• phoebeh76

Mycket sammandragningar?

Väntar mitt andra barn och är nu i vecka 25. Har ganska länge nu känt av sammandragningar, magen blir stenhård men det gör inte ont, det är bara väldigt obehagligt. Hur mycket sammandragningar är det ok att känna? Vissa dagar har jag kanske bara ca 10 st medans andra dagar har jag kanske 50 st!

Är det någon som vet hur många som det är "normalt" att ha? Blir lite orolig när det är så mycket! Med mitt första barn hade jag bara några sammandragningar de sista veckorna. Ska till bm nästa vecka och ska höra med henne då, men det vore skönt att få höra om någon känner likadant.

• Svar på tråden Mycket sammandragningar?
  • jesand

Hej! Nu är inte jag gravid längre (blev mamma i början av juli) men jag hade sammandragningar från v 15. Efter v 20 kunde jag ha upp till 50 om dagen också! Jag blev sjukskriven deltid (jobbade 75 istället för 100) på grund av "hotande förtidsbörd", men tappen påverkades aldrig. Har du många sammandragningar tycker jag att du ska kolla upp det så att tappen inte påverkas. Men för mig var det aldrig någon fara, men hemskt obehagligt ibland! :) lycka till!

• Ronja 551

Låter fullt normalt! Men som skrivet, be barnmorskan kolla så att tappen inte är påverkad. Sen kanske du också kan gå ner i arbetstid? Bli sjukskriven? Sammandragningarna är livmoderns träning, men blir de många och intensiva är det också kroppens sätt att meddela att du ska vila! Jag är i v 28 och har massor. Har haft sen v 16 ungefär. När ja får flera i rad som är starka så lägger jag mig en stund om jag går möjlighet.

• phoebeh76

Skönt att höra att det finns fler som har det som jag och att det inte varit/är någon fara. Jag ska absolut be bm kolla tappen. Sjukskriven är jag redan pga foglossning så jag vilar massor.

Tack snälla ni för svar! Nu känns det lite lugnare :)

• Ronja 551
    phoebeh76 skrev 2012-11-08 17:09:23 följande:
    Skönt att höra att det finns fler som har det som jag och att det inte varit/är någon fara. Jag ska absolut be bm kolla tappen. Sjukskriven är jag redan pga foglossning så jag vilar massor.

Tack snälla ni för svar! Nu känns det lite lugnare :)

Visst är det skönt! Fl är ibland som en liten kurator saker man oroar sig över o inte har erfarenhet av kan man ofta fråga om här har själv blivit lättad flera gånger när ja undrat o massor av folk skrivit att de haft/upplevt samma ja gör som du o vilar nästan ihjäl mig tycker ja... Men de blir de ju ändring på när bebis kommer
  • lovegivespower

Hej! Jag är gravid i vecka 40 nu har haft mycket sen v 20. Nu har jag var 5e minut innan dess som dig typ. Så fort jag rörde mig också. Det ska inte vara någon fara då det inte vart det för mig!

Svar på tråden Mycket sammandragningar?