• Filbunken

3-åring med sömnproblem

Vår dotter, som nu är 3,5 år, somnar runt 19-20-tiden på kvällen och vaknar nästan som regel runt 0600 oavsett när hon lägger sig. Om hon är uppe väldigt sent någon kväll, så är risken dessutom större att hon vaknar ännu tidigare än vanligt, och hon sover definitivt aldrig längre tyvärr. Innan läggning är det varm mjölk eller välling i soffan, pyjamas och tandborstning och så avslutar vi med att läsa två böcker i sängen innan vi släcker. Då ligger vi hos henne tills hon somnar.

Vi upplever nu följande problem:

Hon skulle må bra av att sova på dagen men tokvägrar att sova på förskolan sedan start efter semestern i somras. Utan middagsvila är hon helt slut runt 15-tiden och framåt, och risken är stor att hon somnar till i soffan runt 16-17. Och det är inte vare sig lätt eller roligt att väcka henne. Väcker vi henne inte sover hon minst 2 timmar. Vilket som ni förstår påverkar läggningen på kvällen ofantligt. Hon vaknar i regel varje natt. Hon finner inte någon bra ro i vår säng, utan det brukar bli så att jag lägger mig hos henne. Det dummaste här är väl att hon ibland har svårt att somna om – om hon inte får tex varm mjölk, vilket väl är vårt fel att vi vant henne vid att det är ok. I natt vaknade hon 0100 och somnade i princip inte om. Vid 0500 gav jag upp. Hon somnade runt 1945 igår mycket trött och slocknade i slutet av boken.

Det jag nu funderar på är:

Är det någon som känner igen sig? Har ni några råd för hur vi får henne att sova bättre på nätterna? Borde vi försöka se till att hon somnar själv på kvällarna? Tror ni att hon kanske somnar om bättre själv på natten då? Borde vi försöka lägga henne tidigare? Jag har haft funderingar på om hon kanske borde ligga i sängen runt 1830, för att släcka senast 1900. Men tycker inte det gjort någon skillnad, snarare att hon vaknar tidigare. jag vet att vi antagligen gjort ett stort misstag som låtit henne få varm mjölk och ibland välling på natten när hon vaknar. För att få slut på detta antar jag att vi kanske bara får ”bestämma oss” att nu är det slut på det, och uthärda eventuellt stökiga nätter tills hon fattat att det är detta som gäller?

tack för råd och tankar, och andras erfarenheter...
    sara  

• Svar på tråden 3-åring med sömnproblem
  • Marren38

Sover hon eller sover hon inte på dagen? Om hon sover, ta bort dagsömnen, natta kl 19 och helt enkelt säg att nu blir det ingen mer varm mjölk eller välling på natten för det är inte bra för tänderna. Då kommer det tandtroll. Ställ en enkelsäng bredvid er dubbelsäng så kan hon sova där en period.

• Filbunken

Hej o tack. Hon sover inte på dagen på dagis men ibland på helgerna om hon känns jättetrött så försöker vi få henne o somna i vagnen brukar då somna ngn gång mellan 1-2 på dagen o sover ca 2 h. Skulle kunna testa extrasäng bredvid vår.

• Marren38

Ta bort dagsömnen helt och hållet. Ut och lek när hon blir trött. Lite utevistelse piggar upp. Ja, det kommer bli livat när ni tar bort vällingen, men förbered henne ordentligt. Läs boken om Karies och Baktus och berätta att det finns hiskeliga tandtroll i vällingen/mjölken och att nu har tandläkaren sagt att man måste sluta. Dessutom, om man sover fint i sängen bredvid mammas säng så kan man få en liten present när man sovit hela natten utan att väcka mamma. Då kan man minsann få åka med mamma till leksaksaffären och välja något helt själv. Ibland kan en sådan liten muta bidra till att mönstret bryts.

Barnen är resonabla i 3 årsåldern så få med henne på tåget så kommer detta att gå jättebra! 

• frankrike

Vår treåring vaknar också och dricker mjölk. Dålig vana som vi inte orkat ta itu med... Blandar hälften vatten nu och det funkar men är det bara vatten blir han tokig. Kanske ska köra det med belöning eller överraskning ...

• Filbunken

Vi började försiktigt med att berätta för henne ikväll att det bara blir vatten på natten from nu, och ingen mer välling elle rmjölk. Hon försökte då med "inte välling och mjölk samtidigt"? :D

Så nu får vi se om och när vi får ta en eventuell strid kommande nätter. Ibland överraskar de ju att acceptera så vi får se!  

• Filbunken

Gick sådär inatt. Hon vaknade runt 0430 o skulle prompt ha mjölk el välling. Det var gråt o tandagnisslan o i princip inget somna om. Så nu hoppas vi det går bättre nästa gång.

Extrasäng får vi fundera på då vi då inte skulle komma fram till våra garderober då sovrummet är litet. Har en 160 säng vi sover i pga att vi ska kunna ha garderober i sovrummet ! :)

• Marren38

Ge inte upp! I natt kommer det att gå ännu bättre! Räkna med att det tar tre nätter innan det är helt lugnt. Var fast och konsekvent och tänk på att du hjälper er dotter och hela er familj när du nu äntligen avvecklar hennes nattmål.

• Filbunken
    Marren38 skrev 2012-11-07 18:41:08 följande:
    Ge inte upp! I natt kommer det att gå ännu bättre! Räkna med att det tar tre nätter innan det är helt lugnt. Var fast och konsekvent och tänk på att du hjälper er dotter och hela er familj när du nu äntligen avvecklar hennes nattmål.

tack för råden och uppmuntran. Idag så gick läggningen också av stapeln vid 19-tiden. Men hon var lie svårlagd och somrade ca 1940
  • frankrike

Jag blir jätteinspirerad!!! Måste också köra på avvänjning ny! Är det bra att ge vatten eller ska man inte ge nåt? Med dottern som är två år äldre hamnade vi aldrig i det här träsket....

• Filbunken

Vi kommer ge vatten, jag tänker att hon ska ha vatten på bordet bredvid sängen. Så finns "inga ursäkter" för o kunna sova.

• TinkyWinky

Har oxå problem med sonen o gav mjölk ett tag men slutade o det blev vatten, men det blev han oxå beroende av plus det blev mera kiss i blöjan"då han fortf har blöja" o sen börja ja med mkt mkt svag päronsaft som ja sj bland, o har hoppat mellan det o bara vatten.. men måste oxå avvänja honom då det blir ofantligt med massa vaknande på natten o mkt kiss.. plus har märkt när ja väl ej gett honom det på n¨ågra nätter o han till slut börjat vänja sig så sover han så mkt bättre men så har det varit ngt o ja börjat ge honom igen bara för att slippa skriket o tjatet.. men åhh va man ångrar sig.

så att sluta helt av tror ja är bättre o försöka hålla sig på det.. för vatten blir dem oxå beroende av, det är själva drickandet som de blir beroende av :/

Min son sover annars oxå väldigt dåligt, vaknar flera ggr per natt. somna helt utmattad mellan 17:30 - 18:30 oftast o vaknar mellan 05:30 - 06:30 på morgonen..  o han sover ej på dagen..

o han sover ej längre på morgonen om han får somna senare på kvällen, utan desto sämre på natten. plus han vaknar oftast runt fyra, halv fem o är hungrig eller bara tycker han sovit klart.. då blir man väldigt trött o irriterad !!!

Men ja hoppas detta bara är en fas o försvinner.. :) Speciellt då han ska få syskon i februari.. 

★°☆Kewin 9/7-09 ★°☆°★ Bf 17/2 -13☆°★
  • Filbunken

Tinkywinky. Jag känner helt igen mig i vad du beskriver!! Inatt gick det faktiskt bättre, hon vaknade 2 ggr o ville ha mjölk, runt 0430 o 0530 men hon accepterade att det skulle hon få "när det blir morgon". Sov till 0645. Får se hur det blir inatt!

• TinkyWinky
    Filbunken skrev 2012-11-08 22:30:01 följande:
    Tinkywinky. Jag känner helt igen mig i vad du beskriver!! Inatt gick det faktiskt bättre, hon vaknade 2 ggr o ville ha mjölk, runt 0430 o 0530 men hon accepterade att det skulle hon få "när det blir morgon". Sov till 0645. Får se hur det blir inatt!
    Ok  
    Gav faktiskt sonen vatten inatt istället för pärondrickan, han dricker iaf mindre o måste bli hårdare o inte ge honom ngt alls. men det e lättare sagt än gjort då man vill sova sj, o dte är enklare o räcka över flaskan o sen får han dricka ngn klunk sen somnar han.. för får han ej den så blir dte ju mer tjat o gråt. Men ne nu måste ja nog ta tag i det, lika bra o börja o få bort det innan lillebror kommer..  
  • Marren38

TinkyWinky: innehåller inte pärondrickan socker? Ta bort den på en gång, sätt en nappflaska eller glas med vatten bredvid hans säng och säg "om du vaknar för att du är törstig så får du ta dricka själv, men inte väcka mamma för då blir mamma så himla trött att mamma inte orkar sätta på ditt tvprogram imorgon/gå till lekparken/leka med star wars gubbarna (eller vad han nu gillar att göra). Han kommer att testa din konsekvens EN GÅNG och inte mer om du står fast vid ditt ord. Jag råder dig verkligen att se till att hans tänder inte blir förstörda genom att ta bort pärondrickan och se till att han sover hela nätter innan babyn kommer. Lycka till!

• TinkyWinky
    Marren38 skrev 2012-11-09 07:52:48 följande:
    TinkyWinky: innehåller inte pärondrickan socker? Ta bort den på en gång, sätt en nappflaska eller glas med vatten bredvid hans säng och säg "om du vaknar för att du är törstig så får du ta dricka själv, men inte väcka mamma för då blir mamma så himla trött att mamma inte orkar sätta på ditt tvprogram imorgon/gå till lekparken/leka med star wars gubbarna (eller vad han nu gillar att göra). Han kommer att testa din konsekvens EN GÅNG och inte mer om du står fast vid ditt ord. Jag råder dig verkligen att se till att hans tänder inte blir förstörda genom att ta bort pärondrickan och se till att han sover hela nätter innan babyn kommer. Lycka till!
    jodå det är socker i den ;) Men det är ej hela världen med lite socker, plus den är så pass svagt blandad så det är som vatten..

jag VET att det är att bara sluta, men ja ska bara få tummen ur , o göra det ;)

• Marren38

Sorry, tandläkaren håller inte med. Socker är en av de starkaste beroendeframkallande substanserna vi kan ge våra barn och är dessutom uppiggande. Vilken belöning att få SAFT när man vaknar på natten. Tycker du ska bestämma att du gett honom saft sista natten. Om den är så svag att den är som vatten kan du ju lika gärna ta bort den och göra hans tandhälsa och din nattsömn en stor tjänst.

Svar på tråden 3-åring med sömnproblem