• Anonym (Trött)

    Ingen att leka med.

    Mina barn går på en förskola med två avdelningar, en 1-3år och en 3-5år. Nu har de ett byte med barnen från småbarnsavdelningen att de går upp till större avdelning efter sommaren när de fyllt tre år. Mitt ena barn som nu fyllt tre går bland alla nyss fyllda ett åringar. Han trivs inte, men visar inget på förskolan. Hemma är han en djävul, särskilt mot sin bror som går på den större avdelningen. Har jag haft båda hemma en dag är de gulliga mot varandra. Detta började efter sommaren när alla barnen kom tillbaka efter lovet. Jag har pratat med förskolan om att han inte mår bra, och att sett aggressiva beteende påverkar hela familjen. Mitt förslag har varit samarbete mellan avdelningarna, så att alla tre åringar kan ha grupp tillsammans, det sa förskolan är för jobbigt. Just nu funderar jag på att byta, då det endast finns en till som kan leka på samma nivå som honom på småbarn. Han börjar även ta efter de yngre barnen med att kladda med maten, skrika osv. Det har även skett misstag då något barn viftat med sina bestick och det stänkt av deras mat i hans mjölkfria mat. När jag tar upp problemen, gör de något åt saken i ca en vecka sen går de tillbaka som de gjort innan. Här där jag bor finns det inte fler förskolor nära.

  • Svar på tråden Ingen att leka med.
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Förskolor har ju alltid många saker att ta hänsyn till när de sätter ihop sina grupper. Samtidigt har de naturligtvis en skyldighet att ordna det så bra som möjligt för de enskilda barnens behov.
    Problemet med att ett barn är äldst i gruppen, strax innan det flyttar till nästa grupp är inte ovanligt och han har dessutom en till som är jämnårig. Detta ger under en period upplevelsen att vara störst, äldst som kan upplevas både positivt och negativt. Din son tycks då regrediera till de små barnens nivå och bli mer som de vilket är ett sätt att hantera det som du inte tycker är så bra.
    Mitt förslag är att du frågar om din son kan få flytta upp i nästa grupp redan efter jul i stället för att vänta till i höst.
    En annan ide är att du intensifierar din påverkan på förskolan genom att vara med och se hur din son har det där och påverka barnens lekar och val av kamrater så att det passar din son bättre.
    Om detta inte går och du fortfarande är missnöjd, saker kan ju förändras över tid, så tycker jag att du ska byta till en förskola med bättre förutsättningar om det finns någon sådan tillräckligt nära för att inte ställa till för mycket besvär för familjen på något annat sätt.
    Barn hanterar mer än man tror, men behöver förstås stödjande föräldrar som är uppmärksamma på hur de har det.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ingen att leka med.