår. Hon ville att jag verkligen skulle tänka mig för om jag ville ha open innan sommaren eller efter. Jag ligger ju rätt långt bak i kön så risken är ju att man får en op precis innan sommaren så frågan är ju i såna fall om det är bättre att vänta till efter sommaren. Jag vill inte opas mitt i sommaren och inte precis innan så man inte kan göra något alls i sommar. Inget kul att inte kunna kliva ner i vattnet med ungarna känner jag.. Å vad jag vill opas NU men det är väl bara att vänta och se! Jag har dessutom en tremånaders antibiotikakur som bara väntar på mig som jag också vill börja ta men som jag inte vågar börja med förrän jag fått klartecken från kirurgen eller om jag måste vänta till efter open.

Jag känner mig lite stressad för jag blir ju inte yngre och jag vet att min kille kanske vill ha ett barn i framtiden. Jag har länge funderat hur jag ska göra, om jag ska opa mig innan eller om jag ska vänta men vi har gemensamt kommit fram till att jag opar mig nu och om jag sen behöver göra om det får vi spara ihop till det så  jag får göra det privat. Jag mår så satans dåligt över magen som det är nu, att vara intim med killen är en plåga även om han säger att han inte bryr sig. Vi har träffats rätt nyligen också så han har inte varit med från början utan fick ge sig in i ett förhållande med en tjej som är som ett hängbuksvin ;)

Pratade med läkaren på KS om det och när jag frågade honom om man kunde skaffa barn efteråt tittade han på mig som jag var dum i huvudet och jag trodde att nu var det kört, nu skulle han säga nej till bukplastiken för att han hörde om att det fanns en möjlighet att vi ville ha barn ihop. Han bara skrattade till och sa att dom tar ju inte bort livmodern när dom är där och gräver ;) Jag var ju ung fortfarande  (blir 37 i år så jag vet inte vart han fick ung från ;)) och kunde skaffa många ungar om jag ville. Det kunde ju bli ett väck igen men annars var det absolut ingen fara. Annars har jag läst på nätet att folk fått höra att dom inte får skaffa barn efter en bukplastik.

• Lattjo
    OnlyZ skrev 2013-03-16 09:19:25 följande:
    Ja att göra en bukplastik precis innan sommaren är ju verkligen inte det bästa man kan göra, blir ju svårt att njuta av sommaren då! Vad jag har förstått så gör dom inte ens open under sommaren.. Men det kanske e olika på olika sjukhus.. Jag förstår att du vill göra den så snart som möjligt! Men är det verkligen värt det att göra den snart så att du får sitta inne och försöka svalka magen hela sommaren?

Jag har aldrig hört att man inte FÅR skaffa barn efter open, men det är ju rätt onödigt att göra den för magen kommer garanterat att börja hänga efter graviditeten igen.. Och varför riskera infektioner och lidande två ggr?? Det känns ju jätte onödigt.. Sen förstår jag ju även din tanke, det känns jobbigt med din nya kille o så, men han är ju med dig! Han valde dig, han kommer ju inte helt plötsligt från ingenstans tycka illa om dig pga din mage.. Värre är d ju för oss vars killar valde oss när vi va snygga och smala Hahaha.. Snacka om nergradering =P Hahaha 
    Jo jag har tänkt en del på det En hel del tom :) Jag och killen har pratat om det en hel del också och jag har inte till hundra bestämt mig. Å andra sidan blev min kompis jättebesviken med sin op eftersom man inte får fettsugning och sånt så blir det ju inte lika bra så jag är ändå helt inställd på att göra om det om några år för helst skulle jag vilja göra ett cirkulärt snitt. Men jag har ju tid på mig att tänka, det lär ju ta ett tag innan det är min tur ändå :)

Han tycker absolut inte det är något fel med min mage men jag kan inte känna mig bekväm alls. Det är ju inte bara när jag är med honom utan det är även till vardags då skinnet hänger över så väldigt. Men nu har jag slutat att plugga (efter 10 veckor helvetespluggande) så nu ska jag börja träna igen nästa vecka och kanske kan jag få bort mer fett och spänna upp magmusklerna lite men jag får se hur jag känner sen. Jag hatar att för första gången i mitt liv vara smal och sen inte kunna ha på mig dom kläder jag vill utan fortfarande går i förstora kläder för att magen alltid hänger över byxorna :( Och det är ju inte ens säkert att vi vill ha barn, vi har bara nuddat ämnet men vi har inte varit tillsammans länge nog för att ens prata om det på allvar... Vill inte gå miste om den här chansen att just nu få känna mig bekväm i mig själv...
  • Lattjo
    OnlyZ skrev 2013-03-16 16:28:25 följande:

Ok, jag föstår att du känner dig kluven!.. Men som du säger, du har tid kvar att tänka.. Är det på st göran du ska opa dig elr?
    Ja det ser ut att bli på st g. Samordnaren skulle se om det gick fortare där än på ks. Jag vill helst till stg, där gjorde jag min gbp och jag var nöjd :)
  • Lattjo
    OnlyZ skrev 2013-03-16 16:43:36 följande:

Ok! Jag har stått i kö på st göran ett bra tag nu.. Dom hade ju sån otur med kirurgerna där att det stod helt stilla en längre tid, ena kirurgen bröt armen, den andra vabbade och den tredje va sjuk.. Elr nått sånt =P Så nu när jag ska opa mig på tisdag så är det den privata kirurgen som ska opa mig, tydligen är det han som har lärt upp dom andra.. Så jag känner mig rätt trygg =)
    Jag hoppas det går bra för dig men det ska nog inte vara några problem. Ett råd är dock att inte låta någon komma med snask till dig för kirurgen blir galen då. Han hade sagt till min kompis att såna som hon (också gbp-opad) fick minsann inte äta godis någonsin igen. Då hade hennes man kommit förbi med godis så det var inte ens hon som bestämt att det skulle stå där ;)
  • Lattjo
    OnlyZ skrev 2013-03-17 18:13:46 följande:
    Nu närmar det sig med rasande fast! Det är sååå spännande =D
    Spännande! Hoppas att allt går toppen. Har du fått ta prover och sånt innan eller? Jag hade folsyrebrist sist jag kollade mig men hoppas att en sån sak inte kommer stoppa nått men det känns inte so, det bporde det :)
  • Lattjo
    OnlyZ skrev 2013-03-18 08:05:42 följande:
    Nu ringde jag och fick svar på mina frågor.. Har lite av ett ganska stort kontrollbehov =P hehe.. Men oj så trevlig hon va som jag fick prata med! Hon förkalarde allt väldigt tålmodigt =D Ang rakningen som vi snackade lite om tidigare så gör dom det om det skulle behövas! =)
    Nu har jag missat nått, måste jag läsa igenom hela tråden ;) Raka? Musen eller? Får du muslyft också? Måste skriva ner alla mina frågor så jag kan fråga när jag är där på besöket...
  • Lattjo
    OnlyZ skrev 2013-03-18 09:30:24 följande:
    Hehe det va jag och Ölandstokan som funderade lite kring det där! Jag ska inte göra lyft men om snittet hamnar bland busken så behöver man ju raka.. Vi visste inte om man skulle göra det hemma innan eller om dom gör det eller om man gör det själv på sjukhuset.. Men på St göran så gör dom det om det behövs =)

Ja skriv ner!! När man väl står där så tappar man minst 50% av frågorna =P 
    Jo jag insåg hur mycket jag missat att fråga när jag var på den första bedömningen. Min kompis fick ett muslyft också, jag tror nog att det blir lite så automatiskt eftersom dom måste dra åt från alla håll :) Jag hoppas på det iaf för det är hängigt där med... :(
  • Lattjo
    OnlyZ skrev 2013-03-18 09:50:18 följande:

Jo visst blir det ju ett lyft, behövs här med! Har alltid haft "bullfitta" (finns det nått trevligare ord för det???) men när jag gick upp i vikt så gick även den upp i vikt och blev ännu större =P Hahaha.. Sen när jag gick ner igen så blev även fettet där mindre.. Men inte vill huden följa med inte!! Dumma hud!! Allt bara hänger.. Ursha!
    Mmm, musen min ser gräslig ut. När jag sa till killen att jag ville ha ett muslyft fattade han ingenting. Vaddå den hänger ju inte. Vänta nu men tittar vi på samma mus eller tänker du på någon annan flickvän nu, haha! Ungefär som när läkaren på KS bad att få kolla brösten för att se om dom skulle lyftas på en gång. Nej men dom är ju inte så hängiga. Va? Är dom inte, tänk när dom hänger halvvägs till naveln tycker jag nog dom är hängiga ;)
  • Lattjo

Jag undrar också hur det går med barnen? Jag antar att man inte får lyfta så mycket? Jag är ju ensamstående så  jag är lite nervös inför hur det ska gå att ta hand om ungarna själv... Killen kan säkert hjälpa till lite då men han jobbar ju och jag har ingen lust att lägga över ansvaret på mina barn på honom heller. Deras pappa kan säkert också hjälpa en del men jag har ju huvudansvaret så det är lite nervöst inför det... Lär bli mycket blodpudding och fiskpinnar då, enklast och snabbaste maten man kan komma på ;)

• Lattjo
    kitkat skrev 2013-03-21 09:11:26 följande:
    Jag är också ensamstående. Pappan har en obefintlig roll.
    Har sonens gudmor som bor hos oss den första veckan, men sen är jag själv.

Ska fråga en granne när det blir aktuellt om hon har lust att hjälpa till med nåt ibland, om det visar sig att det är nåt som jag inte klarar själv.

Lattjo, hur gamla är dina barn?
    Min fyller fyra i sommar.  
    Min son fyller 9 i sommar och dottern är 3½. Grabben är ju gammal nog att hjälpa till en del också och det lär han nog vilja göra om jag känner honom rätt. Men hämta och lämna på dagis kan han inte göra då det är för långt att gå för honom annars hade han nog växt en meter om han fick göra det :)

Grannarna hade jag glömt bort. Flera grannar erbjöd sig att hjälpa mig med barnen när exet drog så är det något akut kan säkert någon av dom hjälpa. Min syrra kan säkert också hjälpa mig en del. Det är just grejen med kvällarna som jag fasar för. När ingen kan vara här och hjälpa mig... Allt löser sig väl antar jag :)
  • Lattjo

Vilket resultat! Det är ju något sånt man hoppas på! Jag skulle nog också behöva göra ett ankarsnitt för jag har så mycket hud upptill också. Jag har ju dubbelmage med häng upptill också, det var en anledning till att det gick igenom då dom plussar ihop den magen också.

Vill verkligen göra tuttar också, får börja spara ihop till det för det vill jag helst inte ta lån till men det kostar ju en 60 000,- ungefär... Jag får se hur det blir med det hela...

I morgon börjar jag med min "göra mig redo inför operation kur" eller hur man nu ska beskriva det. Nyttig mat och mycket motion, allt för att optimera så mycket som möjligt inför en op :) Få bort så mycket som möjligt av fettet som är kvar på magen för att få ett så bra resultat som möjligt. Skulle ha börjat med träningen den här veckan men dom två barnen löste av varandra i sjukdomar så det gick liksom inte att ta sig till gymmet :(

Träningen var en sak jag tog upp med läkaren eftersom jag stör mig på magen när jag joggar, den hoppar upp och ner, skitirriterande... Vill bara ha bort skiten NU...

• Lattjo

Nu har jag funderat massor och jag kommer nog att väna till efter sommaren med min op. Jag tror knappast att jag kommer att få den fort och jag vill inte gå hela sommaren och inte kunna bada alls. Då kan jag dessutom tänka hur jag vill göra. Vill jag opa mig eller vill jag vänta och se om det blir fler barn... Jag velar som en tok så det är lika bra att vänta iaf tills i höst känner jag... Men fan vad det tar emot för jag hatar verkligen magen och lider av den så mycket men jag vill inte bara stressa igenom allt..

Svar på tråden Bukplastik..