Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen

Av någon anledning, svenska barn tycks vara långsammare (eller antagligen mer curlade) än andra barn runtom i världen eftersom de behöver ett helt invänjningsår innan den riktiga skolan börjar. 

Egentligen, förskoleklassen bidrar till att öka klyftorna mellan barn, eftersom en del lär sig läsa/skriva/räkna under detta år medans andra fortsätter i samma takt som i förskolan.

6-åringar har i princip de kognitiva förkunskaper som krävs för att börja skolan, förutsatt att förskolan har fyllt sin funktion (en helt annan fråga). De borde också kunna sitta stilla osv om de har lärt sig bli elever på förskolan och haft föräldrar som bryr sig att uppfostra dem.

Att finansiera ett helt invänjningsår är dyrt. Det vore mycket bättre att använda de pengarna för att öka lärarlönerna. Lärarna är idag inte på den nivå man önskar sig att de vore, och det beror på att lönerna är alldeles för låga och inte attraherande.

• Svar på tråden Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 12:57:52 följande:
    Delar väldigt lite av det du säger i ditt inlägg, men däremot tycker jag inte riktigt om förskoleklass i dess nuvarande form.....men av andra saker än du. Vad du uppenbart totalt missförstått är att ett vanligt förskoleår eller ett skolår hade varit mycket dyrare. Jag som är född på 70-talet gick inte i förskoleklass. Det är ett relativt nytt påhitt. Jag gick i förskola, men däremot hade alla 6-åringar egen verksamhet under vissa tider. Ungefär som förskoleklass alltså med skillnaden att övrig tid tillbringades i förskolans regi istället för fritids och därmed en helt annan personaltäthet och mindre grupper.

Finland ligger i framkant vad gäller skolresultat. Där börjar barnen skolan vid 7 års ålder. Fast finländska barn kanske helt enkelt bara är mycket smartare än alla andra barn i världen .
    Varför dyrare?
    Jag menar naturligtvis att skolan ska vara upplagd fr 6 år till 18 år, inte 7 till 19.

Finland har inte alls så bra resultat som de ser ut i PISA. De har mycket bättre lärare än Sverige, eftersom lärarna har bra löner. 

För övrigt måste universiteten ta åtgärder i matte eftersom nivån sjunker där med.

• caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 13:22:15 följande:
    Så nu är det inte de svenska barnen som är curlade och allmänt efterblivna utan de svenska lärarna som är värdelösa

Ja du, om du inte vet varför det blir dyrare så tycker ja  att du ska ta reda på lite mer om hur förskola, förskoleklass och skola fungerar innan du kommer med besynnerliga uttalanden
    nej det är kombination av curlade barn + dåliga lärare.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 13:32:51 följande:
    Ja, men då finns det ju ingen anledning att ersätta förskoleklass med skola. Lärarna är ju ändå värdelösa så det vore ju enbart bortkastad tid. Dessutom blir knappast barn mindre curlade av att de går i skolan istället för i förskoleklass. Svenska barn är bortskämda och curlade. Svenska föräldrar är totalt inkompetenta och curlar sönder sina barn. Svenska lärare är värdelösa. På vilket sätt menar du att ett extra skolåret istället för förskoleklass skulle vara lösningen? Ur ditt perspektiv vore snarare en atombomb det enda rätta. 
    Jag menar att det är livsviktigt att öka lärarlönerna för att attrahera bättre lärare.
    Sverige har inte råd med egna fantasifulla påhitt såsom:

* förskoleklassen
    * modersmålsundervisning
    * förskolan utan läroplan
    * individanpassad undervisning 
  • caliningrad

Och ja, jag vet att det finns en sk "läroplan" för föskolan.

Och sen bråkar förskollärarna på detta forum eftersom de kommer inte överens ifall de måste undervisa grunderna av läsning /matte eller inte.

Det kallar jag inte för en läroplan. 

• caliningrad
    Busbellan skrev 2012-11-09 15:16:18 följande:

Har du helt missat att barn som får god utbildning och lär sig sitt modersmål bra även har lättare att lära sig svenska språket
    Jag har inte missat någonting.
    Min dotter är trespråkig, hon har aldrig haft någon modersmålsundervisning (svenska är inte modersmålet) och jag vill absolut inte ha det när vi är tillbaka i Sverige eftersom lärarna inte undervisar på en nivå som gör att det är värt tidsförlusten.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 14:05:33 följande:
    Och vad har detta förresten med förskoleklass kontra vanligt skolår att göra? Och vad har lärarlönerna med dessa "egna svenska påhitt" att göra? Finns det någon röd tråd i det du försöker säga? Jag har lite svårt att finna den.
    Ja, jag ser att du har svårt att förstå vad du läser.
  • caliningrad
    Ragnar skrev 2012-11-09 14:39:08 följande:
    Jag har håller med. Varför inte kalla det försteklass för 6-åringar och låta barnen gå 10 år i grundskola? Efter många diskussioner med vänner i Sverige har jag ännu inte förstått varför det heter förskoleklass istället för första klass. Har 4 nära vänner med barn i grundskola i Sverige och deras upplevelse av förskoleklass är inte possitiv. Det verkar också väldigt olika hur nivån är i förekoleklasserna. För en var det "riktigt" skola. Med undervisning i samma ämne som i första klass. För en annan var det i princip som dagis och de ägnade någon timme i veckan åt att lära sig känna igen bokstäver men inget mer.
    Det kan nog vara helt okej att börja skolan som 6-åring. Men varför inte kalla det för skola från början och låta det vara obligatoriskt?
    Vi bor inte i Sverige och min son började skolan då han var 6 år. Nästan alla barnen i hans skola kunde läsa då de började i andre klass i höstas. De få som inte kunde det har problem som läsblindhet, autism eller annat och får extra stödundervisning. Har konstaterat att undervisningen och kunskapen ligger på samma nivå som den gör för andreklassare i Sverige, dvs. de som är ett år äldre.
    Nu vet jag inte om den Svenska skolan är så dålig. Det är ju kunskapsnivån efter att man gått ut skolan som har betydelse, inte när man börjar och hur många år man har gått. Själv började jag ju då jag var 7 år och gick 3 år i gymnasiet (hos oss är gymnasiet 4 år) och jag upplever det som att mina kunskaper efter gymnasiet var mer än de som här gått 10 år i grundskola och 4 år i gymnasiet.
    Kan det vara så att kravet på att alla i princip måste har minst en gymnasieutbildning gjort att nivån i undervisningen och kraven gått ner? För att fler ska klara av skolan menar jag? Det var bara hälften av min grundskoleklass som gick vidare till gymnasiet. Inte ens alla som fick ett fullständigt betyg och var behöriga gick vidare. Om de hade gjort det skulle undervisningsnivån på gymnasiet behövts ha sänkts betydligt för att de skulle klarat av det. Har länge funderat på om det kan vara sammhällets krav på att alla ska ha en gymnasieutbildning för att få jobb och klara sig som man har fått sänka utbildningsnivån. Inte sämre lärare eller liknande.
    Nu gick mina funderingar lite längre än bara till förskoleklassen.
    Japp. Min dotter är 5, alla kan läsa i hennes klass (utomlands). Klart att det har en betydelse eftersom skolsystemet i Sverige är skattefinansierat. Ärligt talat, om föräldrarna skulle betala själva, skulle de välja en utbildning där man inte har några kunskapsmål innan man är 8?

• caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 13:52:16 följande:
    Så du menar att modersmålsundervisning och individanpassad undervisning är svenska fantasifulla påhitt. Varifrån har du fått den idéen? 

Och förskolan har alltså ingen läroplan. Sedan när? 
    Förskolan har en officiell läroplan men den speglar det allmäna systemet: slappt och flummigt.

Som sagt, ingen förskollärare vet vad den bör undervisa. 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 16:24:57 följande:
    Det var inte bara det.

Du påstår att förskoleklass är dyrare än förskola och skola. Fel.
    Du påstår att Sverige har hittat på förskoleklass. Fel.
    Du påstår att Sverige har hittat på modersmålsundervisning. Fel.
    Du påstår att Sverige har hittat på individanpassad undervisning. Fel.
    Du påstår att förskolan inte har någon läroplan. Fel.

Din tråd handlade om att du vill ersätta förskoleklass med ett vanligt skolår. Inget märkligt, men jag ser faktiskt inte riktigt sambandet mellan det och det faktum att Sverige har modersmålsundervisning. Förklara gärna den röda tråden för du hoppar mellan allt och inget. 
    Läs en gång till. Jag har aldrig sagt att förskoleklassen borde ersättas av ett skolår.
    Jag har föreslagit att förskoleklassen tas bort helt och hålet. Man är 6 år, man börjar i ettan, punktslut. Helst med ordentliga förkunskaper från en seriös förskola. Och man går ut gymnasiet när man är 18. Varför skulle inte svenska barn klara det lika galant som engelska, kinesiska, tyska barn osv? För att de är dummare eller mer curlade?

Jag vet att förskolan har en "läroplan", jag påstår att den är tom innehållsmässigt.  Så en tom läroplan är väl samma sak som ingen läroplan. Det är bara att göra en seriös jämförelse med kindergarten / ecole maternelle / reception osv i andra länder för att inse det.

Individanpassad, livslångt lärande osv = allt detta tillhör en IDEOLOGI. Jag påstår att denna ideologi bygger på felaktiga grunder, gör att klyftorna ökar (tydligt i alla studier som har genomförts i Sverige), och kostar enorma summor av pengar.

Självklart är inte Sverige det enda landet som föll i alla pedagogiska trappor, men det är ändå ganska extremt...
Svar på tråden Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen