• Anonym

Är detta ok, tacksam för svar SNARAST

En granne hade ett företag hos sig som skulle fixa deras värmepump..dom var där rätt länge, när en av dom gick ut o rökte så gick min man ut o frågade vänligt en fråga, ang vår punp, då sa han att jag kan komma in till oss o kolla när vi e klara här..så han kom in fixade problemet rätt snabb han var inne typ 15 min....idag kom en FET räkning på 1700... först fick vi betala en grej som han byte för vår var trasig det är helt ok...men sedan fick vi betala halva utkörningsresan med grannen + 850kr i minidebitering arbetskostand

Är det ok att göra så? Ska vi betala resekosnad med grannen...dom var ju" ändå" här? Sedan har dom tagit deras min deb som är 1 tim...

Kan man ringa o klaga eller??     Tycker det var åt h-vete för dyrt,,..

• Svar på tråden Är detta ok, tacksam för svar SNARAST
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-11-09 15:40:06 följande:
    En granne hade ett företag hos sig som skulle fixa deras värmepump..dom var där rätt länge, när en av dom gick ut o rökte så gick min man ut o frågade vänligt en fråga, ang vår punp, då sa han att jag kan komma in till oss o kolla när vi e klara här..så han kom in fixade problemet rätt snabb han var inne typ 15 min....idag kom en FET räkning på 1700... först fick vi betala en grej som han byte för vår var trasig det är helt ok...men sedan fick vi betala halva utkörningsresan med grannen + 850kr i minidebitering arbetskostand

Är det ok att göra så? Ska vi betala resekosnad med grannen...dom var ju" ändå" här? Sedan har dom tagit deras min deb som är 1 tim...

Kan man ringa o klaga eller??     Tycker det var åt h-vete för dyrt,,..

Vad kom ni överrens om för pris?
  • Silversvans

De flesta hantverkare och reparatörer har minitid de debiterar för. Jag är IT-tekniker och debiterar varje påbörjad halvtimme exempelvis. Klokast är ju såklart att fråga innan, men har man inte gjort det tror jag inte det finns mycket att göra åt - tyvärr. 1 timme som minidebitering känns rimligt, skillnad om de haft 5 timmar eller liknande som gräns. Själv kört jag per påbörjad halvtimme, men jag tror inte det finns reglerat mer än att det ska vara skäligt och det tror jag att en timme faller under. (Men jag kan absolut ha fel!)

Utkörningsavgift - även där kan det ligga en standardkostnad, själv har jag inget sådant och är således inte alls insatt i det.

Risken om hantverkaren/reparatören inte tar betalt för arbetstid utan bara för reservdelar är att det ses som svartjobb - att han kan antas ha tagit betalt om det vid sidan av fakturan. 

Kom ihåg att kontrollera hur det är med rot-avdrag förresten, där får ni ju tillbaka en del, om ni kan göra avdrag alltså! 

• Anonym

Självklart ska man ha betalat för jobb o rese tider etc...På mitt jobb har vi debitering  hel o halv tim, arbetar jag 20 min så debiterar chefen 30 min...osv....

Vi hade inte ringt dom utan såg att dom var hos grannen/såg deras företagsbil så min man stog o rökte då såg han en kille komma ut ur grannens hus o skulle röka då gick han fram o frågade en sak....

Han var här inne hos oss i 15 min, ...sedan tycker jag inte att det är ok att vi ska betalat resetiden delat med grannen..dom var ju ändå ut till grannen varför ska vi betala det?  Vi kom inte överens om någånting...min man gick ut o frågade om råd..då sa han att det är typ bättre jag kommer in o kollar...så gjorde han det...han var in 5 min kollade problemet  ut i bilen hämtade en grej bytte den sa tack o hej... det fick vi bet 1700 för...fy farao....

• Anonym

Man måste be om prisförslag INNAN hantverkaren sätter igång. Efteråt är det nästan omöjligt att få rätt i en sån här fråga.

Svar på tråden Är detta ok, tacksam för svar SNARAST