• drpepper

Ni som plötsligt fått högt blodtryck. Hur blev resten av er graviditet?

Gravid i v 22. Andra barnet. Har haft kraftig huvudvärk i några veckor. Trott att det varit vätskebrist och drucket mer vatten och tagit Alvedon. Av en händelse slog det mig att blodtrycket kanske är ur balans. Bad en kollega (jobbar som sjuksöterska) ta ett bltr. Mycket riktigt låg det högt 160/90. Har normalt 125/70. Hade normalt bltr hela första graviditeten. Tog även en urinsticka som visade "spår av protein" i urinen. Är detta begynnande havandeskapsförgiftning? Har ringt min BM och väntar på att bli uppringd men jag behöver höra era historier. Vad hände för er med liknande utveckling såhär pass tidigt i graviditeten? Jobbade ni på som vanligt? Sjukskrivna? Bedrest?  Blev allt ok i slutändan? Snälla dela med er till en ledsen och orolig själ...

• Svar på tråden Ni som plötsligt fått högt blodtryck. Hur blev resten av er graviditet?
  • Philippa

Jag fick samma som dig i vecka 22.... blev inlagd och påbörja medicinering.. blev sjukskriven 100%, fick gå på UL 2 ggr/veckan för de såg att flödet i navelsträngen inte var riktigt ok...

Dock steg mitt blodtryck trots medicinering och sträng vila... fick akut kejsarsnitt i vecka 29+6, sonen vägde 1130 gram och var 39 cm lång..

Idag är sonen 6,5 år Har dock autism pga hjärnblödning från tiden i kuvösen.   

• drpepper

Oj då. Lät läskigt. Jag blev uppringd. Sjukskriven över helgen, ordinerad vila, ska till MVC på måndag för att ta nytt blodtryck och lämna urinprov. Känns inge vidare det här...

• Realmilla

Ja det kan vara så olika på vilka läkare man träffar. Det kan ju också gå jätte bra utan komplikationer.
    Väntar du första barnet? Har hört att det är i princip bara förstföderskor som får havandeskaps förgiftning.

Med mitt första barn fick jag högt blodtryck i V 32 samma dag som jag gick hem på havandeskaps ledighet! som högst var mitt blodtryck 160/110 och jag fick medicin för det såklart.
    Hade vid något tillfälle spår av äggvita i urinen men min läkare sa att det kan vara spår av att man har ökade flytningar.
    Nästa gång var det borta.
    Jag kollade blodtrycket 2 ggr i veckan fick göra flera tillväxt ultraljud men bebisen var så pass stor och mådde okej att de inte gjorde något.
    Blodtrycket gick inte ner trots 2 mediciner.
    Var aldrig inlagd.
    Utan fick vara några timmar på dag centralen och ta flera blodtryck när det var som högst!
    Förlossningen startade av sig själv i 38+6 så då är hon född utan komplikationer.

Under min andra graviditet slapp jag högt blodtryck.

Nu väntar jag nr 3 och fick högt blodtryck i V 20 160/105 äter ingen medicin utan är sjukskriven och kollar blodtrycket varannan vecka ska på tillväxt ultraljud på måndag
    Mitt blodtryck var i Tisdags 140/100 men gången innan var det 145/90 så det hoppar en del. Jag är nu i V 26 och är sjukskriven i 3 veckor till men blir ju troligtvis förlängd sjukskriven.
    Jag är glad så länge barnet mår bra och att jag mår bra och slipper medicin då blodtrycket inte gick ner under första graviditeten trots 2 mediciner.

• Minza83

Realmilla: att det bara är förstföderskor som får detta stämmer ju inte riktigt, har du fått det som förstföderska är risken att få det igen vid nästkommande barn mycket större, ungefär 25% risk...

jag har 2 barn, väntar mitt 3e. har fått havandeskapsförgiftning med båda mina 2 barn..
    med 1a barnet började det i v32, med högt blt och ödem.. (gick upp 12kg på 2v!)
    proteinet kom inte förrän i v38+, dvs 6v senare, blev igångsatt omedelbart, hade då markant högre blt också..

med 2a barnet började blodtrycket höjas och svaja redan i v27... i v 36 gick vattnet spontant och då hade jag 150/100 och +2 på urinen.. och massor med vatten då..

Ts, det låter ju onekligen olycksbådande! och din bm borde remittera dig till SMVC ögonaböj!
    du är bara i v22 ju, och har lång tid kvar....!!! känner du minst lilla under helgen så åk IN, hellre 1ggr för mycket än en gång för lite... 

• Realmilla

Ok nej jag är inte så påläst det var det en läkare sa till mig men det kan ju kanske var att han menade har man inte fått det med första barnet så får man inte det vid 2:a osv men ja som sagt är inte så påläst.
    Kan ju säkerligen vara så att har man fått det med första barnet så är det större chans att få det med 2:a barnet som du fick!
    Som sagt dålig koll

• drpepper

Tack för att ni delar med er. Ja det är lite mystiskt eftersom 1:a graviditeten var helt perfekt. Och nu är jag bara i 22 +någonting. Har inte haft någon huvudvärk i helgen hittills. Känner mig bra. Som vanligt. Men jag är såklart orolig för framtiden... Vill bara att allt ska bli normalt.

• drpepper

Är sjukskriven sedan i fredags. Har träffat BM & Dr och genomgått grundliga undersökningar. Bltr är fortfarande högt, hjärtat slår för snabbt, urinen är u.a. L

liksom alla andra prover. Läkaren menade på att min gravidkropp är stressad. Ska vara hemma i 14 dagar och sedan blir det ny bedömning. Så jäkla skönt att det inte är havandeskapsförgiftning iaf.

Svar på tråden Ni som plötsligt fått högt blodtryck. Hur blev resten av er graviditet?