Inlägg från: Dor141 |Visa alla inlägg
  • Dor141

Hur lagar du mat?

Apopan skrev 2012-11-08 21:11:40 följande:
    Kör lite hej vilt utan recept. Har dock några favoriter jag faller tillbaka på, men det är sällan det blir samma mer än max två gånger i månaden.

När jag bodde ensam var det dock annorlunda. Gjorde storkok av grytor och soppor samt bakade bröd. Behöver jag ens säga att jag inte hade det så gott ställt ekonomiskt? Blev dock en hejare på att laga god och billig mat. Har aldrig fått några klagomål, och detta trots att jag bara lagar vegetariskt till min köttätande sambo. Ettåringen har inte klagat heller btw, men det är väl bara en tidsfråga :P

För min del är det likadant hemma. Min man och son äter nästan uteslutande kötträtter, medan jag och dottern äter vegetariskt (dottern äter vissa kötträtter ibland).
     Grabbarna älskar blodpudding lingon och falukorv, makaroner och köttbullar, spagetti och köttfärssås, potatis kött och brunsås...klassisk husmanskost. Min man läser alltid slaviskt innantill recepten, jag improviserar mest men testar gärna nya recept.

Jag älskar sallader; pastasallad med färska gränsaker i massor, lite fetaost ruccola och soltorkade tomater. Gör en stor sats, så kan du äta två dagar. Komplettera med ex. rökt lax i skivor och någon god örtcreme...
    Grillad kyckling eller quornfile i pitabröd, med sallad, tomat och mangoraja(färdig sås som är kall). Omelett på ett grovt bröd...Koka popatis, som du sedan klyftar när dom kallnat. Kör dom med lite olja salt och grillkrydda i ugnen 10 minuter. Stek några biffar, lite köpt eller hemgjord tzatziki och en god sallad.Supergott!!! Hoppas du fick något bra tips Zeus.
Svar på tråden Hur lagar du mat?