3-åring med sömnproblem
Vår dotter, som nu är 3,5 år, somnar runt 19-20-tiden på kvällen och vaknar nästan som regel runt 0600 oavsett när hon lägger sig. Om hon är uppe väldigt sent någon kväll, så är risken dessutom större att hon vaknar ännu tidigare än vanligt, och hon sover definitivt aldrig längre tyvärr. Innan läggning är det varm mjölk eller välling i soffan, pyjamas och tandborstning och så avslutar vi med att läsa två böcker i sängen innan vi släcker. Då ligger vi hos henne tills hon somnar.
Vi upplever nu följande problem:
Hon skulle må bra av att sova på dagen men tokvägrar att sova på förskolan sedan start efter semestern i somras. Utan middagsvila är hon helt slut runt 15-tiden och framåt, och risken är stor att hon somnar till i soffan runt 16-17. Och det är inte vare sig lätt eller roligt att väcka henne. Väcker vi henne inte sover hon minst 2 timmar. Vilket som ni förstår påverkar läggningen på kvällen ofantligt. Hon vaknar i regel varje natt. Hon finner inte någon bra ro i vår säng, utan det brukar bli så att jag lägger mig hos henne. Det dummaste här är väl att hon ibland har svårt att somna om – om hon inte får tex varm mjölk, vilket väl är vårt fel att vi vant henne vid att det är ok. I natt vaknade hon 0100 och somnade i princip inte om. Vid 0500 gav jag upp. Hon somnade runt 1945 igår mycket trött och slocknade i slutet av boken.
Det jag nu funderar på är:
Är det någon som känner igen sig? Har ni några råd för hur vi får henne att sova bättre på nätterna? Borde vi försöka se till att hon somnar själv på kvällarna? Tror ni att hon kanske somnar om bättre själv på natten då? Borde vi försöka lägga henne tidigare? Jag har haft funderingar på om hon kanske borde ligga i sängen runt 1830, för att släcka senast 1900. Men tycker inte det gjort någon skillnad, snarare att hon vaknar tidigare. jag vet att vi antagligen gjort ett stort misstag som låtit henne få varm mjölk och ibland välling på natten när hon vaknar. För att få slut på detta antar jag att vi kanske bara får ”bestämma oss” att nu är det slut på det, och uthärda eventuellt stökiga nätter tills hon fattat att det är detta som gäller?
tack för råd och tankar, och andras erfarenheter...
sara