Inlägg från: linn74 |Visa alla inlägg
  • linn74

    Min undulat dog och har 1 kvar...

    beklagar att din lille fågel dött först o främst.
    Kolla en sida som heter undulatportalen.se
    där finns oerhört mkt bra info kring undulater.
    En undulat ska inte leva själv, står oxå på den sidan.vet att många har endast en o säger att den blir så tam,men det är en påtvingad tamhet, den har absolut ingen annan att ty sej till.
    Tycker du ska skaffa en till eller lämna bort den till ngn som redan har fågel,det är alltså för fågelns bästa.De trivs inte ensamma.
    vi har 2 undisar här hemma o när vi planerade skaffa undis var valet klart, det skulle bli 2 st.
    Det är bara okunskap som gör att en person skaffar en undis.
    På den sidan finns massa bra tips även kring aktivering,mat,bur mm mm o det finns även ett undulatforum som jag tror du kan hitta från den sidan jag skrev om.
    Skaffar man djur får man ju oxå ta att de dör...o just undulater ska inte leva själva,även om de är med o man pratar med de o allt möjligt,så är det superviktigt att de har en fågel till att umgås med.Läs på den sidan så får du många bra råd.
    Lycka till. 

  • linn74

    Hej,
    även om lille pippin flyttat till annat rum o inte är ensam o verkar ty sej mer till dej skriver du,så är det kan man säga falsk tamhet,en pippi som bor ensam känner en tvingad närhet/tamhet o blir ofta lättare tam då den inte har ngt annat val.
    Den kan verka glad men innerst inne trivs de inte som ensamdjur,som sagt, läst på undulatportalens hemsida.
    En undulat ska inte leva ensam.
    Sanningen är att det inte är snällt,faktiskt,hur pigg eller glad den än verkar så mår den inte bra av att leva ensam.
    De som är seriösa säljer inte en fågel till folk som tex inte har fågel,utan de ska ha en artfrände...
    Hur mkt sällskap den än har av er eller tv mm så vill den innerst inne inte leva själv,den mår inte bra av det.
    hoppas du löser det på ett bra sätt.
    tex köpa en pippi till,placera om den eller kanske fundera på att inte ha kvar den...
    Lycka till!
    /en som har 2 undisar 

Svar på tråden Min undulat dog och har 1 kvar...