• Brumma

Snabba råd! Vårdnadstvist.

Som h8him skriver ovanför så står umgängesföräldern för det som behövs för umgänget. Naturligtvis ingår blöjor och mat i det som umgängesföräldern själv står för! Hur ni gör med kläder är ickså lite upp till dig, funkar det att skicka med det sim behövs under umgängesdagarna så skicka med, men ngt ombyte blr pappan ha hemma - oavsett om han betalar underhåll eller inte! Min mans ex skuckade med kläder och vagn i början (men de bodde nästan grannar) direkt efter separationen, då allt följde med mamman till ny lägenhet. Eftersom så fyllde han på med kläder och leksaker till dottern hemma hos sig, men det tig ett tag då det är stora utgifter att köpa allt som behövs på en gång. Vad gäller vagn och bilbarnsstol är det ju ganska dyra poster och skulle kunna skickas med, men absolut inget måste och beror helt på vilket samarbete man har (man lämnar inte ut sånt om man inte kan lita på att sakerna ras om hand). Vad det verkar har ni inte den sortens samarbete. Naturligtvis kan han inte hämta utan bilbarnsstol. Det innebär livsfara att köra bil utan, och jag tycker inte du skall lämna ut till umgänge om han inte skaffar en stol... Försök få skriftligt att han hämtar utan stol, så att han inte kan yrka på umgängessabotage...

• Brumma
    Anonym skrev 2012-11-09 22:06:59 följande:
    Oj, har en 1,5 år åring umgänge onsdag-söndag? Skulle överväga 1-2 nätter högst på raken att vara borta från mamma. Det låter mycket. Skulle definitivt inte gått med på det när ni har stora samarbetssvårigheter. Barnet kommer drabbas av detta och må dåligt. Försök få mindre umgänge tills han  (pappan) kan sköta avtal och har egna grejer osv. Detta låter ju hemskt. hade inte gått med på att ha det på det viset. Försök få mindre umgänge för pappan  med omedelbar verkan... ONsdag-söndag skulle jag överväga för ett barn som är åtminstone 2.5-3 år gammal.

Fast barnet HAR ju redan onsdag-söndag umgänge... Har det funkat hittills med barnet (oavsett hur pappan beter sig mot mamman) så vore det ju isåfall värre för barnet att minska umgänget.. Om det knutit an såpass med sin pappa att de tidigare haft så långt umgänge är det ju att rycka bort en trygghet för barnet? Att minska umgänget för att "straffa" och "lära" pappan går ju i slutändan ut värst över barnet.. Sen tycker jag pappan verkar bete sig extremt dåligt, och bör inte släppas iväg i bil utan bilstol. MEN, kan tänka mig att pappan just nu agerar irrationellt och inte tänker helt klart - han har precis förlorat vårdnaden om sitt barn, som han antagligen älskar, hur illa han än beter sig mot mamman... Att minska på umgänget gynnar inte barnet, däremot måste de vara överens om ett FUNGERANDE umgänge, där överenskommelser hålls. Om inte för mammans skull utan för barnet. Snart är det äldre och kommer att bli ledset om pappan inte dyker upp som lovat.. TS, hur gjorde ni med bilbarnsstol innan domen? Du skriver att pappan haft umgänge onsdag- söndag, hur hämtades och lämnades barnet innan?
  • Brumma
    Barbamamah skrev 2012-11-10 02:07:05 följande:
    Om man ska anses vara en lämplig förälder så kan man inte bete sig så irrationellt att man struntar i bilbarnstolen, oavsett orsak.

Absolut inte - menar bara att man kan säga saker som inte är så genomtänkta... Förhoppningsvis skulle pappan aldrig köra utan stol, kanske var det ett "hot" taget ur tomma luften.. Vilket naturligtvis inte heller är ok, men som människa, speciellt en som precis förlorat "rätten" till sitt barn, så är det förståeligt att man slänger ur sig fel saker - inte rätt, men förståeligt... Kan bara föreställa mig vilken förtvivlan man måste känna i det läget... Men han skall inte släppas iväg i bil med barnet om han faktiskt menade vad han sa, absolut inte! Därför undrar jag hur de löst det innan.
  • Brumma

Absolut, det är bra om man har den sortens jävlar anamma och självdisciplinen att man kan vända det och "göra bra ifrån sig". Men nu är det första gången det är umgänge efter domen, alltså kom domen för ca en- en oen halv vecka sedan? Hur hade du mått direkt efter det? Jag hade mått pyton... Pappan måste skärpa sig, definitivt, men att man direkt skall finna sig i en sådan situation är hårt att räkna med.. sen, än en gång, det är inte rätt att han agerar som han gör, men man får faktiskt lov att må dåligt. Bete sig som en idiot är dock inte att föredra och för barnets skull hoppas jag pappan tar sig samman, sväljer vad som hänt och börjar bevisa att han är en bra pappa. Men det kanske inte går på en vecka..

• Brumma

Ok, så han gör i stort sätt enbart såhär för att "straffa" dig :( Blir så ledsen o arg när en förälder låter barnet utsättas för sånt här! Det spelar ingen roll att han betalar underhåll, den summan har INGET med umgängestiden att göra. Underhåller skall gå till barnets behov hos boendeföräldern, det som behövs under umgänget står man själv för UTÖVER underhållet.. Funkar det är det ju bra om kläder (främst ytterkläder) kan skickas med, men tro mig, det funkar alldeles utmärkt att ha separata kläder också om det inte fungerar. Har ni dom på umgänge och pappan inte hör av sig eller inte hämtar enligt domen, så tror jag inte du behöver lämna barnet alls den umgängesperioden. Har för mig att jag läste det i en tråd häromdagen, då umgängesföräldern skulle höra av sig innan men inte gjorde det. TS i tråden tog då kontakt med familjerätten som sa att hon inte behövde lämna ut för umgänge, att det var umgängesföräldern som bröt överenskommelsen, inte boendeföräldern. Mitt förslag är att du gör just det, kolla upp hur du ska agera när pappan bryter domen. Visst är det bra om de har umgänge, men det kan inte fungera på enbart den ene förälderns villkor (i detta fall pappan).

Svar på tråden Snabba råd! Vårdnadstvist.