• emelielj

Jag har dåliga naglar och får snabbt fett hår. Tips på produkt eller huskurer!

Jag har extremt dåliga naglar. Går sönder dagligen och flisar sig.
    Har testat två olika stärkande nagellack i några månader men märker ingen skillnad.
    Är det något har har brist på, nån vitamin?
    Har hört att morötter är bra för hår och naglar men det äter jag redan mycket av.

Har också problem med mitt hår som blir fett morgonen efter jag tvättat det.
    Använder vanligt schampoo och balsam/inpackning.
    Ibland lite hårolja och värmeskydd.
    Har läst en del om No poo-metoden och det verkar ju hur bra som helst men det verkar också finnas en massa tillvägagångssätt och ingredienser och det hela verkar vara så krångligt, fastän det kanske inte är det

Så, har du något tips på vad man kan göra/köpa för att förbättra kvaliten på hår och naglar?! Skrattande

• Svar på tråden Jag har dåliga naglar och får snabbt fett hår. Tips på produkt eller huskurer!
  • mrsStatham

Sluta tvätta håret varje dag.
    Börja tvätta håret med Änglamarks balsam, alt. Garant eller Neutral, balsamet alltså.
    Använd Respons Avokado oil & shea butter balsam som vårdande balsam.
    Vill du ha en extra vårdande inpackning blandar du bara i aloevera gel, acos glidslem, honung eller något annat vårdande du har i kylen.

För naglarna är det ganska svårt att svara på. Det kan vara en sån sak som är ärftligt, det kan ha att göra med hur du lever i övrigt osv osv. Jag skulle testa någon multivitamin. 

Bara två saker är oändliga
  • emelielj

Tack!
    Alltså tvätta håret med endast balsam?
    Jag använder torrschampo för att slippa tvätta håret varje dag. Tyvärr blir det nog varannan dag som jag tvättar håret ändå och det är ju ändå för mycket.

• mrsStatham
    emelielj skrev 2012-11-09 11:36:10 följande:
    Tack!
    Alltså tvätta håret med endast balsam?
    Jag använder torrschampo för att slippa tvätta håret varje dag. Tyvärr blir det nog varannan dag som jag tvättar håret ändå och det är ju ändå för mycket.
    Yes, tvätta bara med balsam, och typ max 2ggr i veckan.
    Det kommer se jättesmutsigt ut i början. Men ha tålamod och gå med uppsatt hår Flört
  • emelielj

Det ska jag absolut testa!
    Hur länge kan jag förvänta mig att gå med uppsatt hår? :) kanske kan ha i lite torrschampo för att se mindre sliskig ut

• mrsStatham
    emelielj skrev 2012-11-09 11:47:29 följande:
    Alltså sån torrspray, det måste väl vara ok?
    Det beror på vad det innehåller, troligtvis inte. Vad är det för märke?

Hur länge det tar för håret att komma i balans beror helt på. Kan ta allt från 1 vecka till 1 månad. Vanligtvis tar det ungefär 2 veckor. 
  • EnGladPingvin

Jag har alltid haft sköra naglar som aldrig blev någon längd på då de splittrades hela tiden. Har testat alla möjliga medel, men det har aldrig hjälpt särskilt mycket. Så i somras började jag av en annan anledning ta extra B-vitamin, http://www.aconordic.se/vitamin_mineral/b-kombin_forte_n.aspx. Helt plötsligt har mina naglar blivit hur fina som helst. De är starka och flisar sig inte ett dugg längre. Har aldrig haft så fina naglar.

Svar på tråden Jag har dåliga naglar och får snabbt fett hår. Tips på produkt eller huskurer!