• mortill31980

boka hotellrum för konferens,men ta med mannen på ett enkelt sätt?

ska boka hotell så jag ska iväg på konferens under 2 dgr .... funderade på att ta med min man då kvällarna blir tomma,och han ändå är ledig för att få lite egentid(barnen är hos farmor), så vi kan umgås på kvällarna de 2 dgr jag ska vara där.

Nu till frågan: om jag bokar privat ett dubbelrum ,så fyller man ju i antal personer....och det ser ju lustigt ut sen när jag ska redovisa kvittona på jobbet, även att det kostar lika mkt antingen jag är ensam el inte....men hur gör jag då? hade funderingar på att "betala mellanskillnaden" själv och bara begära ersättning för mig...men priset är ju densamma?

alternativ 2: boka dubbelrum ,men bara uppge 1 st person. spelar det ngn roll för hotellet? frukost ingår ju i priset förstås, det kanske hotellet ser att man är 1 för mkt då?

alt 3: boka enkelrum och låta mannen stanna hemma.

Hur ser företagen på att man bokar dubbelrum när man åker iväg? el är det ett"måste" att ta enkelrum tror ni?

• Svar på tråden boka hotellrum för konferens,men ta med mannen på ett enkelt sätt?
  • Faile

Jga ska iväg och företaget har bokat in ett dubbelrum på faktura. Sedan ringde min kompis själv till hotellet och bokade in sig på mitt hotellrum och kommer betala mellanskillnaden ( 100kr ) på plats. Det är alltså en deal som inte berör företaget på något sätt då kostnaden för mig är opåverkad.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • mortill31980

det står inget om "vilket" rum man ska boka....  men visst, åker man ensam så kanske man bör välja enkelrum....
    kan företaget ifrågasätta det tror ni om jag skulle boka dubbelrum?  och kan man då som Faile, göra en ändring och lägga till en extra person utan att fakturan berörs så vore det ju ok?

• Voluptuous Shalimar

Jag åker ofta med maken på hans jobbresor. Banken betalar för ett hotellrum och där bor vi båda två. Det har förekommit att bara han ätit frukost för att bara frukost för en person ingått (skumt egentligen!), men för det mesta äter vi båda frukost om det ingår. Maken är larvigt noggrann med att inte använda bankens pengar till annat än jobbrelaterade saker, men om jag följer med och bor kostar det ju inte mer än om han åker ensam. ;Mina flygbiljetter osv står vi självklart för privat.

• Faile
    mortill31980 skrev 2012-11-06 14:16:50 följande:

det står inget om "vilket" rum man ska boka....  men visst, åker man ensam så kanske man bör välja enkelrum....
    kan företaget ifrågasätta det tror ni om jag skulle boka dubbelrum?  och kan man då som Faile, göra en ändring och lägga till en extra person utan att fakturan berörs så vore det ju ok?

Ofta finns det ju fler dubbelrum än enkelrum, så det är inte alls ovanligt att enkelrummen är slut. Har fått dubbelrum varje gång.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • mortill31980

vi kan boka via ett bolag, och när jag tittade så kostade dubbelrummet lika mkt antingen jag  var själv eller om vi var 2... så jag har mailat hotellet och frågat om det går att ordna utan att blanda in företaget,och är det en mellanskillnad så står jag för den själv direkt till dom....får se om jag får svar.
    Men vad säger hotellet om att det står på papprena att man bara bor 1 person,och man kommer 2? rent generellt gör man juinget fel, för skulle det kosta mer bara för att maken följer med, så bekostar jag ju det själv,men det känns onödigt att företaget bokar in 2 personer,för då ser det ju ut som att de betalar för 2, och då blir det nog krångel med e´konomiavdelningen?
    kan jag alltså boka dubbelrum, men vi kommer dit 2?  brukar hotellen kolla om det är "rätt!" gäst som kommer till frukosten? känns ju dumt om min man inte får äta frukost,el om de skulle ifrågasätta det när vi sitter där....

• Voluptuous Shalimar
    mortill31980 skrev 2012-11-06 14:47:17 följande:
    vi kan boka via ett bolag, och när jag tittade så kostade dubbelrummet lika mkt antingen jag  var själv eller om vi var 2... så jag har mailat hotellet och frågat om det går att ordna utan att blanda in företaget,och är det en mellanskillnad så står jag för den själv direkt till dom....får se om jag får svar.
    Men vad säger hotellet om att det står på papprena att man bara bor 1 person,och man kommer 2? rent generellt gör man juinget fel, för skulle det kosta mer bara för att maken följer med, så bekostar jag ju det själv,men det känns onödigt att företaget bokar in 2 personer,för då ser det ju ut som att de betalar för 2, och då blir det nog krångel med e´konomiavdelningen?
    kan jag alltså boka dubbelrum, men vi kommer dit 2?  brukar hotellen kolla om det är "rätt!" gäst som kommer till frukosten? känns ju dumt om min man inte får äta frukost,el om de skulle ifrågasätta det när vi sitter där....
    Men om du bokar ett dubbelrum i ditt namn behöver du väl inte säga att ni kommer 2 personer?!? Om du bokar dubbelrum så måste väl hotellpersonalen begripa att antingen en eller två personer kommer att dyka upp.
  • mortill31980

men man måste ju välja antal personer.....  antar att det även är "om det skulle börja brinna" så de vet hur många och vilka som finns där.
    jag bokar hotellrummet för 1 person nu, och så kontaktar jag hotellet om att det följer med en till....

• Voluptuous Shalimar
    mortill31980 skrev 2012-11-06 15:13:43 följande:
    men man måste ju välja antal personer.....  antar att det även är "om det skulle börja brinna" så de vet hur många och vilka som finns där.
    jag bokar hotellrummet för 1 person nu, och så kontaktar jag hotellet om att det följer med en till....
    Då skulle jag bokat för två - om det inte innebär merkostnader så är ekonomiavdelningen väl nitisk om de anmärker på detta.
  • Gladskit

Ett hotell har alltid fler dubbelrum än enkelrum, helt enkelt för att det tjänar bättre på det.
    Ett dubbelrum kan säljas för "enkelrumsbruk" dvs du bor själv i det. Men tvärtom går ju inte.
    Så skillnaden mellan att bo själv i rummet eller ta med en person till brukar vara rätt liten.
    Jag skulle göra som någon skrev och boka rummet själv först, genom den resebyrå som din arbetsgivare har avtal med typ. Sen ringer du bara hotellet och säger att du skulle vilja lägga till att rummet skall vara för två men att du betalar skillnaden själv på plats.

• höst

Vi har betalat mellanskillnaden som frukost mm direkt på hotellet när jag har följt med. Har inte varit några problem.

Svar på tråden boka hotellrum för konferens,men ta med mannen på ett enkelt sätt?