• APE

Köpa ut sambo - bostadsrätt

Hej gott folk,

Behöver er hjälp med lite tips och råd. Jag och min sambo kommer att separera och läget är såhär. Vi har en gemensam bostadsrätt med gemensamma lån (båda två är låntagare för de bolån vi har). Av kontantinsatsen vi har lagt in har jag lagt in 60% och min sambo 40%.

Vår plan är att lösa detta genom att jag behåller lägenheten och tar över hela lånet (under förutsättning att banken anser mig vara kreditvärdig för detta) samt att jag ger min sambo sina 40% av kontantinsatsen tillbaka. Vi utgår alltså från att lägenheten inte rört sig i pris sen vi köpte den för ett år sedan ungefär. I och med att min sambo då inte längre har någon risk kvar i lägenheten bör en eventuell förlust/vinst vid ett framtida försäljningstillfälle vara något som endast belastar/gynnar mig.

Hur låter detta i era öron? Är det något annat vi bör tänka på som vi helt och hållet missat? 

Känner mig villrådig och uppskattar verkligen era tankar :) 

• Svar på tråden Köpa ut sambo - bostadsrätt
  • Lindis327

Ni ska göra en bodelning enligt sambolagen och göra en förteckning över tillgångar och skulder och vad som är gemensamt och vad som är enskilt. Därefter sker bodelning. En mäklare ska värdera lägenheten till aktuellt värde och på detta baseras det du ska betala din sambo..

• Kjell2
    APE skrev 2012-11-06 21:34:49 följande:
    Hej gott folk,

Behöver er hjälp med lite tips och råd. Jag och min sambo kommer att separera och läget är såhär. Vi har en gemensam bostadsrätt med gemensamma lån (båda två är låntagare för de bolån vi har). Av kontantinsatsen vi har lagt in har jag lagt in 60% och min sambo 40%.

Vår plan är att lösa detta genom att jag behåller lägenheten och tar över hela lånet (under förutsättning att banken anser mig vara kreditvärdig för detta) samt att jag ger min sambo sina 40% av kontantinsatsen tillbaka. Vi utgår alltså från att lägenheten inte rört sig i pris sen vi köpte den för ett år sedan ungefär. I och med att min sambo då inte längre har någon risk kvar i lägenheten bör en eventuell förlust/vinst vid ett framtida försäljningstillfälle vara något som endast belastar/gynnar mig.

Hur låter detta i era öron? Är det något annat vi bör tänka på som vi helt och hållet missat? 

Känner mig villrådig och uppskattar verkligen era tankar :) 

För att dela en brf utan värdeökning låter det inte helt orimligt. Det går alltid att argumentera åt ena eller andra hållet baserat på vem som har betalat mest av renovering, drift, avgift, ränta och amortering mm.

Så länge ni är överrens kan ni dela hur som helst. Kan vara idé att titta lite på sambolagen för att få en hint om vad som skulle gälla om ni inte var överrens.
  • Improbabilis
    Lindis327 skrev 2012-11-07 15:16:38 följande:
    Ni ska göra en bodelning enligt sambolagen och göra en förteckning över tillgångar och skulder och vad som är gemensamt och vad som är enskilt. Därefter sker bodelning. En mäklare ska värdera lägenheten till aktuellt värde och på detta baseras det du ska betala din sambo..

exakt.

om ni inte gör så kan sambon komma och klaga i efterhand och riva upp alltihop.

det är inte så att den ojämnt fördelade kontantinsatsen påverkar om ni inte skrivit ett avtal om det eller ni är överens om det inför bodelningsförrättare. som kan vara en kompis.
  • APE
    Lindis327 skrev 2012-11-07 15:16:38 följande:
    Vad det gäller bodelningen är vi överrens om vem som ska ha vad i lägenheten.

Det som jag funderar på är vad som är mest rättvist med den del av kontantinsatsen som jag ska betala ut. Jag ställer mig lite skeptisk till en värdering av mäklare då det endast blir en fiktiv försäljning. Jag inbillar mig även att en mäklare torde ha fler incitament att värdera lägenheten högt än lågt. Men det är kanske en obefogad oro.
Svar på tråden Köpa ut sambo - bostadsrätt