Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen

Jag ser inte att skolplikt från 6 år och förskola från 6 år måste stå emot varandra. Förskola från 6 år kan mycket väl omfattas av skolplikten och jag tycker den borde det.

• Tom Araya
    Wilowa skrev 2012-11-17 09:30:27 följande:
    Jo, men att tidigt lära sig läsa beror inte på att man tidigt kommit i kontakt med bokstäver. Det beror snarare på att man har en fallenhet för språk och tidigt lärt sig hur språket är uppbyggt. Vill man påskynda läsinlärningen så ska man inte lägga fokus på bokstäverna utan på språklig medvetenhet. Det hjälper inte att barnet vet vad alla bokstäver heter och hur de låter om de inte vet hur de ska använda dem i språket.
    Om du vänder på det så lär inget hända vad det gäller läskunskaper om du inte kommit i kontakt med bokstäver.
    Bokstäverna är ändå grunden för språk i text.
  • Tom Araya
    Wilowa skrev 2012-11-17 10:05:32 följande:
    Nej bokstäverna är inte alls grunden, bokstäverna är ett verktyg. Fast jag förstår vad du menar, men det hjälper inte att träna bokstäver med ett barn om det inte har nån språklig medvetenhet. Ett barn som inte har språklig medvetenhet klarar inte att knäcka läskoden hur mycket bokstäver man ens tränar. Jag jobbar som förskollärare, men har utbildning i läs- och skrivutveckling.
    Jag håller med dig till viss del men utan bokstäver blir det ändå inget språk att läsa och skriva, enbart tala och höra.
  • Tom Araya
    Wilowa skrev 2012-11-18 19:02:57 följande:
    För att kunna använda bokstävernas ljud i läsning så måste man veta att ord är uppbyggda av språkljud. Denna, för barnen omedvetna kunskap, tränar man upp genom att i förskoleåldern leka med språket på olika sätt. Alltså blir det inget läsbart språk av bokstäverna förrän man förstått detta. Att lära in bokstävernas olika ljud är oftast enklare än att få den språkliga medvetenhet som läsning kräver.
    Jo men nu diskuterade vi ju faktiskt just läsning och ingen kan väl förneka bokstävernas betydelse vid just läsning.
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2012-11-20 01:19:06 följande:

Vad menar du med att man lär sig genom att använda kroppen??
    Kan du ge konkreta exempel??? 
    Jag vet inte vad Wilowa avser men det jag kan tänka mig är olika hantverkssysslor, konstnärligt arbete och idrott eller idrottsliknande lekar, utflykter i naturen mm.

Att sitta på en stol och läsa, skriva, räkna och sådant är bara en liten del av den kunskap man har nytta av i livet.
Svar på tråden Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen