Inlägg från: Noran |Visa alla inlägg
  • Noran

Läsläxa för barn som kan läsa?

När slutar barnen få läsläxa? Mitt barn kan läsa och har därför tidigare inte haft läsläxor utan i stället skrivläxor där han tränar handstil, stavning osv. Nu har han börjat få läsförståelse läxor i stället. En enkel text med 6 enkla alternativfrågor till. Tar Max 2 min att göra. Ser inte att han kan lära sig nåt på det. Brukar det vara så? Vad har era barn som kan läsa för svenskaläxor?

• Svar på tråden Läsläxa för barn som kan läsa?
  • Noran

Ok, men vad för typ av läsläxor? Han läser själv böcker han gillar på fritiden.

• Noran

Brukar det vara en bok och sen skriv en recension om den? Eller mer typ en faktatext att svara på frågor kring? Eller öppna frågor typ "Vad äter valar?" så får barnen själva leta information på internet. Hur brukar läsläxan vara utformad till era barn?

• Noran
    Mrs Green skrev 2012-11-07 15:52:50 följande:
    Min dotter ska läsa fyra sidor i läxboken och svara på några frågor där man ska skriva och rita svaren (inte kryssfrågor). Läseboken finns i tre nivåer så hon har den med mest text i, men det tar ju inte många minuter ändå.

Ärligt talat känns inte läxan så meningsfull, men hon tycker det är kul att svara på frågorna (däremot gillar hon inte att hon måste läsa läxan högt, men det är ju bra att öva på högläsning också) och det ger ju mycket tid över till att läsa andra böcker varje kväll, så jag tycker inte det spelar så stor roll att det är enkelt. De tränar ju mycket skrivning också på lektionerna, så de håller ju inte på att traggla bokstäver hela tiden.
    Men är det svåra frågor? Typ Hur tror du Anna kände sig? Eller är det enkelt, typ Vad heter Annas syster?

Jag håller med, läsläxa är inte viktigt. Däremot vill jag att han får läxor som han lär sig något på. T.ex. skriva något. Om barnen som inte kan läsa spenderar en halvtimme i veckan på läsläxa tycker jag att dom som kan läsa borde ha något motsvarande. Alla borde förväntas lära sig något nytt.
  • Noran

Ok, så ditt barn går också i ettan.

Skulle vara intressant att höra hur större barn har det. Har era barn i 2an och 3an och 4an läsläxa? På vilket sätt? Kommer det fortsätta på den här löjliga nivån flera år till?

• Noran
    caliningrad skrev 2012-11-08 16:22:34 följande:
    Jag skulle be läraren att börja undervisa satslära.
    Ta läsläxan som den är, och visa din son hur man analyserar de olika satsdelarna. 
    Satslära? Gör dina barn det och hur gamla är dom? Jag trodde att man först jobbar med ordklasser, stavning, ordkunskap och många andra saker.
  • Noran
    Stjärnfall76 skrev 2012-11-08 19:08:27 följande:
    Läsläxa behöver man länge, man ska ju inte bara lära sig läsa utan även lära sig förstå svårare och svårare texter, kunna återberätta dem, kunna skumläsa fram till väsentlig information osv. Det blir man inte färdig med för att man kan läsa "lätt att läsa"-böcker.

Men tar ditt barns läxa 2 minuter så tycker jag att du ska be om svårare, det gjorde jag, tror jag vet vilka papper du pratar om för min son hade liknande. Jag fick be om svårare och då blev det tex tidningsartiklar istället, som skulle tolkas, återberättas och lära sig de svåra orden i. Det blev en utmaning för min son i 3an i alla fall.

Be om svårare material.    
    Ja exakt. Jag har pratat med fröken nu så det ska bli spännande att se hur det blir.
  • Noran
    caliningrad skrev 2012-11-09 18:09:57 följande:
    Hej Noran, Har varit i kontakt nu med en extremt erfaren och respekterad lågstadielärare i Frankrike. Hon har gått igenom följande satslära begrepp med sina ettor (som är 6 år): J'en fais aussi depuis le début de l'année mais avec une toute petite ambition pour le moment. Nous avons vu, pendant les leçons d'écriture-lecture puisque c'est intégré au manuel : - le verbe, son sujet (nom ou pronom personnel), l'accord-sujet verbe : 6 fois - le nom commun, le nom propre, l'article, masculin, féminin, singulier, pluriel : 6 fois 

Ja satslära är ju viktigt i en del språk. Jag kan inte franska men i tyska och polska är det viktigt. För svenska och engelska ser jag inte lika stort behov. Han kan en del om ordklasser, så jag tror säkert han skulle förstå. Men jag tror vi väntar med det. Idag fick han en extra läxa men fortfarande lika enkel, så jag ser inte poängen med den.
  • Noran
    Ronjami skrev 2012-11-13 09:06:31 följande:
    Gud så tröttsamt med såna här trådar..jaja, era barn är överintiligenta..slappna av! Ge ungen ett uppslagsverk och skriva en avhandling eller nåt..
    Mitt barn går i 2:an och skillnaderna som fanns i läsning i  6års har redan suddats ut. En del ungar som läser väldigt snabbt och bra kan ha problem med läsförståelse ibland så jobba med frågor, sammanfattningar.
    Många barn är inte alls mogna att börja läsa vid 5 år, det gäller även amerikanska skolor.
    Läser dina barn uppslagsverk? Eller du menar att man ska sträva efter att sudda utskillnaderna?
Svar på tråden Läsläxa för barn som kan läsa?