• lindap01

    Min 5-åring stjäl

    Hej! Jag har en 5-årig dotter, som vi har upptäckt stjäl saker från sin dagmamma och varit påväg att stjäla(har hitta saker i hennes byxor vid hemgång). Det har hänt tre gånger under en kort period.Det är små saker som hon stoppar innanför sina byxor/leggings.
    Vi har prata med henne varje gång det har hänt. När vi frågar varför hon gör det så säger hon att hon inte vet.Men vid ett tillfälle så sa hon att hon ville ha det hon hade tagit, då förklara jag för henne att, om man vill ha något får man önska sig det och inte ta det från någon annan. 
    Men hon säger att hon vet att man inte får stjäl och hon förstår att dagmámman blir leden när hon gör såna dumheter. 
    Det har inte hänt något stort i hennes liv heller som kanske skulle kunna ge en förklaring varför hon har börja med det här. Inga syskon, ingen flytt, ingen har försvunnit ur hennes liv, ingen har tillkommit. Jag och pappan ger henne den uppmärksammhet hon behöver. Hos dagmamman har det inte heller börja något nytt barn. 
    När vi pratar med henne verkar det som hon skäms, för hon drar sig undan och skriker att hon inte vill prata om det. Och hon lovar att inte göra det igen.
    Jag har även fråga om hon har sett någon annan stjäla eller om det är någon av dom andra barnen som sakt att hon sak göra det, men svaren är nej. Jag förstår inte var detta kommer ifrån. Jag skäms och känner mig som den dålig förälder. Vi har "straffa" henne när hon har kommit hem med tecknat förbjud och inge saga vid läggning.   
    Vet inte vad jag ska göra mer? Vad gör jag om det händer en fjärde gång? Hon skäms varje gång hon lämnar tillbaka sakerna.
    Tack på för hand    

  • Svar på tråden Min 5-åring stjäl
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att ni ska fortsätta som ni gjort tidigare med att vara uppmärksamma på om hon har saker med sig hem och se till att hon lämnar tillbaka dem. Däremot tycker jag att ni själva ska sluta skämmas å hennes vägnar. Försök ta det sakligt och att det är något hon gör utan att veta varför själv.
    Om ni bara hjälper henne att lämna tillbaka sakerna utan så mycket åthävor, ursäkter och straff så kommer det att avta ganska omgående.
    Barn i den här åldern experimenterar på olika sätt under olika perioder och beteenden de plötsligt uppvisar behöver inte bero av yttre omständigheter utan kan handla mer om deras inre växande.
    Generellt brukar man säga att barn som tar saker gör det som ett sätt att skaffa kärlek. Inte för att de inte får det annars utan kanske för att se hur de själva kan påverka den tillförseln.
    Så mitt tips är att ni ger henne lite extra alternativ uppmärksamhet just nu, men inte förknippar den med just sakerna hon tar.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Min 5-åring stjäl