• guldklimpen04

    8-åring

    Har en kille som går i andra klass. Han har inte knäckt läskoden än och ligger långt efter sina klasskamrater på detta. Han får viss stöd av fröken och specialpedagogen. De har även haft upp honom i elevårdsteamet. Jag ville att de ska göra en dyslexiutredningen på honom utifrån att jag har dyslexi så han inte kommer efter. Men skolan vill avvakta. Specialpedagogen gjorde ett fonetisk test i ettan som han låg bra på. Han har ett stort ordförråd, duktig på att rimma och så. Men att skriva och läsa går inte. Han har så smått börja skriva lite på datan men väldig väldigt kämpigt.

    Hur ska man gå vidare och hur ska jag hjälpa honom på bästa sätt? 

  • Svar på tråden 8-åring
  • Fråga logopeden

    Hej,

    Jag tycker inte att ni ska avvakta. I vissa fall kan det vara svårt att veta om ett barn i din sons ålder har dyslexi eller om barnet bara behöver lite tid och extraträning. En utredning visar din sons styrkor och svagheter och är väldigt bra för att veta exakt vad han behöver för hjälp, oavsett om det är dyslexi eller inte. Det gör det lättare både hemma och i skolan för honom. Om skolan är emot att sätta igång utredning eller skicka remiss för utredning så kan ni få remiss via husläkaren också. I väntan på utredning kan du läsa för honom varje kväll och uppmuntra honom att skriva på datorn och visa honom hur rättstavningen fungerar etc, så kan han träna lite på det själv, utan att någon annan lägger sig i hur han skriver. Det kan annars bli så att all träning och alla skriv- och stavfel man gör tar bort lusten att skriva och läsa. Om man inte läser så minskar så småningom ordförrådet och det blir svårare att både läsa och förstå.

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea 

Svar på tråden 8-åring