• fridastumpan

Emmaljunga City Cross el Nitro City?

Hej!
    Har nu hållit på att kika runt på internet efter barnvangnar. Blir ju inte klok någonstans känner jag!
    Hur som helst, har fastat lite för Emmaljungas City Cross och Nitro City.

Någon som har dessa? Vad är för/nack delar?

Finns det någon med andra tips om vagnar mottages dessa med glädje. :) 

• Svar på tråden Emmaljunga City Cross el Nitro City?
  • Blivandemamman
    Emmaljunga City Cross 

En vagn med 4 fasta hjul och faktiskt ganska klumpig!
    Jag har testat köra den i en affär och man tar får verkligen ta i med lite krafter för att änns få den att röra på sig!

Emmaljunga Nitro City

En vagn med svängbara framhjul och enligt mig en helt suveränt bra vagn!
    Jag har även testat denna och jag verkligen älskar den. Den är så otroligt lätt att köra! Jag har faktiskt inga nackdelar med denna vagn! För det första så väger den bara 11.3 kg och för det andra är den 57 cm smal.
    Den är helt fantastisk! :) 
  • Alexi

Vi har city cross, haft den till två barn och är fortfarande supernöjda med vagnen. Känner ingen som inte varit nöjd med sin. Enda lite sämre är varukorgen under då. Men skön och bra att köra, rymlig för barnet i sittdelen men inte överdrivet stor och tung.

• fridastumpan

Åh tack för svaren! :)
    Både plus och minus då med andra ord!

Alexi: Vad är det med varukorgen under på city cross? Jag trodde den skulle vara bra om man jämförde med "Nitro City" som jag läst kan vara lite krånglig att komma åt. Men det är inget jag sett på city cross (på bilder då).

Blivandemamman: Låter lite jobbigt att crossen är klumpig i affärer... har läst mig till att Nitro City ska vara lite nättare och mer lättstyrd vilket klart är en fördel :) (dock som jag skrev har jag läst att korgen under är lite krånglig)

Ååh detta är jobbigt! :P 

• Yinsan

Har en Nitro City och är helt frälst i den vagnen, haft den i 3,5 år nu och fortfarande inte urväxt av sonen. Helt underbart lättkörd men som redan sagt så är varukorgen lite svåråtkomlig men inget som drar ner mitt totala betyg av vagnen!

• Alexi

Varukorgen är lite svåråtkomlig och är i tyg vilket gör kanterna lite mjuka och svajjiga. Aldrig upplevt problem med framkomlighet osv med city cross. Men vi promenerade mycket med bebis, ville ha en rejäl och bra vagn som funkar i snö och slask, då var den perfekt.

• elilin

vi har en citycross å e super nöjda, vi bor på landet så mkt grusvägar som körs, men även när vi är i stan å shoppar så är vi nöjda med den :) den är så väldigt lätt!

en kompis kille körde den häromdagen å lastade in den i bilen å han sa lika shit vad lätt vagnen är :) 
    Nu har vi citykorg eftersom lillen är 2 månader :)

• fridastumpan

Tack för svaren! Båda är nog ganska bra trots allt, får bli en tripp till butiker och kika mer på dom!

En annan fråga, City Crossen har ju 4 ganska stabila stora hjul vad jag kan se, medan Nitron har små svängbara hjul där fram. Detta är väl såklart med både för och nackdelar med...

Jag bor ganska nära en sjö med olika slingor runt om i skogen... Jag tänkte nog ta några promenader runt själv sjön och där är det ju inte överdrivet mycket grus, men det är ju en del och lite trubbigt att gå på. Skulle Nitron fungera bra där tror ni eller är det en typisk stads-vagn? Samma sak tänker jag på när det kommer snö och slask/is på vägarna... främst asfalterna då!
    Mycket att tänka på :) 

• Yinsan

Vi bor också på landsbygden och upplever inte att det är något jätteproblem med de svängbara hjulen men det går ju inte att komma ifrån att fyra fasta stora hjul är lättare att ta sig fram i snö och slask.

• fridastumpan

Yinsan: Ne det har du rätt i! Det är så svårt här... Vet inte riktigt hur mycket vi kommer köra på asfalt/skog.

En annan fråga, är egentligen båda vagnarna likadana i grunden? Är det i princip bara hjulen/korg som är skillnad? Finns det några andra stora skillnader som jag missat och som man ska tänka på?

Vad jag har fattat det som så är iaf "City korgen" samma till båda vagnar, som vi tänkt ha i början isf. Har ju dock läst att det finns massa andra saker som mjuklift..åkpåsar osv men förstår inte riktigt vad det är. Är det istället för en City korg då? Och hur monterar man det första tiden när bebis är liten?

• Alexi

Mjuklift har man lm man kör sittdelwn direkt, dvs inte använder citykorgen. Bra för de som bor i höghus och behöver kunna lämna vagnen nere men ta med sovande barn upp.

Åkpåse är suveränt till sittdelen, vänta med det tills citykorgen är urvuxen.

Svar på tråden Emmaljunga City Cross el Nitro City?