• stina k

Är lärare ett bra jobb?

Hej!
    Jag läser nu till 4-6 lärare. Har bara varit ute på fältstudie en dag än sålänge, men tyckte att det var jätteroligt att vara ute i verkligheten en dag. Dock så förstår jag ju att läraren har väldigt mycket jobb som jag inte såg. I media klagas det väldigt mycket och allt är skit med att vara lärare, stressigt och dåligt betalt. På universitetet säger våra lärare att läraryrket är världens bästa. Så det skulle vara kul att höra vad ni lärare som varken klagar i media eller ska sälja in yrket har att säga om det. Vad tycker du om att jobba som lärare? 

Tror ni kraven på dokumentation kommer lätta så krutet läggs mer på undervisning i framtiden? Kul att höra vad ni har att säga :) 

• Svar på tråden Är lärare ett bra jobb?
  • härärjag trorjag

Är ett helt underbart men extremt stressigt jobb..

Är otroligt mycket dokumentation och hoppas verkligen att det minskas snart..

Största nackdelen för mig är att alltid känna att man inte räcker till..

• Bellenellen09

Vissa dagar tänker jag att jag har ett fantastiskt jobb, vissa dagar känner jag att jag borde sluta snarast. Men så är det säkert i de flesta yrken.

• The Riddler

Är man passionerad inom sina ämnen så borde det väl vara världens bästa jobb. Att lära sina elever, och möjligen ge dom ett intresse inom ämnet, är guldvärt!
    Kommer aldrig att glömma in SO lärare i grundskolan. Bästa läraren jag någonsin haft  

Everything I tell you is a lie, including this.
  • frankrike

Jätteroligt med eleverna men det är för mycket runt om - övriga diverse sysslor. Även ofta svårt att vara helt ledig. Man tänker mkt på jobbet pga stress.

• Eidi

Jag håller med om att det är ett stressigt jobb och att det värsta är när man känner att man inte räcker till. Det är tråkigt att höra sig själv säga "du får vänta lite", "jag kan inte komma just nu" eller dylikt för många gånger. 

Sedan är det ju ett jobb som är lite svårt att släppa när man går hem. Ibland har man planering som man borde göra, det kanske ringer föräldrar på kvällen, eller så har man bekymmer eller olösta konflikter som man går och funderar på.

Det bästa med jobbet är när man får bra kontakt med barnen, när man märker att det man säger går hem, och att det jag planerat och lagt energi på uppskattas. Att man helt enkelt får vara med och forma barnen och ge dem de bästa förutsättningarna för att klara livet. 

• Maryam88

Helt OT! Men hur trivs du på utbildningen? Är de mycket svårt? Undrar för att jag till nästa höst också ska läsa 4-6 lärare. Min mamma är lärare i den årskurserna och hon älskar de. Men spenderar nog mer tid på jobbet än hemma.. Även helger och lediga dagar spenderar hon gärna på jobb. Hon skulle aldrig få för sig att byta. Mycket tråkigt pappersarbete men de vägs upp av de härliga eleverna brukar hon säga.

• kajzawargh

Så länge man får undervisa är det ett fantastiskt yrke men så fort klockan ringer ut för dagen är det ett rent helvete med allt det administrativa. Att skjuta från höften och improvisera sina lektioner blev mer vana än undantag pga alla möten och sammankomster som korsen och tvärsen. Jag gav upp då det dränerade mig mer än den energi jag fick av eleverna. Tror man måste gilla båda delarna. trolla med knäna är en nödvändig gåva varje god pedagog bör kunna. Det här med att skapa egna läroböcker är upphöjt till skyarna för att kamouflera den verkliga orsaken - till och med malen har rymt från skolkistan (ja, jag är bitter, ok?). 

Har flera nära vänner som jobbar som lärare och de gör kanonbra jobb och trivs men inga klagar så mycket som lärare gör, vilket även jag gjorde när jag var aktiv. Jag förstår att de klagar för det är tufft men du måste se till dig själv och vad du gillar. Tro bara inte att läraryrket handlar om det som händer på lektionstid, snarare är det så att undervisningen har blivit en bisyssla. Hoppas att det blir en drastisk ändring snart för lärarkåren förtjänar bra mycket bättre förutsättningar än vad de ges idag! 

• stina k

Regeringen har ju tillsatt en utredning om alla administrativa uppgifter och hur man kan lätta på dessa. Förhoppningsvis har detta lättat när en annan kommer ut.

Maryam, jag trivs jättebra. Det känns givande och utvecklande. Och helt fantastiskt att få göra något för att jag vill och inte att jag måste. Jag bryr mig om människor och hoppas kunna få jobba med detta resten av mitt yrkesliv.

• Petronella

Det är kul att jobba som lärare, fast lönen är för låg. Jag önskar jag satsat mina studieår på något som gav status och pengar och karriär, vilket inte lärarutbildningen gör... Men eleverna är underbara.

Svar på tråden Är lärare ett bra jobb?