• Mamma till S

Vill inte ha ersättning längre!!?

Har en liten kille på 6 månader. Glad, sprallig och väldigt nyfiken mm. Vi alla i familjen åkte på förkylning här och har legat däckade med feber mm. Under den värsta tiden så åt knappt någon av oss.. Nu är sonen frisk, skönt, under förkylningstiden gav vi honom ersättning och vi har nu börjat med purémat, han älskar det verkligen och det finns inget stopp, han vill ha mer, vi är försiktiga då han syster fick kraftig förstoppning när hon börja med puré förra året.. Till saken. Nu vägrar han nästan ersättning. Går bra på nätterna men nej, han kanske får i sig 30,40 ml sen är det skrik, missnöjdhet och bök Detta gör mig stressad, han måste ju äta!!!! Vill inte börja med för mkt "riktig" mat då jag tänker på hans mage.. Tips, råd, erfarenheter!?? Ska till BVC idag men frågar er också.

• Svar på tråden Vill inte ha ersättning längre!!?
  • Dr to be

Vår dotter delammades i 4 månader innan hon tvärvägrade bröstet. Enbart ersättning gick bra i ca 2 veckor innan hon började trilskas. Hon åt dock utan gråt men bara 4 flaskor om dagen á 210ml ca kl 07, 12, 18 och 21.... Hon började plana i vikt... Vid 5.5 månader gick vi över helt till enbart mat och välling efter att ha gett smakisar i dryga veckan på inrådan av bvc. Inget som rekommenderas men vad skulle vi göra när ungwn typ inte åt och planade i vikt? Vi hade riktig tur då dottern inte visat några som helst tecken på förstoppning. Hon har även blivit matglad och går nu fint upp i vikt. Ni kanske kan ge ersättning i pipmugg? Blanda några flaskor 75/25 (50/50) ersättning/välling? Ge potatis och morotspuré utblandat med ersättning? Har ni provat olika flaskor och nappar?

• Mamma till S

Det är så svårt. Jag blir lite stressad av hela grejen, han har alltid varit glad i mat, alltså ersättningen, aldrig nå problem med varken nappen eller flaskan. Men det känns som att han tycker purén är godare och vill därför bara ha det. Han älskar ju denna mat nu och jag vill gärna ge men så rädd att han ska få ont i magen också. Svårt. Äta måste han ju. Jag har testat olika temp på ersättning, olika nappar men ingenting.

Blanda kan jag göra, det ska jag testa! Tack för tipset, får fråga BVC idag vad och hur jag ska göra för detta funkar inte, kommer ju bara bli värre om det ska bli en kamp varje gång med flaskan..

Dottern var inte ett dugg intresserad av mat i denna ålder, bara flaskan hehe.

• Nina1310

Min son är snart 6 månader (på söndag), och exakt samma problem! Han ammades till ca 4 månader, och efter det fick han ersättning. Började introducera gluten i form av gröt vid ca 5 månader (väldigt lite), och har ökat under de senaste veckorna - är nu uppe i ca 0,5dl vatten + 2 msk grötpulver, och för ca 1,5 veckor sedan började vi smaka på puréer.

Han började minska ersättningsmängden från ca 200/240ml till 150ml när han var drygt 5 månader. Nu den senaste veckan, ungefär, har han börjat äta enbart 100ml åt gången, och ibland är även det en kamp. Jag blir också oerhört stressad, även om jag försöker hålla mig så lugn det bara går. Min son har haft kolik/ magont, så jag är också jätteförsiktig med annan mat, men har nu förstått att jag måste börja släppa den oron för att han skall få i sig näring. Han kan totalvägra flaskan efter max 100ml, men sedan ändå äta gröt eller puré med god aptit, så det är ju inte som att han blir helt mätt verkar det som.

Har börjat försiktigt med vatten också - det ratade han ur flaska, men det går bra ur pipmugg (även om det då är vatten lite överallt :) ).

Jag förstår dig fullständigt - det är en oro, men vi får försöka tänka att det är tur de är i den åldern att vi kan introducera annan mat nu också... suck. Inte så lätt alltid med de små liven. Pratade med bvc igår om detta, och undrade om jag skulle backa med gröten och puréerna då han inte bajsar lika ofta längre, men det tyckte hon inte att jag behövde göra i och med hans ålder. Om du är orolig för magen, så ge lite katrinplommonpuré varje dag? Jag ger det i gröten samt efter grönsakspurésmakisen på eftermiddagen.

Lycka till!   

• FrökenW

Så "skönt" att läsa att det finns fler.

Min lille har trilskats med amningen sedan 3 månaders ålder (i dagarna blir han 6 mån).
    Är så otroligt intresserad av allt, så jag har fått amma honom liggandes i ett mörkt rum, i SÖMNEN.

Detta har pågått i ca 3 månader då. Numera sedan ett par veckor är han hopplös. Nu sover han ju mindre antal pass om dagen, så jag kan ju mata han mindre med andra ord. Det gör mig så stressad.
    Flaska vägrar han, pipmugg går bra, men BARA om det är vatten i.

Ersättning klöks han nästan av, tar en klunk, vänder bort huvudet och vägrar sen dricka mer. Så det är icke tänkbart.
    Här går vi så smått över på vanlig mat nu.. Va gör man? Enl rekommendationerna ska man ju inte det så mycket än.. Men min unge kanske inte är skapt enl rek heller! Han, likaså säkert era är ju som sagt så tidigt intresserad och tycker ätandet är tråkigt, han vill ju göra annat!
    Sen blir jag så döless på varje tant här som ska kommentera ens inlägg i liknande "du vet väl att man ska amma/ersätta upp till minst ett år"..  När man frågar i trådar om vad/hur mycket fast föda man bör ge 6-månaders.

Jag försöker se det såhär, jag är glad över att ha en underbart framåt och intresserad liten guldklimp som hellre utforskar världen är ligger o är fullkomligt hängiven till bröstet/flaskan. Det är min "försvarsmekanism" till att börja mer med mat.

Sedan har jag frågat massa gånger på BVC vad de tycker. Svaret är såhär.
    "Gillar han mat, han äter med god aptit, magen är ok. GE!
    Det finns MINST lika mycket näring i allsidig vanlig kost som i ersättning. Det enda du missar är dina egna antikroppar, men det får du ju ändå inte i ersättningen.
    Glöm inte vatten" 

Följs gärna åt med er, för att se hur det går för er  

• FrökenW

+ en sak till..
    Lite egoistiskt men så är det iaf..
    livet som mammaledig är inte så himla skoj när man hela tiden måste hålla sig hemma.. Vakta på när han sover, för att då kunna mata...
    Oftast om inte alltid tacka nej till aktiviteter om innebär att vara utanför hemmets ramar.
     Ett litet fängelse är det, men samtidigt. Vad gör man inte för dem viktigaste skatten man harHjärta

• Nina1310

Ja vad gör man :) Jag våndades också lite i och med rekomendationerna, men försöker släppa det nu. Dessutom är de ju uppe i smakportionsålder nu, och han får inte mer än så än så länge. Men i och med att vi börjat någon vecka innan 6 månader, kan vi snart börja öka lite känner jag. Och min BVC var ungefär som din - "ge honom puréer och gröt/välling om det är det han vill ha". Naturligtvis fortsätter jag försöka med ersättning varje måltid, och får dessutom i honom lite, men vi får se hur det utvecklar sig. Han får bestämma helt enkelt.

Min ammning började också strula runt 2,5 månader. Han ratade bröstet, blev väldigt arg osv. Jag fortsatte jobba med honom fram till 4 månader, då vi som sagt bytte till flaska, och det fungerade en stund. Jag försöker tänka som du Fröken W - han vill ha mat, är intresserad av annat än mjölk, och vad kan jag göra åt det? Viktigaste är att han får sig näring och vätska.

Ja, vad gör man inte för dem Hjärta    

• FrökenW

Vi började med smakportioner vid 4 mån.

idag äter han typ såhär.

6-7 ammas ngn gång.

10 ammas (sover)

13-14 amma om han sover, annars halv stor burkmat + frukt

16-17  amma om han sover, annars mellanmål (frukt) verkar han väldigt hungrig. Mer av maten.

18.30 Gröt 1 port (1 dl vatten)
    19 Gonatt.

Amningar under natten. 

• FrökenW

Funderar såhär:
    5-6 oftast vaken ngn gång, då amma =)
    8 Gröt
    11 Mellis Frukt/macka
    13 Lunch ex kalops, spagetti k-färs? frukt
    16 Middag kalops, spagetti k-färs?
    18-19 Gröt & Gonatt

Funderar på om det blir för mkt mat o för lite mellis...

• Dr to be
    FrökenW skrev 2012-11-08 10:55:23 följande:
    Funderar såhär: 5-6 oftast vaken ngn gång, då amma =) 8 Gröt 11 Mellis Frukt/macka 13 Lunch ex kalops, spagetti k-färs? frukt 16 Middag kalops, spagetti k-färs? 18-19 Gröt & Gonatt Funderar på om det blir för mkt mat o för lite mellis...  

Tycker ditt schema låter bra om den lilla magen klarar det vår dotter har ätit såhär sedan 5.5 månaders ålder (i snart 2 mån): 07-08.30 200ml havrevälling. 12-14 en portion hemlagad mat motsvarande en burk och hemmagjord fruktpuré. 16-17 fruktpuré och smörgås eller 1 banan eller rysk yoghurt med lite frukt. 18-19.30 samma som kl 12. Om hon orkar får hon ca 100ml välling runt 21. Hon går fint upp i vikt på detta
  • Dr to be
    FrökenW skrev 2012-11-08 10:55:23 följande:
    Funderar såhär: 5-6 oftast vaken ngn gång, då amma =) 8 Gröt 11 Mellis Frukt/macka 13 Lunch ex kalops, spagetti k-färs? frukt 16 Middag kalops, spagetti k-färs? 18-19 Gröt & Gonatt Funderar på om det blir för mkt mat o för lite mellis...  

Fast vid närmare eftertanke Om jag var du så hade jag bytt plats på kvälksgröten och sista målet mat. Känns lite kaka på kaka med mat och mat efter varandra. Men det är bara jag
  • FrökenW
    Dr to be skrev 2012-11-08 14:53:22 följande:

Fast vid närmare eftertanke Om jag var du så hade jag bytt plats på kvälksgröten och sista målet mat. Känns lite kaka på kaka med mat och mat efter varandra. Men det är bara jag
    Ja, lite så kände jag med, Eg skulle det kanske vart ngt mellanmål där , men svårt att få in.

Sägs det inte att gröt är den magiska nyckeln till sömniga nätter??=) 
  • Dr to be
    FrökenW skrev 2012-11-08 18:51:09 följande:
    Ja, lite så kände jag med, Eg skulle det kanske vart ngt mellanmål där , men svårt att få in. Sägs det inte att gröt är den magiska nyckeln till sömniga nätter??=) 

Det sägs det nog men ibland somnar vår dotter utan välling eller med enbart någon klunk välling i magen och sover gott hela natten ändå
  • Mamma till S

Tack för svar och erfarenheter :)
    Har börjat med god natt välling och nu sover han hela nätter o verkar mätt ock nöjd, skönt. Även börjat med lite gröt och andra purèer, han älskar det och är så nyfiken på mat, lillfisen. Fick tips av BVC att börja med puré och sen ge ersättning på det, sagt och gjort :) nu äter han!! Han skippar gärna ersättning men det funkar just nu utan kamp eller tårar!

Har en liten finsmakare hehe :)

• Dr to be
    Mamma till S skrev 2012-11-09 09:36:57 följande:
    Tack för svar och erfarenheter :) Har börjat med god natt välling och nu sover han hela nätter o verkar mätt ock nöjd, skönt. Även börjat med lite gröt och andra purèer, han älskar det och är så nyfiken på mat, lillfisen. Fick tips av BVC att börja med puré och sen ge ersättning på det, sagt och gjort :) nu äter han!! Han skippar gärna ersättning men det funkar just nu utan kamp eller tårar! Har en liten finsmakare hehe :)

Skönt att ni verkar ha hittat något som fungerar
  • aztec

Min tjej är i samma åldern som din och haft samma problem och det löste sig genom att allt omkring måste stämma. Hon brukar ofta bajsa när hon äter, då ratades ersättningen tills jag bytte blöja, sen gick det igen.. ibland måste jag varma om ersättningen för att den blir för kall osv... Så kankske något som stör när han ska äta? Ett tag fick jag inte vara näraheller.

Så skönt att det löst sig för hennes mage är inte redo för mat även om hon skulle vilja ;)

Svar på tråden Vill inte ha ersättning längre!!?