• Rådjur

    Arbeta på Mcdonalds - kul?

    Ni som arbetat på Mcdonalds - tyckte ni det var kul att arbeta där ? 

    Vilka arbetsuppgifter hade ni ? 


    Vad tycker ni är negativt/positivt med jobbet ?  

    Har alltid tyckt Mcdonalds verkat vara en dryg arbetsplats - tills nu. Nu börjar jag tycka att det verkar rätt kul ändå ... eller så är det rastlösheten som kommer med arbetslösheten som intalar mig att det är kul. Tungan ute 

  • Svar på tråden Arbeta på Mcdonalds - kul?
  • Nyfiken gul

    hade anställning där i drygt 1 år, hade nog jobbat kvar om jag inte träffat kärleken och flyttat.

    Jag jobbade i kassan för det mesta, men stod även ibland i köket.

    Hade för det mesta  hysteriskt roligt på jobbet men 90% av det berodde nog på mina galna kollegor, vi hade hur roligt som helst tillsammans. 

    jobbet i sig är stressigt och det är mycket att hålla reda på men det funkar. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mella01
    Rådjur skrev 2012-11-08 16:57:09 följande:
    Ni som arbetat på Mcdonalds - tyckte ni det var kul att arbeta där ?  Vilka arbetsuppgifter hade ni ?  Vad tycker ni är negativt/positivt med jobbet ?   Har alltid tyckt Mcdonalds verkat vara en dryg arbetsplats - tills nu. Nu börjar jag tycka att det verkar rätt kul ändå ... eller så är det rastlösheten som kommer med arbetslösheten som intalar mig att det är kul.  

    Jag jobbade där i två år för 10 år sen. Jobbade i kassan och vi tävlade alltid mot varandra i försäljning, plusmenyer,servicetider osv. Fick hur mycket nya kompisar som helst. Har mest positiva minnen från min tid där.
  • Rådjur

    Hah det ni skriver låter väldigt positivt asså .. hade inte tänkt mig det!!

    Är SÅHÄR nära att söka mcdonalds typ ... för jag känner att det skulle vara nyttigt att få kassavana och jag gör bättre ifrån mig på stressiga arbetsplatser.

    Fick ni sluta sent när ni jobbade där ? 

    Enda jag oroar mig för är att inte kunna ta mig hem ...   


    Nyfiken gul skrev 2012-11-08 17:13:53 följande:
    hade anställning där i drygt 1 år, hade nog jobbat kvar om jag inte träffat kärleken och flyttat.

    Jag jobbade i kassan för det mesta, men stod även ibland i köket.

    Hade för det mesta  hysteriskt roligt på jobbet men 90% av det berodde nog på mina galna kollegor, vi hade hur roligt som helst tillsammans. 

    jobbet i sig är stressigt och det är mycket att hålla reda på men det funkar. 
    Får man välja om man vill jobba i kassan eller köket ? Förvånad Eller blir man bara tillsagd vilken position man ska ha ?

    Hände det dig något jobbigt under tiden du jobbade där ?
    Typ att du hamnade i bråk med en kund, skadade sig på något sätt (fritöserna verkar läskiga...) eller hade problem på annat sätt ?     

           
  • Gladskit

    Jag har också bara positiva minnen från min tid på McD. Men så var det mitt första riktiga jobb också, som jag fixat på egen hand, så det kändes rätt stort. Vi var också ett riktigt roligt gäng, gick ofta ut och fikade eller på bio efter jobbet. Min restaurang var stor så man var anställd specifikt för en uppgift som kassa, lobby, kök. Jag jobbade i kassan och under de perioderna då det var servicetävling så var vi ibland två i varje kassa för att det skulle gå så snabbt som möjligt. Lönen var kass, och jag jobbade bara söndagar för det var då man fick OB (det här var under min gymnasietid). Men det gav bra erfarenhet och extrapengar så det var ändå värt det.

    Nackdelarna var att det var stressigt ibland, att man luktade pommes när man kom hem och att arbetsledarna kunde vara lite dryga ibland. Annars minns jag den perioden med glädje!

  • Rådjur
    Gladskit skrev 2012-11-08 21:14:54 följande:
    Jag har också bara positiva minnen från min tid på McD. Men så var det mitt första riktiga jobb också, som jag fixat på egen hand, så det kändes rätt stort. Vi var också ett riktigt roligt gäng, gick ofta ut och fikade eller på bio efter jobbet. Min restaurang var stor så man var anställd specifikt för en uppgift som kassa, lobby, kök. Jag jobbade i kassan och under de perioderna då det var servicetävling så var vi ibland två i varje kassa för att det skulle gå så snabbt som möjligt. Lönen var kass, och jag jobbade bara söndagar för det var då man fick OB (det här var under min gymnasietid). Men det gav bra erfarenhet och extrapengar så det var ändå värt det.

    Nackdelarna var att det var stressigt ibland, att man luktade pommes när man kom hem och att arbetsledarna kunde vara lite dryga ibland. Annars minns jag den perioden med glädje!

    Låter grymt Glad Har också hört att lönen inte är den bästa ... men i nuläget har jag heller inga utgifter (bor hemma) utan tänkte spara mina pengar bara. I dessa tider verkar var enda merit man har på sitt CV spela roll, så lite kassavana skulle inte vara fel eftersom jag inte har det nu.

    Hehe "servicetävling" - vad går det ut på ? :o 

    På vilket sätt kunde arbetsledarna vara dryga ?     
  • Rådjur
    Har ni några tips på hur man kan kamma hem jobbet om man får en intervju btw - vad tror ni den som intervjuar tittar efter ? 

    Har förstått det som om ens förmåga att le ofta spelar roll, att man ska vara stresstålig och att man ska se en framtid inom Mcdonalds. Är det ngt mer tror ni ?   
  • Gladskit
    Rådjur skrev 2012-11-08 21:21:06 följande:

    Hehe "servicetävling" - vad går det ut på ? :o 

    På vilket sätt kunde arbetsledarna vara dryga ?     
    Det här var i mitten på 90-talet och då var det KSRV som gällde. Kvalitet, service, renlighet och värde. Löpande kördes det igång servicetävlingar där restaurangerna mättes på olika saker. Det skedde slumpvisa kontroller då man betygsattes och sedan var en stor del av hela tävlingen hur snabb man var i kassan. Tiden började klockas när man tryckte in första produkten och avslutades när man smällde igen kassalådan efter att ha tagit betalt. Det gjorde att man försökte hålla allt i huvudet, sedan när kunden tagit fram sin plånbok och stod redo med pengarna knappade man in allt, lade ner pengarna och stängde lådan.

    Just under de perioderna var det tufft att jobba söndagar för då var det mycket barnfamiljer med happy meals och specialbeställningar som var omöjliga att hålla i huvudet. Så det tog automatiskt lite längre tid vilket inte gillades av arbetsledarna. De tog ut små rapporter flera ggr per timme och smög runt bakom kassalinjen och sa åt oss att nu är du sämst, eller kom igen nu, vi är nere på 13 sekunder. Vår restaurang ledde länge men förlorade till slut mot Mc Donalds Hägernäs. Vet inte vad dom vann men vi fick i alla fall åka på en weekend till Köpenhamn, hela restaurangen
  • Miah21

    Jag jobbade i 1år där. Trivdes tills vi bytte chef. Hon tyckte jag skulle joebba natt 4-5dagar i veckan och samtidigt plugga 5 dagar i veckan. Så så upp mig när hon tog över . Med trivdes med jobbet och arbetskamraterna. Jobbade mest i dt och kassa.


    Mamma till Julia, 100126 + Liten i magen, 130522
  • Nyfiken gul
    Rådjur skrev 2012-11-08 21:22:22 följande:
    Har ni några tips på hur man kan kamma hem jobbet om man får en intervju btw - vad tror ni den som intervjuar tittar efter ? 

    Har förstått det som om ens förmåga att le ofta spelar roll, att man ska vara stresstålig och att man ska se en framtid inom Mcdonalds. Är det ngt mer tror ni ?   
    jag maila in min ansökan till McDonalds efter jag läst platsannons i typ Metro eller något, jag skrev att jag var sambo med 34 krukväxter och ett piano, mamma på deltid.

    Det tog en halvtimma så ringde chefen och skrattade och jag var hjärtligt  välkommen på intervju samma dag.  Dagen efter började jag jobbet.  

    Hon gillade mig för att jag var social och trevlig (mitt jobb före McDonalds var kassörska i stor matvarubutik därav viss branchvana samt servitris även tidigare)  och hon gillade att jag inte var rädd för att ta i och skita ner mig.  Att jobba på McDonalds är sannerligen inget glamourjobb, man stinker flottyr för tid och evighet när man väl en gång börjat där. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Rådjur

    Gladskit skrev 2012-11-08 21:40:34 följande:
    Det här var i mitten på 90-talet och då var det KSRV som gällde. Kvalitet, service, renlighet och värde. Löpande kördes det igång servicetävlingar där restaurangerna mättes på olika saker. Det skedde slumpvisa kontroller då man betygsattes och sedan var en stor del av hela tävlingen hur snabb man var i kassan. Tiden började klockas när man tryckte in första produkten och avslutades när man smällde igen kassalådan efter att ha tagit betalt. Det gjorde att man försökte hålla allt i huvudet, sedan när kunden tagit fram sin plånbok och stod redo med pengarna knappade man in allt, lade ner pengarna och stängde lådan.

    Just under de perioderna var det tufft att jobba söndagar för då var det mycket barnfamiljer med happy meals och specialbeställningar som var omöjliga att hålla i huvudet. Så det tog automatiskt lite längre tid vilket inte gillades av arbetsledarna. De tog ut små rapporter flera ggr per timme och smög runt bakom kassalinjen och sa åt oss att nu är du sämst, eller kom igen nu, vi är nere på 13 sekunder. Vår restaurang ledde länge men förlorade till slut mot Mc Donalds Hägernäs. Vet inte vad dom vann men vi fick i alla fall åka på en weekend till Köpenhamn, hela restaurangen

    Hahaha omgg det där låter ju asläskigt!!! Skulle säkert ej gå dåligt för mig för jag har bra minne - men tanken är skrämmande xD
    Kunde man få sparken om man var dålig ?
    Det är typ det jag är mest rädd för ...
    Nyfiken gul skrev 2012-11-08 21:48:11 följande:
    jag maila in min ansökan till McDonalds efter jag läst platsannons i typ Metro eller något, jag skrev att jag var sambo med 34 krukväxter och ett piano, mamma på deltid.

    Det tog en halvtimma så ringde chefen och skrattade och jag var hjärtligt  välkommen på intervju samma dag.  Dagen efter började jag jobbet.  

    Hon gillade mig för att jag var social och trevlig (mitt jobb före McDonalds var kassörska i stor matvarubutik därav viss branchvana samt servitris även tidigare)  och hon gillade att jag inte var rädd för att ta i och skita ner mig.  Att jobba på McDonalds är sannerligen inget glamourjobb, man stinker flottyr för tid och evighet när man väl en gång börjat där. 

    Hahahaha du låter som en kul typ Skrattande Humor kanske är värdefullt att ha då ?
    Har själv inte vågat vara skojfrisk förut i jobbansökningar eftersom jag inte har vetat hur de kommer tolka det. Har alltid försökt låta proffsig typ (med bra ordval och stavning/grammatik). Men då kanske dom tycker man är "tråkig" ? Tungan ute 
      
    Hehe jag är själv en person som skulle kunna tänka mig att sanera bostäder där någon dött eller jobba som sopgubbe. Så jag tror inte Mcdonalds är så mkt värre än det, hehe Skrattande 
         
Svar på tråden Arbeta på Mcdonalds - kul?