• Kri436

    När vill ni att era 12-/13-åringar ska ha täckbyxor?

    Jag undrar när ni börjar med täckbyxor för era yngre ungdomar? Har en son på 12 år som vägrar sätta på sig täckbyxor på morgonen, vid -7 grader. Då ska han gå en bit till landsvägen och där vänta på skolskjutsen. Det brukar allt som allt ta ca 10-15 minuter utomhus.  Är jag löjlig som vill att han ska ha på sig täckbyxor då? Jag kommer inte ihåg själv när jag slutade med täckbyxor, men inbillar mig att jag iallafall gick i sjuan... Hur gör ni?

  • Svar på tråden När vill ni att era 12-/13-åringar ska ha täckbyxor?
  • Philippa

    I den åldern är det svårt... låt han frysa.. han kanske åtmisntone kan ta på sig långkalsonger?

  • Kri436
    viseversa skrev 2012-11-08 09:38:02 följande:
    Dom kan väl själva inse när dom fryser? Det är inga småbarn längre.
    Visst är det väl egentligen så att 12-åringar inte är småbarn... Samtidigt så kommer jag själv ihåg flera gånger när jag själv i nian väntade på bussen på morgonen. Frös av bara h-vete, men varmare kläder skulle jag inte ha ;).
    Så jag är tveksam till att sonen själv skulle säga till och ta på sig när han fryser, då det är "coolhetsfaktorn" det hänger på.... Tyvärr, för det är klart att det vore att föredra!
  • viseversa

    Ja jag var likadan. Man skulle ju se bra ut vilket man inte gör i täck byxor. Låt honom frysa då. Hans problem. Han kommer överleva det också.

  • Majsan70

    Det har de fått bestämma helt själva. Jösses min 9 åring bestämmer själv när hon vill ha termosar eller långkalsonger.

  • Busbellan

    Min snart 13-åring skulle aldrig ta på sig ett par täckbyxor
    Vill hon frysa så varsågod och frys det dör man inte av. Hon lär bli äldre och inse igen att det är bättre att ta på sig ordentligt än attse "rätt" ut  


    Mamma till Nora, August och Ella
  • elinaehn

    Redan nu får min åttaåring välja själv så länge hon inte ska ut på skolan - de är ute länge o leker då ska byxor på. Eller om vi typ ska åka pulka osv. Hon fryser men vi slipper bråken och jag tror hon tar på dem mer nu när hon bestämmer själv än när vi bråkade. Började så förra året.

  • moontrip

    Min 13-åring har inte använt täckbyxor på flera år, om han inte åker skidor typ. 
    Men.. använder du själv täckbyxor? Jag gör det inte, och tycker det räcker med en varm jacka för att klara sig. 

  • La Lola

    Alma får bestämma sånt själv.
    Hon går till skolan o vill hon frysa så är det upp till henne.
    Jag hade inga täckbyxor när jag gick på högstadiet. Långkalsonger drog jag på mig iaf.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    moontrip skrev 2012-11-22 11:36:04 följande:
    Min 13-åring har inte använt täckbyxor på flera år, om han inte åker skidor typ. 
    Men.. använder du själv täckbyxor? Jag gör det inte, och tycker det räcker med en varm jacka för att klara sig. 
    Jag använder det.
    Det är ju bland det bästa med att vara vuxen; man kan bära såna utan att bry sig om nån tycker att det är töntigt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lovisa Lollo

    min syster är 12 hon vill använda sina om hon ska vara ute vi bor i stan men hon åker buss till skolan, dom är ute mycket och alla i hennes klass använder! jag själv slutade när jag gick i 5an 

  • kusbölehelvete

    MIn 13åring använder täckbyxor när hon kommer ha utegympa i vinter, när hon har uteaktiviteter med scouterna och om hon får för sig att åka madrass, eller när vi drar iväg med skotern, så inte när hon går till skolan, ca 2,5 km, oavsett hur kallt det är, men vid uteaktiviteter

  • sextiotalist

    Tror inte min tonåring har haft täckbyxor på flera år, jo förresten, när han varit med och skottat snö. Långkalsongerna åker på när han tycker det är för kallt ute, helt frivilligt.

  • Duckan

    Kan inte minnas att jag skulle haft det i den åldern. Möjligtivs i åk 6, men defintivt inte i åk 7. Mössa var inte heller nån hit i den åldern tyvärr.

  • GustafM

    Som andra sagt, 12-åringar är inga småbarn, låt honom klä sig själv och väljer han att frysa lite för att se cool ut så får han väl göra det, min grabb var likadan.

Svar på tråden När vill ni att era 12-/13-åringar ska ha täckbyxor?