• Lejondrottningen

Skydda SGI vid semester och helgdagar

Jag behöver lite hjälp med min föräldrarpenning. Jag jobbar just nu 75 % och är föräldrarledig 25 % för min son som är 2 år. Nu väntar jag en till som kommer vid årsskiftet. 

Jag vill nu ta semester och täcka upp med föräldrarpenning för att skydda SGI fram tills nästa barn kommer.
    Hur gör jag så detta blir riktigt.

Fråga nummer 1.
    Om jag tar semesterdagar  17-21 december (Mån-Fred) räknas dessa semesterdagar då som 100% eftersom semester räknas i hela dagar eller blir dessa semesterdagar beräknade som  75 % som jag vanligtvis jobbar som sedan måste fylla upp med 25 % föräldrarpenning?
    Fråga nummer 2
    Om jag sedan tar ut semester 24- 28 december ( Mån-fred)
    Ska jag då registera 3 heldagar med föräldrarpenning  (lägsta nivådagar)( för de röda dagarna)och 2 semesterdagar för att skydda SGI?

.

• Svar på tråden Skydda SGI vid semester och helgdagar
  • GummiGutta

Kan du inte gå upp på heltid dom dagarna? Då räknas det ju "som vanligt" med helgdagar och semesterdagar. Jag antar att du tänker vara helt ledig sen med fp?

• JPT

1, Så länge du har semester (spelar ingen roll om det är del- eller heltid) skyddar du SGI:n. Du kan inte ha föräldrapenning samtidigt en dag som du också har semester. 

2, Det räcker med att du har semester 24-28 december. Du behöver alltså inte ta ut ytterligare ersättning (t.ex. FP) den veckan. Eller menade du att du ska blanda semester och FP 24-28:e? Då kan du göra precis som du säger; lägstanivådagar på de röda dagarna och semester på övriga dagar. 

GummiGutta skrev 2012-11-09 12:36:15 följande:
    Kan du inte gå upp på heltid dom dagarna? Då räknas det ju "som vanligt" med helgdagar och semesterdagar. Jag antar att du tänker vara helt ledig sen med fp?

Fast det räcker inte med att bara "gå upp i tid" de dagarna, utan hon måste i såna fall utföra faktiskt arbete.  
  • Lejondrottningen

Tack så mycket då har jag fått klarhet i hur det fungerar.Glad

• GummiGutta

Men om man jobbar 75% då är ju semesterdagarna också bara värda 75%. Man får ju inte högre lön plötsligt bara för att man tar ut semester (förutom semesterersättning då). Googla "semester skydda sgi" så får du upp några FL-trådar där liknande tankar har diskuterats.

Och varför måste man utföra något arbete om man går upp på 100%, och sen är ledig röda dagar och tar semester övriga dagar? Det är ju mellan en själv och arbetsgivaren och har inget med fk att göra. På mitt jobb är röda dagar och även julafton lediga dagar så då behöver man ju inte jobba. Jag skulle tex kunna bryta min föräldraledighet och gå i tjänst under jul och nyår och ta ut fem semesterdagar för dom dagar som det är jobb på, om min arbetsgivare går med på det. 

Svar på tråden Skydda SGI vid semester och helgdagar