• Anonym (Är det farligt?)

Är det farligt att dricka en redbull då man ammar?

Jag fick barn för 3 veckor sen och jag tycker det är gott att dricka en redbull ibland. Och nu får jag höra att barnet kan bli sjuk om jag dricker redbull. Så nu har jag slutat med det för man blir ju orolig om det nu skulle vara sant. Någon som vet?

• Svar på tråden Är det farligt att dricka en redbull då man ammar?
  • viseversa

Äh SÅ viktigt är det väl inte? Hitta något annat istället som inte är farligt.

• Lili78

Det är mycket som sägs och någon kommer säkert med en hel lista om hur farligt det är snart .

Jag brukade dricka när jag amma och det gick ju bra .

Gör som du tycker !!!

• Vendelsö

Jag blir lite nyfiken - på vilket sätt är red bullret skadligt för barnet?

• Lisssen

Red Bull är ju inte särskilt hälsosamt för någon, men om du väljer att dricka det och ge det till ditt barn (genom amning) kan bara du välja. Det finns alltid två läger om allt man kan stoppa i sig när man ammar(/eller är gravid); Red Bull, alkohol, färgämnen, tillsatser, sötningsmedel, jordgubbar, nötter -listan fortsätter. Gör som ditt samvete och din kunskap om livsmedel och hälsa bjuder.

• Anonym
    Nano07 skrev 2012-11-06 11:18:44 följande:
    Om du kollar livsmedelsverkets kostråd så står det ingentin om om att man inte får dricka Red Bull.
    Nej, för LMV listar allt som är dåligt i hela världen....

Redbull innehåller ju koffein och taurin. En del av det går över i modersmjölken, precis som allt annat man stoppar i sig. Jag kan tänka mig att ett litet hjärta inte är betjänt av taurin, men det är ju ts barn och hon gör som hon vill.
  • Nano07
    Anonym skrev 2012-11-06 11:20:49 följande:

Redbull innehåller ju koffein och taurin. En del av det går över i modersmjölken, precis som allt annat man stoppar i sig. Jag kan tänka mig att ett litet hjärta inte är betjänt av taurin, men det är ju ts barn och hon gör som hon vill.

Ja det mesta du äter och dricker går över i modersmjölken men vi pratar extremt små mänger och JAG har svårt att tro att en energidryck nån enstaka gång kan innebära fara. Men själklart är det upp till var och en att välja vart man drar gränsen, som du sa är ju koffein inte heller nyttigt direkt och väljer man att av stå kaffe/te pga det så tänker iaf inte jag stå och peka.

Det jag ville upplysa TS om är att det inte finns några direkta utredningar som visar att ammande barn blir sjuka om mamman dricker en Red Bull vilket hon verkar ha fått höra.
  • ulliiz
    Anonym skrev 2012-11-06 11:20:49 följande:

Redbull innehåller konstgjord taurin alltså finns inte de skadliga hormonet i Redbull som hade funnits om de använde riktig taurin. Att dricka någon enstaka Redbull någon gång ibland är absolut ingen fara så länge man inte överkonsumerar.
  • klyban
    Lisssen skrev 2012-11-06 09:35:36 följande:
    Red Bull är ju inte särskilt hälsosamt för någon, men om du väljer att dricka det och ge det till ditt barn (genom amning) kan bara du välja. Det finns alltid två läger om allt man kan stoppa i sig när man ammar(/eller är gravid); Red Bull, alkohol, färgämnen, tillsatser, sötningsmedel, jordgubbar, nötter -listan fortsätter. Gör som ditt samvete och din kunskap om livsmedel och hälsa bjuder.

Alkohol med motta är inga som helst problem, då alkoholen som kommer i modersmjölken.
    Är så liten att det inte har nån betydelse.

Sen om man skickar i sig en red bull, så är väl det enda jag kan tänka  på som kan vara av intresse.
    Och det är koffein, men tar man en så lär detta knappast vara en sak.

Svar på tråden Är det farligt att dricka en redbull då man ammar?