• UlleGull41

Kan man vara allergisk mot kyla?

Dum fråga kanske man kan man vara allergisk mot kyla? Har ju inte varit mycket till sommar detta år det var ju mest fuktigt och regnigt hela sommaren. Har gång på gång detta haft den ena förkylningen efter den andra. Var på Teneriffa 3 veckor i slutet på juli början på augusti och då jag var där nere var jag hur frisk och kry som helst, men så fort jag kom hem började halsen spöka och näsan rinna.. Nu har jag åter varit utomlands 1 vecka och kom hem i söndags. Mådde hur bra som helst veckan vi var borta. Men hann nästan inte mer en hem så började de svida i halsen, näsan rinner så fort jag går utan för dörren och jag har en massa slem i halsen..

Äter nyttigt och tar både tillskott av probiotika, multivitaminer och D vitaminer och ändå blir jag inte helt kry.. Har varit  på provtagning hos läkaren 2 gånger under detta år men läkarna hittar inget fel, utan jag har utmärkta värden. Så vad är då felet?

• Svar på tråden Kan man vara allergisk mot kyla?
  • PeeGee

Ja, man kan vara allergisk mot kyla.

Fast dina symptom låter inte som den vanliga reaktionen hos köldallergiker. Det brukar mest yttra sig i nässelutslag. I svåra fall ibland som andningssvårigheter, till följd av att luftrören sväller igen. Alltså, som en normal allergi mot ett födoämne eller pälsdjur eller så.

Jag är köldallergiker. När det blir mindre än 5celsius ute sväller mina händer upp till dubbla storleken, med fingrar tjocka som lunchkorvar, och kliar som satan. Det tog många år innan jag fick förklarat vad fan som hände med mina händer. Jag är dock tacksam att mina luftrör inte verkar bry sig. Ser jag till att inte glömma vantarna så brukar det gå bra. Jag får även kliande nässelutslag i ansiktet och det är inte mycket att göra åt. Bar att ta antihistamin och vänta ut.

Kan det vara så att du tillbringar mer tid inomhus när du är i Sverige? Dels blir man utsatt för fler patogener när man är instängd med andra människor, dels blir slemhinnorna torra och sköra av centralvärme och det hypotetiseras ibland att man därför blir mer mottaglig för förkylningsvirus och liknande. AC beskylls ibland för att sprida sjukdomar bland dem som delar det luftkonditionerade utrymmet. (Man vet dock inte säkert att det stämmer.)

En grej som alt.medarna möjligen kan ha fått rätt är nässköljning. Det finns någon studie som backar upp att människor som regelbundet gör en nässköljning har färre, mildare och kortare förkylningsperioder. Annars är det de vanliga råden som gäller. Tvätta händerna ofta och hoppas på turen.

Antibakteriell nässprej, verkar mildra för en del som har många förkylningsepisoder per år men då måste man ta den vid absolut första lilla kliandet i gommen. 

Varför tror idioter alltid att alla är 'avensjuka' på dem?
Svar på tråden Kan man vara allergisk mot kyla?