• Dejja

Erfarenheter av att jobba deltid redan när barnet är ganska litet

Är ganska nyplussad med första barnet, och har lite funderingar kring det här med att arbeta deltid ganska tidigt, säg efter 3-4 månader. Både bag och min man älskar våra jobb, och har sådana arbeten som det är svårt att vara borta från ett helt år, även om man klart har rätt till det. Vi pratar därför om att dela på föräldraledigheten, några dagar i veckan var. Någon som har erfarenhet av det? Är lite rädd att det ska bli splittrat, men vill gärna höra hur ni har gjort. Vad som funkat bra och mindre bra:)

• Svar på tråden Erfarenheter av att jobba deltid redan när barnet är ganska litet
  • En till mamma

Jag började jobba 20% när lillan var 6 månader, hade lätt kunnat börja jobba redan efter en månad. Kännde mig 100% säker med maken och hur han tar hand om Lillan. Tycker det fungerade perfekt. Men då gav vi oxå ersättning, hade varit mycket svårare om jag hade ammat.

• Linda7705

Jag började jobba 1 dag i veckan efter 10 dagar.
    Har funkat hur bra som helst och det är så skönt att komma hemifrån i ett par timmar.
    Jobbar mellan 8-13,30. Så hela dagen försvinner ju inte.
    Sen har jag ju en underbar sambo som också vill vara hemma med sin son.
    Vår son har fått ersättning sen födseln så "födan" har inte varit något hinder. Baby

• MammaSandra01

Jag började jobba när yngsta sonen va 4 månader. Ammade helt då... Jobbade 5h/ dag så endast 1 mål byttes ut till ersättning.
    Jag tyckte det kändes bra att vi delade på dagarna. Sambon jobbade först mellan 6.30-10.30 då vi möttes upp och så jobbade jag 11-16. Jobbigt dock när de nätter sonen inte sov riktigt bra att komma upp och sen jobba :( Men om ni inte ska jobba samma dag så kan ju den som ska vara hemma ta bebis på natten. Om du inte ammar alltså...
    Tror dock inte att ni bör bestämma något i förväg. Föd barnet och se hur allt går. Ta en dag/vecka i taget. Du kanske hellre vill va hemma än jobba? Värderingar ändras i livet ;)
    Lycka till med det nya livet :)

• alice72

Jag tänkte börja jobba deltid efter 4 månader, planen är att pumpa bröstmjölk som min sambo får ge i nappflaska - då behövs ingen ersättning.
    www.amning.nu/spara-brostmjolk/

• Sockerpuffa

Jag började jobba halvtid när barnet var tre månader, jobbade 4 timmar/dag och mannen jobbade 4 timmar/dag. Jag ammade precis före jag gick till jobbet och direkt när jag kom hem. Mannen gav utpumpad bröstmjölk på flaska när jag var på jobbet. Så det går att kombinera jobb och amning, även om det såklart är lite osmidigt i vissa lägen...

• Dejja

Tack för era svar! Jo, jag räknar med att mina prioriteringar kommer att ändras framåt sommaren:) dock är både jag och maken arbetsmarknader i dagsläget och vi båda har jobb som är väldigt svåra att vara borta från längre tider. Båda har oregelbundna arbetstider dessutom, så vi haren behov av att haen grundplan redaninnan barnet föds, även om vi såklart får vara öppna för att den kan förändras, och att vi inte längre kan sätta jobben som nr ett på prislistan! Vi är inne på att han ska vara helledig en dag i veckan, då jag är på plats på mitt jobb, och att jag utöver det ska kunna jobba någon timme/ dag hemifrån eller åka till jobbet beroende på. Det borde gå att få ihop med våra scheman, men ingen av oss vet ju i dagsläget vad det faktiskt innebär, och det känns som att mycket handlar om ifall man får ett barn som sover på natten eller ej, om h*n får kolik eller inte osv... Sånt är ju omöjligt att veta innan. Tack igen för era svar, svara gärna mer:)

• Snäckan87

Skönt att läsa om andra som också planerar att jobba tidigt. Har en plan att jobba 25% från början och att mannen tar föräldralediga istället dessa 25%. Har också i bakhuvudet att man kanske får ändra sina planer allt eftersom så jag har fixat med backup utifall att... Får väldigt olika respons på hur min plan ser ut, vissa tycker jag är modig och ambitiös som gör som jag tror mig vara det bästa för MIG medan andra (ofta medelålders kvinnor) ger mig ett "lycka till med det du lilla gumman", precis som om det vore dumt att ens tänka tanken! Jag är iallafall säker på att man får ihop det så som man vill bara man kämpar och är envis. Klart att det säkerligen kommer bra otroligt tufft i perioder så! Lycka till med jobbet och familjelivet iallafall!

• Linda7705
    Snäckan87 skrev 2012-11-08 06:34:47 följande:
    Skönt att läsa om andra som också planerar att jobba tidigt. Har en plan att jobba 25% från början och att mannen tar föräldralediga istället dessa 25%. Har också i bakhuvudet att man kanske får ändra sina planer allt eftersom så jag har fixat med backup utifall att... Får väldigt olika respons på hur min plan ser ut, vissa tycker jag är modig och ambitiös som gör som jag tror mig vara det bästa för MIG medan andra (ofta medelålders kvinnor) ger mig ett "lycka till med det du lilla gumman", precis som om det vore dumt att ens tänka tanken! Jag är iallafall säker på att man får ihop det så som man vill bara man kämpar och är envis. Klart att det säkerligen kommer bra otroligt tufft i perioder så! Lycka till med jobbet och familjelivet iallafall!
    Visst får man konstiga blickar när man talar om att man jobbar och att man gjort det sen han var 10 dagar.
    Men jag brukar kontra med att fråga om dom påstår att min sambo e en dålig pappa, svaret e alltid nej.
    då brukar jag säga då så vad e problemet??????
    Han har ju vart med och gjort den lille och skall också få en chans till lära känna den lille när han e liten.Glad 
  • Gladskit

Jag började på 40% (2 dagar per vecka) från det att min son var tre månader. Så jobbade jag ungefär tills han fyllde ett år. Sedan var jag helt ledig från jobb men studerade lite på distans tills vi skolade in på förskolan vid 18 mån. Och det funkade hur bra som helst!

Jag kunde inte amma så den frågan löste sig automatiskt i och med att vi flaskmatade, då var min man lika insatt som jag. Jag hade ett stort behov av att bibehålla min kontakt med arbetslivet, det var liksom det som gjorde att jag gick tillbaka till jobbet så snart. Men sen fick vi ju massa annat positivt av det i slutändan utöver att jag mådde bättre, vi sparade massa fp-dagar och min man var lika mycket involverad i allt kring vår son medan han fortfarande var liten som jag var.

• Dejja
    Snäckan87 skrev 2012-11-08 06:34:47 följande:
    Ja, att vissa tycker att man är en "dålig mamma" får man nog bara leva med än i dag tyvärr om man väljer att jobba under första året (men som sagt är det sällan pappor anklagas för samma sak...)

Vad är det för back-up du fixat?  
Svar på tråden Erfarenheter av att jobba deltid redan när barnet är ganska litet