Mrs Green skrev 2012-11-07 15:52:50 följande:
Min dotter ska läsa fyra sidor i läxboken och svara på några frågor där man ska skriva och rita svaren (inte kryssfrågor). Läseboken finns i tre nivåer så hon har den med mest text i, men det tar ju inte många minuter ändå.
Ärligt talat känns inte läxan så meningsfull, men hon tycker det är kul att svara på frågorna (däremot gillar hon inte att hon måste läsa läxan högt, men det är ju bra att öva på högläsning också) och det ger ju mycket tid över till att läsa andra böcker varje kväll, så jag tycker inte det spelar så stor roll att det är enkelt. De tränar ju mycket skrivning också på lektionerna, så de håller ju inte på att traggla bokstäver hela tiden.
Men är det svåra frågor? Typ Hur tror du Anna kände sig? Eller är det enkelt, typ Vad heter Annas syster?
Jag håller med, läsläxa är inte viktigt. Däremot vill jag att han får läxor som han lär sig något på. T.ex. skriva något. Om barnen som inte kan läsa spenderar en halvtimme i veckan på läsläxa tycker jag att dom som kan läsa borde ha något motsvarande. Alla borde förväntas lära sig något nytt.