• Tirem

    Nagel- & kindbitare

    Jag har en 5 åring som den senaste tiden har börjat att bita både på naglarna, nagelbanden och insidan kinden. Det började med naglarna och när de är nedbitna går han över till nagelbanden. Detta beteende har han haft i ca 6 månader och vi har prövat allt! Stop och väx tycker han är gott, sovit med vantar (han biter även i sömnen) o.s.v. Den sista månaden har han även börjat bita sig själv på insidan kinden så att det blir stora sår.
    Han gör detta oavsett om han leker, ser på film, målar eller leker med kompisar. Jag kan inte se att det t.ex. Minskar om han har roligt och leker för fullt eller om han är ensam och t.ex. ser på film, händerna är konstant i munnen.
    Jag själv har en tendens att bita i Insidan av kinden om jag t.ex. känner mig obekväm i en situation men det känns inte som om det är så för honom.
    Har du någon anng om hur man kan få honom att sluta med detta beteende? Han biter ju så han får ont, både i händerna och munnen!




  • Svar på tråden Nagel- & kindbitare
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om er lille 5-åring har hamnat i ett nästan tvångsmässigt och säkert alldeles omedvetet beteende av att bita på naglarna, nagelbanden och kinden. Detta kan säkert ha börjat som en stressreaktion, men sedan utökats till en stark omedveten vana.
    För att hantera den och hjälpa honom tror jag att det bästa vore att konsultera BUP där man med beteendeterapi kan hjälpa till med den här typen av beteende  och hjälpa er son vidare till mer konstruktiva sätt att hantera tillvaron.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Nagel- & kindbitare